Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sedmiletý chlapec se spolu s rodiči přistěhoval na bratislavské sídliště. Ještě tu nikoho nezná, dokonce mezi domy zabloudí. I ve škole jej pronásledují problémy: spolužáci je odmítají přijmout mezi sebe. Hoch proto přestane do školy chodit, vymýšlí si onemocnění a do svých lží se stále silněji zaplétá. Únik hledá v kresbách: uniká potom do svého kresleného světa. Předností snímku, do češtiny přeložitelného jako Čmáranice, je snaha o neotřelé zachycení dětských problémů bez zbytečného ponaučování nebo idealizace. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (13)

Big Bear 

všetky recenzie používateľa

Nevím, mně to nijak neoslovilo. Ačkoliv jsem se snažil chápat pohnutky přesídleného chlapce k jeho skutkům, nějak výrazněji se do jeho pocitů vžít se mi nepodařilo. Snad to bylo tím, ži hlavní hrdina byl krajně nesympatický. Podivný byl i barytonem předabovaný Čenský. Některé epizodky byly fajn, například ta s ajznboňákem. Co mne iritovalo byly ty animace... Ale za jedno palec nahoru. Žele-zničár totiž neničí koleje, on je může i utahovat :-). * * ()

Flego 

všetky recenzie používateľa

Rodinný film, akých sa v slovenskom filme v 80-tych rokoch roztrhlo vrece. Tu ide o malého druháka ( spontánny Henrich Hlocký ), ktorý je konfrontovaný s novým prostredím veľkomesta a novej školy po presťahovaní z dediny. Film je vcelku originálne posilnený animovanými sekvenciami, ktoré by mali dotvárať chlapcov vnútorný svet. ()

Reklama

curunir 

všetky recenzie používateľa

,,JA SOM ŽELEZNIČIAR." ,,TY NIČÍŠ ŽELEZO?" __ Problémom ,,Čarbaníc" je, že hoci majú príbeh, iba nejednoznačne možno povedať, čo ním chcú vyjadriť. Téma záškoláctva tu vo svojej podstate nevyznieva ako závažný problém, ale iba ako neškodná avantúra, čo sa po pár týždňoch znovu urovná. Dať filmu v závere nejakú jednoznačnejšiu pointu (viď. Anderton-om spomínaná jazda bicyklom) by mu len prospelo. Ozvláštňujúcim a najzaujímavejším prvkom sú tu preto animované pasáže (najviac ma zaujala ,,nočná mora"), ktorých nápaditú viacvýznamovosť možno nevie detský divák ešte naplno oceniť. Po zjednocujúcich úpravách by uspeli aj samostatne a nepochybne by sa patrili medzi popredných zástupcov našej animovanej tvorby. Aj niektorým záberom nedostavanej Petržalky nemožno uprieť istú poetiku. (144. hodnotenie, 13. komentár k filmu) ()

Havenohome 

všetky recenzie používateľa

V detstve ma to bavilo. Má to v sebe nádych melanchólie a poéziu. Má to veľké plus oproti inej vtedajšej produkcii pre deti a mládež a to, že to zbytočne neideologizuje. Z odstupom času je to však dosť veľká nuda a to hlavne kvôli réžii. Situácie výborné, prostredie tiež výborné, ale nedokáže to pútať pozornosť. Neprecízna práca s detským hercom. Dialógy miestami strašne šuštia papierom a sú tam zbytočne dlhé zábery. Nechápem prečo to nemohli viac rozzáberovať. Pravdepodobne to bola vtedajšia výrobná konvencia. Napätie zráža aj nedôsledné napĺňanie nastolených dramatických potrieb. Chlapec sa viac krát vyjadrí, že nenávidí svoju sestru, dokonca ju chce zlikvidovať. Nedá sa mu to však veľmi veriť, kedže to zostane len v polohe demonštratívnych dialógov. Takisto záškoláctvo je slabo vyriešené. Ťažko veriť, že by sa chlapcovi tak dlho darilo chodiť poza školu a nikto by si to nevšimol. Toporne potom pôsobí aj psychológia postáv, ktoré v rámci jedného obrazu bez dramatického priebehu menia svoje správanie........................Inak jablká a kompóty na stole v kuchyni sú dôkazom, že už 82. roku sa tu etabloval tento poetický trademark slovenských filmov, neskôr najlepšie známy zo Šulíkových filmov.....................Ako som povedal vyššie, nebyť takej slabej réžie, film mohol byť nadčasovou klasikou. Témou a situáciami to pripomína napríklad Truffautove filmy o revoltujúcich deťoch. Bohužiaľ diskurzívne spracovanie veľmi pokrivkáva. ()

ScarPoul 

všetky recenzie používateľa

Ďalší slovenský film, kedy nazeráme na život očami detí. Tentokrát a podobne ako tomu bolo v prípade Solanovho A pobežím až na kraj sveta - je to hlavne o problémoch s akými sa deti musia vysporiadávať. Solan sa sústredil na dedinský život a Štefankovičová na život mestský - konkrétne ten v Petržalke. Film je obzvláštnený animovanými sekvenciami, ktorých význam mi bol priznám sa trocha ukrytý - nepôsobia ako fantázie dietaťa - hlavne keď sa tam objaví Einstein a už vôbec nemajú funkciu doplnenia dejovej línie. Každopádne sú ale zaujímavé a robia dielo zaujímavejším a asi detskému divákovi aj bližším. Film je znova bez moralizovania, poučovania s rýdzo sociálnymi významami, ktoré majú presah do výchovy - či už rodičovskej, alebo tej v škole. Hlavný hrdina ale nie je taký sympatický ako Majka Tárajka, ale ani nelezie na nervy. Film rozhodne nestarne - lebo rozpráva o univerzálnych problémoch dospievania. Ale nezanechal na mňa až taký výrazný dojem aby som sa k nemu dakedy vracal - Je to hlave tým, že postráda výraznejší autorský rukopis - ale ako debut je to viac ako dostačujúce. ()

Galéria (2)

Zaujímavosti (6)

  • V jednej scéne sa hlavný hrdina prechádza po železničnej časti bratislavského Starého mosta, kde stretne údržbára koľajiska. Rok po premiére bola táto časť mosta definitívne uzatvorená a železničná trať zrušená. (BlueNeon81)

Reklama

Reklama