Reklama

Reklama

VOD (1)

Výpravný snímek ze série biblických velkofilmů 50. a 60. let je prvním životopisem Krista, natočeným ve zvukové éře. Producent Samuel Bronston v rozhovorech popíral, že by se pokoušel natočit remake stejnojmenného němého snímku (1927), který režíroval mistr spektakulárních podívaných Cecil B. DeMille, a zdůrazňoval moderní přístup k Bibli. Král králů je ovšem typickým, didaktickým produktem Bronstonova "kina pro všechny", kterým se snažil čelit rostoucímu vlivu televize. Místo původně určeného Johna Farrowa (otec herečky Mii Farrowové) se režie nakonec ujal Nicholas Ray, který působivě spojil "komorní" rovinu příběhu Ježíše Krista s výpravnou velkolepostí masových scén (jedné z nejpůsobivějších sekvencí filmu, kázání na hoře, se zúčastnilo 7 000 statistů). Pro hlavní úlohu byl vybrán poměrně málo známý Jeffrey Hunter, kterému producent během natáčení zakázal poskytovat rozhovory tisku, aby byl zachován jistý nádech zbožné úcty, s níž tvůrci přistupovali ke ztvárnění Krista. Natáčení probíhalo ve španělských exteriérech a v Bronstonových studiích u Madridu. Bronstonovo filmové impérium, které dovedně využívalo zmrazených amerických financí, přízně Francova režimu a koprodukčních smluv s hollywoodskými studii, se finančně zhroutilo v polovině 60. let po kolosálním neúspěchu Pádu říše římské. (Česká televize)

(viac)

Zaujímavosti (32)

  • Plagát k tomuto filmu mal zámerne pripomínať plagát použitý pre Ben Hur (1959). Oba filmy boli vydané MGM, hoci iba Ben Hur bol v tom čase úspešný v pokladniciach. (Arsenal83)
  • Jeffrey Hunter sa mal vďaka make-upu mal čo najviac podobať na skutočného Ježiša, nedali mu však šošovky. To viedlo k veľkej kritike, že Ježiš má jasne modré oči. (Arsenal83)
  • Scény medzi Jánom Krstiteľom, Herodesom, Herodias a Salome neboli založené len na Biblii, ale aj na hre Oscara Wildea - "Salome". (Arsenal83)
  • James Mason odmietol úlohu Pontského Piláta v tomto filme, ktorého potom zahral Hurd Hatfield, pretože nechcel stvárňovať tak negatívnu postavu. Neskôr prijal úlohu Jozefa z Arimatie v televíznom miniseriáli Ježiš Nazaretský (1977). (Arsenal83)
  • Scéna Satana (vyjadrená Rayom Millandom), ktorý trikrát pokúša Ježiša na púšti, je úplne založená na Lukášovom evanjeliu. Väčšina ostatných filmových adaptácií zakladá tieto scény na evanjeliu podľa Matúša. (Arsenal83)
  • Miklos Rozsa pôvodne nechcel k tomuto filmu robiť hudbu, pretože len nedávno získal Oscara za Ben Hur (1959). Nakoniec si to rozmyslel a získal nomináciu na Zlatý Glóbus za najlepšiu pôvodnú hudbu. (Arsenal83)
  • Toto bol prvý veľkorozpočtový zvukový film veľkého štúdia v angličtine, ktorý skutočne ukázal Ježišovu tvár. Väčšina filmov v tom čase uprednostňovala zábery na jeho ruky alebo pohľady cez rameno. (Arsenal83)
  • Pre svoj mladistvý výzor bol Jeffrey Hunter vtipne označovaný aj ako "Ježiš teenager", hoci v čase nakrúcania mal už 33 rokov, presne ako mal Ježiš v čase smrti. (Arsenal83)
  • Jeffrey Hunter (Ježiš) nosí počas filmu nosí falošný tmelový nos, čo je najzreteľnejšie v detailných záberoch pri scénach ukrižovania. (Arsenal83)
  • Pôvodný kameraman Franz Planer utrpel počas hlavného natáčania sekvencie "Kázania na hore" úpal. (Arsenal83)
  • Na ceste na natáčanie scény "Kázanie na hore" sa auto Jeffreyho Huntera a Roberta Ryana pokazilo. Obaja tak tlačili auto, aby ho donútili naštartovať - jeden v kostýme Ježiša a druhý v kostýme Jána Krstiteľa. (Arsenal83)
  • Scéna ukrižovania sa musela natočiť znova, pretože diváci v testovacom publiku boli urazení, že Ježiš má chlpatú hruď. Jeffreymu Hunterovi potom oholili nielen chĺpky na hrudi, ale radšej aj jeho podpazušie. (Arsenal83)
  • Pôvodný názov filmu bol "Son of Man", teda "Syn človeka", ktorý mu dal ešte John Farrow. Scenárista Philip Yordan to označil za hrozný názov a pri prepisovaní scenára film premenoval. (Arsenal83)
  • V pôvodnom konci, ktorý vymyslel Ray Bradbury, mal vzkriesený Ježiš poveriť svojich učeníkov, aby kázali evanjelium. Potom sa vzniesol a odišiel smerom k horizontálnym brehom Galiley, pričom zanechával iba viditeľné stopy, ktoré sú viate rozfúkaným prachom. Učeníci podobne odišli do všetkých štyroch smerov, zanechávajúc stopy pokryté prachom. Tento koniec sa však považoval za príliš drahý na sfilmovanie a preto sa nerealizoval. (Arsenal83)
  • Pôvodne bola vo filme aj postava menom "David", ktorú stvárnil Richard Johnson a fungovala ako most medzi dejovými vláknami filmu. V postprodukcii boli všetky jeho scény vymazané a herec tak nemá žiadny kredit. (Arsenal83)
  • V septembri 1960 mala automobilová nehoda za následok smrť Arthura Resseho, ktorý slúžil pri filme ako tréner koní, a zároveň sa zranil herec Harry Guardin (ktorý stvárňoval Barabáša), keďže obaja boli na ceste z miesta nakrúcania. (Arsenal83)
  • V polovici nakrúcania, v júli 1960, ochorel kameraman Franz Planer. Nahradil ho Manuel Berenguer, ktorý s ním spolupracoval od začiatku produkcie, ale MGM vyslalo na prevzatie tejto úlohy zmluvného kameramana Miltona R. Krasnera. Z toho dôvodu má film uvedených až troch kameramanov. (Arsenal83)
  • Vzhľadom na veľké odchýlky od scenára počas natáčania filmu sa režisér Nicholas Ray a scenárista Philip Yordan prestávali stretávať a spolu komunikovali už iba v nevyhnutných prípadoch prostredníctvom vysielačiek. (Arsenal83)

Súvisiace novinky

Režijní legenda ožívá

Režijní legenda ožívá

10.01.2006

Od konce 40. až do poloviny 70. let vedl režisér Nicholas Ray dlouhotrvající válku s hollywoodským průmyslem, kterému neseděla nejenom jeho forma vyprávění, ale i styl života, jemuž vévodily alkohol… (viac)

Reklama

Reklama