Reklama

Reklama

Filmová, takmer čierna komédia o Baščovanskom, ktorý je drobný vidiecky podnikateľ, podnikajúci na vlastnú päsť, pričom do tejto činnosti zaúča aj svojho zaťa. V jeho opravovni áut sa robia kšefty najrozličnejšieho zamerania, občas sa opraví aj auto. (RTVS)

Recenzie (37)

Karamanlis 

všetky recenzie používateľa

Trefná satira slovenskej rannodemokratickej spoločnosti a začiatkov podnikania na našom území, ktorú by ste v databáze Slovenského filmového ústavu hľadali márne. Pritom ide o zabudnutý skvost a najlepší slovenský film za posledných cca 20 rokov, ktorý získal lokalkultový status okamžite po svojom odvysielaní v STV v prvej polovici deväťdesiatych rokov. Celý dej sa síce dohráva iba v jednom dedinskom dome resp. na jeho dvore a vystupujú v ňom amatérski herci, postavy a hlášky, ktoré sa tu objavia sú však nesmrteľné... ()

d-fens 

všetky recenzie používateľa

skvelí herci - amatéri (baščovanský je vraj pivovarník z popradu :) + skvelá hudba (Godár) + skvelé dialógy + skvelý námet a myšlienka = skvelý film (aj keď celé to pôsobí možno príliš "divadelne").... túžbu po "bohatších zajtrajškoch" cítiť z každého okienka filmu, len smola, že prekážkou je klasická "vychcaná" povaha ľudí na Slovensku, ktorú tak isto cítiť z celého filmu.... Unikátny, neokopírovateľný, kultový, a asi aj najlepší slovenský film! ()

Reklama

Radko 

všetky recenzie používateľa

Bohovo dobré, a to ešte dávno predtým, než bol na svete nejaký film. V časopise pre mladú literatúru a umenie Dotyky totiž vyšli na pokračovanie 3 diely rovnomennej divadelnej hry Dušana Taragela s Danglárovým minikomixom pod textom. Cca o 3 roky neskôr vznikol film, ktorý geniálnym spôsobom rozpohyboval výstižné Danglárove kresby. Tí herci akoby vystúpili priamo z obrázkov! Atmosféra, dej a dialógy absolútne suverénne odohrané takmer neznámymi hercami. Godárova hudba dodala príbehu správny šmrnc. Nie tu nejde len o humorný pohľad na začiatky podnikania v rozbiehajúcom sa kapitalizme na Slovensku, ale predovšetkým o vystihnutie života založenom výlučne na primárnych biologických potrebách, s dôrazom na zarábanie peňazí akýmkoľvek spôsobom. Groteskná nadsádzka vo svojej podstate dokonale demaskuje neuveriteľnú hlúposť kombinovanú s vychcanosťou najhrubšieho zrna, veľmi krásne poukázuje na totálnu nepotrebnosť akýchkoľvek politikov - od lokálnych po nadnárodných. Dialógy a výroky sú nezabudnuteľné:1. "A zapamätaj si - "Silnejší pes jebe, tak to vždy bolo a bude"! 2. Mária síce nie je v tvári bohviečo ale má veľké dydy. A veľké dydy sú základ rodinného šťastia!" 3."Já, kchurva, zá kóóólko ídeš défčatko ?". 4."Vyzerá ako ten žid - Arafat, či ako sa volá". Je veľká škoda, že okrem úvodnej projekcie toto tv dielo -podľa mňa najlepší slovenský film od roku 1989 - nebežal v kinách a tým upadol do pomerne silného zabudnutia, rovnako ako skvelý Danglárov plagát k nemu. ()

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Chudák Baščovanského zať je jedna z najtragickejších postáv, aké som v poslednom aj v neposlednom čase videl v nejakom filme. A pritom fasáda je priam dokonalá. Rodinné podnikanie, manželka je šéfova dcéra, prachy v dome (niekde možno na povale) sú, deti sú iba otázkou času. Lenže....divoké deväťdesiatky si vyžadovali svoju daň....ale nielen o nich to je. Chalanova ženská nielen že nie je nič moc, ale je aj frigidná, jej foter nemá tendenciu za prácu platiť, pretože veď dostáva nažrať a má kde spať a prachy na svatobnú cestu pustiť nemieni. Film občas nezaprie televízny amaterizmus a čo sa týka humoru, dalo sa z toho vytrieskať viac. Ale to bude asi tiež tá "deväťdesiatková" daň. ()

meave 

všetky recenzie používateľa

Naturalistické spracovanie témy ranného postsocialistického kapitalizmu pohľadom na drobného živnostníka z malej dediny. Isto taký Bačšovanský a Osztatný žijú - pár výstižných postáv, pár dobrých hlášok. Čiže 1+1 sú dve (pár) a to ostatné je literatúra... ale taká braková :) Pozrieť sa to dá - napokon, je to náš - domáci počin a isto sa už každému zadarilo zabiť čas aj daromnejšie. ()

Galéria (8)

Zaujímavosti (6)

  • Herca Dušana Tarageľa si často mýlia s jeho menovcom a autorom scenára k tejto snímke, spisovateľom Dušanom Tarageľom. Po odvysielaní premiéry v Slovenskej televízii mal dokonca herec telefonát od istej pani, ktorá mu povedala: „Ako herca som vás mala rada, ale že takéto hovädiny píšete, to som si nemyslela.“ (Raccoon.city)
  • Postavy Cigáňov stvárňujú zamestnanci pohrebnej služby, ktorí režisérovi (Tomáš Krnáč) padli do oka počas smútočného obradu, ktorého sa zúčastnil. Na predstaviteľa postavy mladého Cigáňa, jedného zo zakladajúcich členov legendárnej breakdanceovej formácie Gumení chlapci Karola Zajaca, natrafil Tomáš Krnáč tiež náhodne. Bolo to v jednom z bratislavských podchodov, kde zrovna predvádzal svoje tanečné kreácie. (Karamanlis)

Reklama

Reklama