Reklama

Reklama

Letisko

Trailer 1
USA, 1970, 137 min

Predloha:

Arthur Hailey (kniha)

Scenár:

George Seaton

Kamera:

Ernest Laszlo

Hudba:

Alfred Newman

Hrajú:

Burt Lancaster, Dean Martin, Jean Seberg, Jacqueline Bisset, George Kennedy, Helen Hayes, Van Heflin, Maureen Stapleton, Barry Nelson, Dana Wynter (viac)
(ďalšie profesie)

Obsahy(1)

Nad Lincolnovým letiskom zúri snehová búrka, ktorá obmedzuje prevádzku. V okamihu, keď sa na štart chystá linka do Ríma, uviazne na ranveji mexické lietadlo. Problémy sa však nekončia ani po štarte - medzi cestujúcimi je šialenec s bombou, ktorý chce ukončiť svoj život. Začína sa boj s časom a napätými nervami... (oficiálny text distribútora)

Videá (1)

Trailer 1

Recenzie (173)

curunir 

všetky recenzie používateľa

Film, ktorý započal éru katastrofických filmov tak obľúbených v 70-tych rokoch minulého storočia. Príjemným oživením bolo delenie obrazovky, čím sa dokonale navodila aktuálnosť udalostí, pričom podľa mňa sa to najlepšie podarilo pri hádke Lancastera s manželkou, kedy sa nám dokonale ukázal ich súkromný život. A práve s tohoto dôvodu priblíženia ľudských osudov sú aj po rokoch tieto filmy omnoho kvalitnejšie ako súčasná produkcia, ktorá sa viacej sústreďuje na technickú stránku a osudy jednotlivcov necháva vlastne úplne bokom. Helen Hayes je vo svojej milej úlohe úplne skvelá, svoje postavy však dobre zahrali aj Dean Martin, Jean Seberg či George Kennedy. Film má trocha pomalší rozbeh, až sa zdá, že sa katastrofy nedočkáme, postupne však naberá takej rýchlosti boeingu, že dokonale pripúta do sedačky. Sprvu mienené 4* sú myslím na prilepšenie dostatočne obhájené a v mojich očiach film, ktorý dosahuje kvalít absolútnej špičky žánru - Skleneného pekla. ()

F.W.Colqhoun 

všetky recenzie používateľa

Podle příručky je tohle nemožné. To se mi na 707 líbí nejvíc. Umí všechno, jen ne číst. Pustil jsem si to předtím, než jsem zamířil na Václava Havla a křeslo před obrazovkou opouštěl ukonejšen; nic se nemůže stát. Letiště je jedním z filmů, jehož nemnohé kvality zmizíkuje znalost epigonů; to, jak málo se líší od Připoutejte se, prosím!. Dnes působí film podle předlohy Arthura Haileyho jako šablona plná klišé na všech úrovních: K nepřečkání dlouhá, vše-objasňující expozice, nenápadné staré báby = zlo, kněz fackuje hysterického pasažéra, starý prasák (Dean Martin, očividně pod parou) má radost z miminka, dříč si dá na oslavu dobře odvedené práce doutník. Osvěženími filmu jsou paradoxně též klišé - ta, která by dnes (bohužel) neprošla - rozvod jako dobré řešení, kouření v letadle a třeba z hlediska úzkostlivé bezpečnosti skandální názor pracovníků letiště: Neotravuj pasažéra tím, do čeho nám nic není. Trio Zucker / Zucker / Abrahams mělo s parodií strašně málo práce. Ve výsledku se ztotožňuji s výrokem Burta Lancastera: jde o nejhorší brak, který kdy byl natočen. ()

