Réžia:
Michael WinnerKamera:
David GurfinkelHudba:
Pino DonaggioHrajú:
Peter Ustinov, Lauren Bacall, Carrie Fisher, John Gielgud, Piper Laurie, Hayley Mills, Jenny Seagrove, David Soul, Nicholas Guest, John Terlesky (viac)Obsahy(1)
Keď nájdu Emily Boyntonovú mŕtvu - otrávenú - na archeologickom nálezisku pri Mŕtvom mori, podozrivých je hneď niekoľko osôb. Hercules Poirot sa ujme celého prípadu. Boyntonová bola príšerná žena, ktorá predtým pracovala vo väznici ako dozorkyňa. Panovala nad svojimi troma dospelými nevlastnými deťmi, s ktorými sa vyberie spolu so svojou matkou na prázdniny do Európy a Svätej zeme. Jej syn sa však v Jeruzaleme zamiluje do doktorky Kingovej, s čím Boyntonová nesúhlasila... (oficiálny text distribútora)
(viac)Recenzie (33)
Možno to už bude znieť ako obohrané klišé, no Peter Ustinov na Davida Sucheta alias Hercula Poirota ani zďaleka nemá. To je aj hlavný kameň úrazu tejto verzie inak geniálne napísaného scenára od Agathy Christie. Jediné čo sa mi tak zdalo je, že tu bola v porovnaní s novšou verziou lepšia hudobná zložka. Tá tu bola vskutku ušiam lahodiaca. Slabší nadpriemer. 70/100 ()
Existuje jediný důvod, proč se na tuto detektivku dívat: výtečný výkon Lauren Bacall. Jiné přednosti vám tento film, ač se slušným Ustinovem v hlavní roli, nenabídne: v zápletce totiž není žádný hlavolam typu "všichni mají alibi" (Zlo pod sluncem) nebo "v těle je 12 různých ran" (Vražda v Orient expresu). A hudba a kamera jsou naprosto tragické. ()
Prvá polovica je reklamou cestovnej kancelárie na viaceré letné destinácie a tá druhá už právoplatnou detektívkou. Pretože až v polovici stopáže dochádza k "vytúženej" vražde. Prečo na predstavenie postáv a ich vzťahov nestačí 20 minút mi film neodpovedal, navyše ak sú aj tie vzťahy načrtnuté viac menej iba pre potreby žánru, čiže tak, aby sme pochopili vždy vďaka jednej scéne, že motív mal každý. Ustinov ide na autpilota a poznám hard core fanúšika všetkých kníh a filmov, ktorý ho ako Poirota absolútne odmieta. Mne osobne neprekáža. Záverečná poznámka ohľadom ľudí, ktorí prišli k slobode a musia sa s ňou naučiť žiť možno metaforicky patrila konkrétnemu blízkovýchodnému konfliktu, ale ruku do ohňa by som za to nedal, v kvalitnejšom spracovaní by vyznela dôveryhodnejšie. Samozrejme poteší hviezdne obsadenie, záver je zase viac logickou dedukciou, ako nevyvráteiteľným dôkazom. ()
Povedená adaptace mé oblíbené detektivky Agathy Christie. Viděl jsem jí ve slovenském dabingu, který mě nijak výrazně nezklamal. Atmosféra sálá z každého záběru, exteriéry jsou úchvatné, hudba skvělá, obsazení výborné. Peter Ustinov mi opět do role sedl, i když na Sucheta samozřejmě nemá. Rozuzlení jsem sice znal, ale natočeno bylo dokonale, takže mě také překvapilo. Prostě solidní detektivka, která prostě stojí za pozornost. Nejlepší Ustinovka to sice není, ale je to jedna z těch lepších. Já jsem s tímto zpracováním spokojen, určitě ho každému fandovi Agathy můžu jen doporučit. Navíc je tu kromě napětí i trocha vtipu. Za mě proto 80%. ()
Jedna zo slabších Christieoviek, ale stále ok. Zaujímavá debatka, ktorá bola v roku 1937 na stole a na stole je aj dnes: "Palestínu rozdeľovať na dve časti? Nemali sme to radšej nechať tým Turkom?" Svätá pravda, len tým Turoom by som to nedával. Po tisíce rokov sa tam tlčú Semiti proti Semitom a riešenie v nedohľadne. Pre Ustinova posledná filmová inkarnácia Hercula Poirota a ako detektívka v televízii na RTVS tak akurátn nemá čím uraziť, hoci rozpočtový deficit, ktorý sa stale viac prehlboval miestami badať. ()
Galéria (31)
Fotka © Cannon Group
Zaujímavosti (26)
- Režisér Michael Winner sa stal známym pre násilné filmy, preto bol tento film tak trochu výnimočný, k čomu povedal: "No áno, tu neuvidíte Lauren Bacall ako chodí s guľometom a strieľa všetko naokolo. Je to naozaj po rokoch môj prvý film, ktorý bude na krv chudobnejší." (Arsenal83)
- Film sa stal finančným prepadákom. Za rok 1988 to bol 7. najhoršie zarábajúci film. (Arsenal83)
- Vo veku 83 rokov John Gielgud nemal záujem cestovať do Izraela nakrúcať film v dusnej horúčave a odmietol úlohu s tým, že by radšej zostal v Anglicku a zahral si v divadle alebo v televízii. Presvedčil ho až režisér Michael Winner a Peter Ustinov, ktorí ho zobrali na večeru a argumentovali tým, že ide o ľahké peniaze za pár týždňov práce, že rola nebude príliš náročná a že takýto mainstreamový film má zaručené publikum. (Arsenal83)
Reklama