Obľúbení režiséri (10)
Díky filmům Stanley Kubricka jsem se začal věnovat filmům... snad žádný tvůrce na mě neměl takový vliv. Bylo mi osmnáct, měl jsem před maturitou a Česká televize odvysílala šest jeho filmů. Málokdy se mi stane, že bych na něco zíral s otevřenou pusou... Kubrickovi se to podařilo a nikoli jedenkrát. Shlédl jsem všechny jeho filmy.
Tvůrce, se kterým jsem se setkal už jako malý na základní škole, neboť Medvědy šíleně propagovala tehdejší ředitelka, dokonce nám pustila i film o filmu. Zaujal mě pak každý jeho další film, ať už to byla bitva o Stalingrad na půdorysu westernu, vztah mladičké Francouzky k čínskému obchodníkovi, detektivka v klášteře, neandrtálci střetnuvší se s dalším lidským vývojovým stupněm, na Pittovi jako rakouském horolezci jsem byl dokonce se školou v kině... Nezklamal mě ani příběh tygříků, ani souboj německých a francouzských přistěhovalců v Africe... jediným opravdu nepovedeným filmem tak zůstává jen Doba kamenná. Neviděl jsem: Wolf Totem
Když na ČT 1 běžel film Tanec v srdci, byl jsem v tom nejhorším možném věku a žádný taneční film u mně neměl šanci, ostatně stejně jako dnes - Hříšný tanec je nuda... Bazovi se ale podařilo mě zaujmout a od té doby mě nezklamal.
Čínský režisér s pohnutým osudem, který mi pomohl pochopit film Vyobcovaná (jen doufám, že za Čang I-Mouem nejezdili traktoristi a nesnažili se ho ojet za příslib toho, že ho vezmou zpátky do města). Poprvé jsem se s jeho tvorbou setkal ve snímku Hrdina, Viděl jsem všechny jeho filmy až do Stínu.
Sex a Lucía. Milenci ze severního pólu. Země. Úžasné filmy plné erotiky a magického realismu. Škoda Chaotické Any, brrr. A Room in Rome taky žádná sláva...
Kevin Smith je geniální scénárista a komik. Jako k režisérovi k němu mám určité výhrady, ovšem v téhle TOP10 si své místo více než zaslouží. Jeho filmy mám moc rád, stejně jako jeho večery na univerzitách. Viděl jsem od něj vše.
Cameronem mnozí pohrdají, že je to komerčňák, že jeho jedinou schopností je vytřískat z producentů velký rozpočet. Pro mně osobně představuje James Cameron to nejlepší, čeho je možné ve studiovém systému, zvláště takovém jako je Hollywood, vůbec dosáhnout. Jeho filmy jsou sice na jedné straně blockbustery a spektákly určené těm nejširším masám, ovšem nikdy se v těch penězích neutopí myšlenka a filmové umění - nemluvě o perfektní technické stránce věci. Kromě Piraňi 2 dle mého nemá jediný slabý film, Titanic zbožňuji, jen ten Avatar mě zklamal.
Gerard Damiano
Najlepšie filmy:
The Devil in Miss Jones (1973)
Hluboké hrdlo (1972)
Satoši Kon
Najlepšie filmy:
Perfect Blue (1997)
Herečka tisíciletí (2001)
Tokijští kmotři (2003)
Robert Rodriguez
Najlepšie filmy:
Sin City - mesto hriechu (2005)
Desperado (1995)
Alita: Bojový Anjel (2019)