Reklama

Madsbender 

všetky recenzie používateľa

Zaujmem mierne opozitný postoj voči tunajším názorom, keď si dovolím povedať, že hľadieť na Airport ako film katastrofický, a teda zadať priestor na zrovnávanie s modernou tvárou žánru je prinajmenšom chybou, ak nie až ignoráciou previazanosti s kontextom a knihami Arthura Haileyho. Nijako sa netajím, že práve Haileyho romány sú mi spomedzi diel amerických polofaktických literátov vsádzajúcich na investigatívnu prácu v obore, ktorému sa práve venujú, najbližšie. A i keď ani jeden nepostráda náboj a dramatické vyhrotené situácie, len ťažko by sa dalo označiť akýkoľvek román vrátane Letiska za katastrofický. Haileyho rukopis spočíva v obratnom vytvorení vlastného komplexného jazyka, ktorý pracuje v plánoch. Tým prvým je vždy pestrofarebná mozaika ľudí na rozličných spoločenských priečkach, čím sa mu darí získať si široké publikum, sympatizujúce s hrdinami z ich prostredia - máme tu napríklad zľahka idealizovaného (typický predstaviteľ Haileyho ústredných hrdinov) riaditeľa letiska, jeho sekretárku, hrdinského pilota, šikovnú a vtipnú starú čiernu pasažierku, zúfalého bombového atentátnika a ďalších. Tým druhým je ostrý kritický tón, ktorý zväčša prechováva k biznisovému modelu, politikárčeniu a moci peňazí, dolovaných z pracujúcej triedy; vždy tu ponecháva priestor aj trpkému humoru, hraničiacemu so satirou. Až v treťom, poslednom pláne je sledom udalostí, ktoré plynulo prechádzajú v napínavý súboj s časom v jedinom momente, kde sa pretnú osudy jeho postáv. Bohužiaľ, George Seaton zvolil zlý prístup, keď ustúpil hollywoodskym konvenciám, nechal námet prejsť vzťahovou melodramatizáciou a premenil ho na látku omnoho bližšiu klasickému katastrofickému filmu, pričom tú pravú esenciu Haileyho zahodil a vymenil za zvučné mená hereckého osadenstva. Ona kritika sa tu vyskytuje len veľmi zriedka a je zatlačená do úzadia (citeľný ústupok štúdiám, ktoré nechcú rozvíriť hladinu kontroverzie a pálčivých diskusií na túto tému), dôraz sa kladie len na zopár nosných motívov a prvkov (jedna búrlivá noc zo života riaditeľa, podnebné podmienky, bomba v lietadle a milenka, kam sa pozrieš), do popredia vystupuje zručná práca s dejovou dynamikou, ktorá však pri 137 minút trvajúcom filme, ktorý prakticky stojí na dialógoch, vyznieva ako paradox a pôsobí trochu nemiestne, plus nie vždy vychádza podľa predstáv. Obsadenie je zvolené tak, aby prilákalo čo najširšie publikum, hudba Alfreda Newmana vždy správne podkresľuje aktuálnu situáciu. Osobitne zaujme kamera a vkladanie záberu do záberu pri diaľkovej komunikácii, ktoré je nestále a využíva rôzne spôsoby, od klasického predelu na pravú a ľavú stranu, cez okrúhly výsek v strede až po štvorzáber. Nedostatky tým však nanešťastie nemiznú, ani dostatočne neblednú na to, aby som mohol vyjadriť akúkoľvek spokojnosť s týmto pojatím a jeho tunajším hodnotením. A že, i keď to niektorí tvrdia, je z toho Haileyho cítiť kvôli početným ústupkom komerčnému hitu len minimálne. 65% ()

klúčik 

všetky recenzie používateľa

Tento film premietali u nás v meste ako premiéru týždeň v kuse 4krát do dňa. Pamätám sa, že ma vzal brat na film a premietal sa o 10 hodine večer. Pre 10 ročného chalana už to bol zážitok. Keď som videl ako tietadlo vylietalo z tých oblakov do krásnej nočnej oblohy , tak som bol týmto záberom uchvátený. Dnes si ho rád pozriem je to klasický film tzv. katastrofický aj keď si myslím, že filmy ktoré sa po tomto začali natáčať boli omnoho katastrofickejšie. Krásna J.Bisset. 80%. Knihu som čítal mnohokrát, ale aj film sa vydaril. ()

FilmFan24 

všetky recenzie používateľa

Výborný film podle neméně dobré knižní předlohy Arthura Haileyho, který odstartoval éru katastrofických spektáklů. Filmové zpracování se hodně věrně drží knižní předlohy v níž se autor zaměřuje na lidi pracující na jednom velikém letišti a kde každý má svoje místo. Autentická atmosféra podtržená účastí velkých hereckých osobností té doby kde nejvíc vyčnívá za vedlejší roli Oscarem odměněná Helen Hayes v roli prohnané černé pasažérky paní Quonsettové. P.S. V dnešní době, kde terorismus hrozí na každém kroku by samozřejmě podezřelý pasažér s kufříkem letištní kontrolou neprošel. ()

Galéria (87)

Zaujímavosti (27)

  • Jeden z prvých filmov, ktorý zobrazuje používanie tónových (tlačidlových) telefónov v čase, keď otočné číselníky boli ešte štandardom pre väčšinu krajiny. (Arsenal83)
  • Hoci Dean Martin stvárňoval pilota, sám mal strach z lietania a na nakrúcanie do Minneapolisu pricestoval vlakom. (Arsenal83)

Reklama

Reklama