Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tragický príbeh o osudoch mladých priateľov, Slováka Viktora Lesu (Roman Luknár) a českého žida Ticháčka (Vladimír Hajdu), po vzniku vojnovej Slovenskej republiky a Protektorátu Čechy a Morava. Najprv utekajú pred gestapom preto, lebo zdržali nemeckú vojenskú poštovú zásielku, za čo ich obvinili zo sabotáže. Napokon ich k úteku cez hranice donúti aj to, že v sebaobrane zabili tajného policajta. Počas svojej cesty sa stretávajú s ľuďmi rôznych charakterov, od ktorých závisí ich ďalší život... Snímka získala na 30. Medzinárodnom festivale televíznych filmov v Monte Carle (1990) Cenu Červeného kríža Monegasque osobitnú cenu monackého princa (Prix de la Croix Rouge Monegasque) za film bojujúci za mier, myšlienky humanizmu, tolerancie a znášanlivosti... Film vznikol podľa námetu Vladimíra Körnera, na scenári okrem režiséra a spisovateľa spolupracoval aj Marián Puobiš. Pre kvalitu filmu je rozhodujúce, že tvorcovia využili emocionálnu silu a napätie dramatickej záchrany vlastného života bez toho, aby sa vzdali ucelenej filozofie ľudskej existencie. Hoci je v snímke veľa akcie a napínavých situácií, kde ide obom postavám o život, najpodstatnejším je shakespearovsky tragický, baladický obraz šialenej doby. Mimoriadne vydarený film vďačí za mnohé aj obom ústredným hrdinom. U Viktora dominuje bezstarostnosť a ľahkomyseľnosť, ktoré so sebou takmer automaticky prinášajú utrpenie a bolesť pre iných. Ticháček sa zase vyznačuje úzkostlivou opatrnosťou, takmer úplná strata vlastnej hrdosti a ceny. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (45)

Cheeter 

všetky recenzie používateľa

Už je tu znát postupné uvolňování režimu na konci 80. let. Nedovedu si představit takto pojatý film o deset let dříve. Tedy bez toho, aniž by jeden nebyl komunista. Takhle to mělo velmi reálný rozměr, dobrý lidský příběh. I herecké obsazení bylo velmi dobré, byť se nejednalo o film s největším rozpočtem. ()

ScarPoul 

všetky recenzie používateľa

Je mi trocha ľúto, že každý jeden slovenský film musím začínať slovami, čakal som väčší prúser. Chodník cez Dunaj je vlastne veľmi dobre natočený film. Scenár je nadpriemerný, hlavne aj vďaka ústrednej dvojici Hajdu, Luknár. Chémia medzi nimi funguje a obidvaja sú zasadený do bezútešného prostredia druhej svetovej vojny. Jedna vec čo sa Lutherovi musí nechať, že podobne ako v jeho staršom filme Anjel Milosrdenstva je atmosféra vykreslená výborne. Ide z nej chlad, bezútešnosť a určitá odťažitosť. Problém Chodníka ale spočíva v tom, že zatiaľ čo prvá polovica má výborne našlapané tempo a výborne rozohráva všetky charaktery potrebné pre rozvitie fabuly, tak druhá začína byť rozvláčna, snaží sa viacej šokovať, ale náznak fatalizmu je tam bohužiaľ prítomný veľmi skoro a je podaný veľmi prvoplánovo aby to dokázalo vzbudiť či už napätie, alebo vytvoriť presah u hlavnej postavy. To sa nedeje. Od druhej polovice je to len séria udalostí, ktoré sa snažia spraviť tému ťaživejšou ale to ľudské, to bezprostredné zo začiatku sa bohužiaľ vytratí. Priemer, na ktorý sa bude zabúdať podstatne ťažšie ako na ostatné filmy. ()

Reklama

Arsenal83 

všetky recenzie používateľa

Nudný príbeh z čias začiatku vojny založený na prehnaných premisách, napríklad aj takej, že v zime 1939 existoval už nejaký odboj. No akurát tak prd. Existovalo pár jednotlivcov, ale organizované to nejak super nebolo a často boli rýchlo rozprášení. Až s nemeckými neúspechmi na bojovom poli to postupne mohutnelo: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Ceskoslovensk%C3%BD_odboj_(1939%E2%80%931945). Inak záver filmu to bolo čo? Malo to byť tragédia, ale vyznelo to ako komédia. Niektorí hovoria, že na film sa kvôli revolúcii 1989 zabudlo. Podľa mňa nijako nevybočuje z priemeru a zabudlo by sa aj tak. ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Jeden malý poštový žartík a veľké následky. Príbeh nie je o nejakej veľkej skupine ľudí, ale o dopade vojny na pár ľudí a tých, čo sa im priplietli do cesty. Zaujímavý pohodový začiatok, pri ktorom sa dá ľahko tušiť, kedy sa to celé zvrtne. A zvrtne sa to ešte viackrát, najväčší slovenský zvodca Luknár sa nezaprie už v začiatkoch kariéry. Film je trochu aj prehľadom historických vlakov, autobusov, a dokonca aj stará slovenská trauma z Uhorska a Maďarov sa objaví, bič nezostane za pásom maďarských drábov. Film nie je Schindlerov zoznam ani Pianista, ale som rád, že je v červenej farbe a preto rád zaokrúhlim lepšie tri hviezdy nahor. –––– Hitlerovi dáme po tlamě a vrátíme se domů. Holky, chlast, pijatika. K Jarunce, tá se ti přeci líbila. ()

dr.fish 

všetky recenzie používateľa

Já tu asi budu hodnotit dosti zaujatě, ale přesně tento přístup k látce jsem na Slovácích vždy obdivoval, a tento film mi doposud unikal. Zase tu vítězí podivnost zápletky nad její uvěřitelností, ale v tom je ten kumšt, aby to nevyznělo úplně blbě. Dva chlapíci utíkají ze Slovenska do Maďarska za Protektorátu a na své cestě potkávají spoustu figurek, dobrých i zlých. Skvěle zvládnutá režie a výborné herecké výkony dnešních seriálových(!!) herců. Velmi příjemné překvapení a zase jeden film do archivu. 85% ()

Galéria (6)

Zaujímavosti (6)

  • Natáčanie snímky prebiehalo v lokalitách Praha, Budyně, Bodíky, Komárno, Stupava, Šamorín. (dyfur)
  • Film sa do kín dostal v nešťastnej dobe. Prišla revolúcia, všetci boli na námestí. Roman Luknár hovorí: "To bolo nešťastie, v kinách videlo Chodník len veľmi málo ľudí". (Raccoon.city)

Reklama

Reklama