Taliansko,
1981, 82 min
Réžia:
Lucio FulciKamera:
Sergio SalvatiHudba:
Walter RizzatiHrajú:
Catriona MacColl, Paolo Malco, Ania Pieroni, Giovanni Frezza, Silvia Collatina, Dagmar Lassander, Giovanni De Nava, Daniela Doria, Gianpaolo Saccarola (viac)VOD (1)
Obsahy(2)
Kdysi dávno prováděl doktor Freudstein v domě u hřbitova zrůdné experimenty na svých lidských obětech. Dnes, desítky let po jeho smrti, se sem nastěhovala tuctová americká rodina. Dům ožívá její přítomností a zlo se probouzí. Už není úniku pro ně ani jejich přátele, kteří se jim snaží pomoci. Smyčka smrti se začíná stahovat s nevídanou brutalitou, při níž detailní záběry krvavých masakrů otřesou i tím nejtvrdším obdivovatelem hororů. Lucio Fulci, považovaný za umělce smrti, opět dokazuje své hrůzné mistrovství. (Filmexport Home Video)
(viac)Zaujímavosti (27)
- Poslední věta "No one will ever know whether the children are monsters or the monsters are children" je většinou připisována Henrymu Jamesovi, ale ve skutečnosti ji vymyslel Lucio Fulci. (Chatterer)
- Lucio Fulci tu má cameo ako profesor Mueller, ktorý sa rozpráva s Normanom Boyleom (Paolo Malco) na ulici v New Yorku. (Arsenal83)
- Smrť realitného agenta bola pôvodne dlhšia a hororovejšia a zahŕňala vypichnutie očí, čo je pre Fulciho typické. Scéna však bola vystrihnutá, pretože Lucio Fulci si nemyslel, že efekty sú dostatočne realistické. (Arsenal83)
- Upútavky na uvedenie tohto filmu v USA nahovoril Theodore Gottlieb. (Arsenal83)
- Catriona MacColl mala pred filmom voči netopierom averziu, no práve vďaka natáčaniu tohto filmu ju prekonala. (Arsenal83)
- Paolo Malco si na pamiatku nechal jedného z mechanických netopierov, ktoré boli použité v sekvencii, v ktorej mu netopier uhryzol ruku. (Arsenal83)
- Hoci väčšina dialógov bola urobená v angličtine (len dialóg dvoch detí je v taliančine), film bol napriek tomu v postprodukcii do angličtiny ešte predabovaný. (Arsenal83)
- Film používa hudbu zo spaghetti westernu Anche per Django le carogne hanno un prezzo (1971). (Arsenal83)
- Silvia Collatina, ktorá hrá Mae Freudstein, bola tiež rukami Dr. Freudsteina. (Arsenal83)
- Niektorí kritici 80. rokov film odsúdili s tým, že je to len skreslená napodobenina filmu Osvietenie z roku 1980. (Arsenal83)
- Goregridová skupina Mortician nazvala svoje prvé mini CD "House by the Cemetery", ako odkaz na americký názov tohto filmu. (Arsenal83)
- Film bol vysielaný v talianskych kinách od 18 rokov a na DVD vyšiel až v 21. storočí s dostupnosťou v Taliansku od 14 rokov. Film však dodnes neodvysielala žiadna talianska televízia, keďže pôvodný zákaz zostal zachovaný a nebol doteraz zrušený. (Arsenal83)
- Strop pivnice vytvoril scénograf Massimo Lentini špeciálne veľmi nízky, aby navodil pocit klaustrofóbie. (Arsenal83)
- Počas sekvencie, v ktorej je Lucy vlečená Freudsteinom (Giovanni De Nava) dolu pivničnými schodmi, bola Catriona MacColl skutočne ťahaná a opakovane si udierala tvár o schody. (Arsenal83)
- Film bol natočený na mieste v Concorde, meste neďaleko Bostonu. Vila Boyle bola v skutočnosti školou pre postihnuté deti. Exteriéry boli natočené v New Yorku, zatiaľ čo interiéry boli vyrobené v Ríme, v štúdiách De Paolis. Natáčanie filmu sa začalo 16. marca 1981 a skončilo v máji 1981. (Arsenal83)
- Scénu s doktorom Freudsteinom (Giovanni De Nava) skúšali niekoľko dní. Fulci nebol s prácou nikdy celkom spokojný a Trani musela desaťkrát prerábať make-up. Po rôznych testoch Fulci nakoniec schválil verziu monštra, ktorá sa vo filme objavuje. (Arsenal83)
- Čo sa týka špeciálnych make-up efektov filmu, hoci v úvodných titulkoch sú uvedení Maurizio Trani aj Giannetto De Rossi, za make-up bol zodpovedný iba Trani. Sám Giannetto De Rossi vyhlásil, že sa na filme nikdy nezúčastnil. (Arsenal83)
- Väčšina filmu sa odohráva v temných a klaustrofobických interiéroch, kde sa režisér Fulci snažil urobiť každý záber tak, aby sa diváci cítili nepríjemne. Na dosiahnutie tohto efektu použil temné osvetlenie s prevahou šedej farby. Pri natáčaní exteriérov Salvati využil prirodzené svetlo a mnoho širokouhlých záberov na vytvorenie väčšej úzkosti, zatiaľ čo v sekvenciách odohrávajúcich sa v pivnici zveličil svetelné strihy a podsvietenie. Na osvetlenie doktora Freudsteina (Giovanni De Nava) Salvati zvyšoval a znižoval intenzitu svetla podľa pohybov kamery. (Arsenal83)
- Ako vždy vo svojich hororových filmoch, aj tu Fulci zaradil citáty z literárnych diel. Hlavnou inšpiráciou bol román "The Turn of the Screw", ktorý napísal Henry James v roku 1898, no nájdu sa aj odkazy na diela Antonina Artauda, Edgara Allana Poea či Howarda Phillipsa Lovecrafta. (Arsenal83)
- Dardano Sacchetti zaradil do scenára niekoľko klaustrofobických epizód z detstva. (Arsenal83)