Réžia:
Frank DarabontScenár:
Frank DarabontKamera:
Roger DeakinsHudba:
Thomas NewmanHrajú:
Tim Robbins, Morgan Freeman, Bob Gunton, William Sadler, Clancy Brown, Gil Bellows, Mark Rolston, James Whitmore, Jeffrey DeMunn, Larry Brandenburg (viac)VOD (1)
Obsahy(2)
Mladého a úspešného viceprezidenta banky Andyho Dufresnea (Tim Robbins) v roku 1946 odsúdia na doživotie za vraždu svojej manželky a jej milenca. On sám síce tvrdí, že je nevinný, ale nedokáže to na súde preukázať. Dostane sa do väznice Shawshank, kde sú všetci na doživotie. Dočká sa šikanovania, depresií, tvrdej práce, ale postupne sa adaptuje a spriatelí sa s Redom (Morgan Freeman), černošským väzňom, ktorý ako jediný priznáva, že je vinný. Po nejakom čase pomôže Andy jednému dozorcovi vyriešiť problém s daňovým priznaním. A netrvá dlho a stane sa vyhľadávaným daňovým poradcom nielen všetkých dozorcov, ale predovšetkým riaditeľa väznice, pokryteckého a zákerného Nortona (Bob Gunton). S Andyho pomocou rozbehne Norton neuveriteľné finančné machinácie a podnikateľské aktivity, na ktorých fantasticky zarába. Andy sa tak stane prominentným väzňom. Nečakaný obrat nastane vo chvíli, keď jeden z nových väzňov, mladý Tommy, rozpráva Andymu o človeku, s ktorým sedel v inej väznici, a ten sa priznal, že zavraždil Andyho ženu a jej milenca. Andy chce okamžite obnoviť svoj proces, ale narazí na tvrdý odpor riaditeľa Nortona. Ten si nemôže dovoliť o Andyho prísť, ale nielen pre svoje kšefty, ale ja zo strachu, že Andy by mohol na slobode prehovoriť o riaditeľových podvodoch. Andy sa tak znovu ocitne na dne, ale nie je taký hlúpy, ani bezmocný, ako si Norton myslí. Dokáže totiž využiť svoje schopnosti finančného poradcu najmä pre seba, a tak má teraz v rukách kľúč k veľkému majetku. Po celý čas si tiež tajne kope dieru, aby z väznice ušiel... (TV JOJ)
(viac)Videá (2)
Recenzie (3 263)
Film si diváka celou dobu dokonale připravuje na závěrečnou katarzi. Neříkám, že je to nejlepší film ze všech, ale emoce v něm jsou ve velkém stádiu. Nádherný záběr na celý Shawshank a sbíhání věznů k nováčkům v několika sekundách ukázal to, co by bylo třeba vyprávět několika minutami. Naděje je ta nejkrásnějsí síla. ()
„Predstavujem si, že priletí Jake a povie ahoj.“ Panebože, ten film má snáď 38 kultových scén, ktoré viem naspamäť. A tá silná kamera! A nenápadná, ale o to podprahovejšia hudba! K tomu silné herecké výkony Morgana Freemana (v novele ryšavý beloch, ehm) a tvárneho Tima Robbinsa (ten je pre zmenu v literárnej predlohe opísaný ako "malej", čo nič nemôže byť vzdialenejšie od tohto dvojmetrového herca), ale v podstate všetci sú geniálni (Bellows, Brown, Gunton, Sandler, Whitmore). Príbeh sa naoko tvári bezútešne. Sprevádza nás ním všetko vediaci rozprávač a to naprieč celými desaťročiami (skvelé masky mimochodom). Film má nečakanú, fantastickú záverečnú 20-minútovku, ktorá funguje tak bravúrne i vďaka tomu, že čosi také po dvojhodinovej náloži skepse a depresie fakt nečakaáte a zrazu vám búcha srdce a máte slzy v očiach. Na Oscaroch proti silnému konkurentovi Forrestovi Gumpovi nemal šancu a ani v kinách komerčne nezaujal (Freeman to v rozhovore pre českú Cinemu svojho času dosť čudne odôvodnil vypustením Rity Hayworth z názvu... hmmm, no neviem). Diváci si ho však následne začali navzájom húfne a nadšene odporúčať a snímka sa vďaka videu a televíziám stala jedným z najoceňovanejších filmov (nielen) americkej kinematografie (nielen) 90. rokov. Darabont neskôr nakrútil aj ďalšie kingovky (Zelená míľa, Hmla). Plagáty, práčovňa, Biblia, kilometrové potrubie, autobus, lúka so stromom, dechtovanie strechy fabriky na výrobu dopravných značiek a zaujímavý názor, že chlap chlapovi na topánky nikdy nepozerá (čo Andymu rozhodne hralo do karát). Videl som to už asi miliónkrát a ešte to miliónkrát uvidím. Vždy ma veľmi bavia rôzne veľmi zvláštne a čudné pohľady a mimika Tima Robbinsa v "istých" scénach, čo dostane zmysel a logiku až po odhalení záverečnej pointy (napr. keď mu vezmú Bibliu alebo venujú zvýšenú pozornosť plagátu). Sranda je, že jedna z postáv finálny twist omylom odhalí v prvej polhodine (!). Kingova novela je výborná, ale film je ešte oveľa lepší, najmä z dôvodu, že lepšie rozvádza v novele pravdupovediac z rýchlika brané záležitosti (sestričky), viac (a dobre) tlačí na pílu čo sa týkla dramatických momentov (v novele Tommy, Hadley a Norton dopadli neporovnateľne lepšie) a ponúka oveľa vyšší stupeň satisfakcie vo finále. ()
Scénář: Frank Darabont .. Co má společného dokonalá emocionální filmová podívaná a The Shawshank Redemption? Úplně VŠE! Je to stále blyštivější klenot kinematografie, plný lidskosti a nezlomené naděje. Napoprvé to byl opravdu strhující zážitek s naprosto odzbrojujícím a dojemným závěrem!! A je stále stejně silný i při každém dalším zhlédnutí !! (2090) ()
Postava Tima Robbinse mi byla tak velmi blízká, jeho touha po svobodě, trpělivost a pečlivost s jakou krůček po krůčku na té touze stavěl. Bála jsem se o něj a zároveň mu přála i záviděla přítele, jakým byl Red, abych na konci tohoto režijního a hereckého skvostu byla stejně překvapená, ne tím, co se stalo, ale JAK! ()
Najsilnejšia záverečná katarzia v dejinách kinematografie. Vždy s otvorenými ústami, slzami v očiach a mierne priblblým úsmevom na tvári sledujem túto filmárčinu v najdokonalejšej podobe, do ktorej je zároveň vložených toľko úprimných emócií, že to snáď ani nie je možné. Myslím, že Darabont sám dodnes nedokáže pochopiť, aké geniálne filmové dielo sa mu podarilo natočiť. ()
Galéria (84)
Fotka © 1994 Columbia Pictures
Zaujímavosti (170)
- Celosvětová premiéra proběhla 10. září 1994 na Toronto IFF (Kanada). (Varan)
- Andy (Tim Robbins) dostane plakát Rity Hayworthové, který v roce 1949 ale nemohl mít, protože pochází až z 60. let. (GreatestFan)
- Ve scéně, kdy chce Brooks (James Whitmore) podříznout Heywooda (William Sadler), je v jednom záběru na Heywoodově krku skvrna od krve. V následujícím záběru je tato skvrna mnohem menší. (orkadimenza)
Reklama