Kamera:
Russell HarlanHudba:
Dimitri TiomkinHrajú:
John Wayne, Montgomery Clift, Joanne Dru, Walter Brennan, Coleen Gray, Harry Carey, John Ireland, Noah Beery Jr., Harry Carey Jr., Chief Yowlachie, Paul Fix (viac)VOD (1)
Obsahy(2)
Thomas Dunson (John Wayne) je drsný chlap, ktorý za 14 rokov tvrdej práce vybudoval svoj ranč a je majiteľom obrovských stád dobytka. V Texase ich však nie je možné predať a tak sa s tisícovým stádom vydáva na cestu do Missouri, sprevádzaný niekoľkými kovbojmi a adoptívnym synom Matthewom (Montgomery Clift), ktorého sa ujal keď karavánu osadníkov, v ktorej chlapec cestoval so svojimi rodičmi na západ, prepadli Indiáni a všetkých povraždili. Cestou však medzi oboma mužmi vzniká konflikt, zapríčinený Dunsonovym tyranským vedením... (RTVS)
(viac)Recenzie (109)
Boli doby, keď sa točili westerny westernovejšie, ako ktorékoľvek potom. V dnešných časoch ich už v ponuke nenájdeme. A preto sa treba vracať ďaleko do minulosti, hlboko do histórie filmu, aby sme našli kúsok, ktorý páchne špinou a potom kovbojov a honákov, dusia všadeprítomným prachom a ponúkajú notnú dávku hrdinstva a divokozápadného sentimentu. Tak ako RED RIVER. ()
Ani minútu nenudiaci western na čele s najväčšou hereckou legendou žánru. Hawks prekvapil vykreslenosťou ťažkého života kovbojov, nebolo to iba o prestrelkách, kde obhajovali svoju česť, ale najmä o ťažkej lopote s kravami. Taktiež morálna nejednoznačnosť Wayenovej postavy, keď si dojde do krajiny a odkáže majiteľovi, že táto zem je zrazu jeho, prekvapí. Nesmie chýbať ani klasický dej, zameriavajúci sa na priateľstvo, ktorý už ale toľko neprekvapí. Jednoznačne vysoký nadpriemer. Road movie a mierna alternatíva v rámci westernového žánru. Pozrel som si aj kolorovanú verziu a dosť ma sklamala. Film farbami stratil viac ako trochu zo svojho kúzla. Red river je o otázke vlastníctva v dobovej amerike, kde si každý privlastňoval, čo chcel. Tu sa jedná o akúsi krádež na tretiu, pôvodne poškodení boli ale indiáni. Ďalej je to o vyvarovaní sa opakovania rovnakých chýb minulosti. Mám na mysli radu tatíka Waynea, ktorý radí svojmu adoptívnemu synovi, aby sa oženil. ()
Příjemný pohled na práci kovbojů, a všechny její strasti, při hnaní tisícihlavého stáda napříč Amerikou. Výpravný, svižný, napínavý western s trochou dramatických scén. Dříve či později totiž musí nějakému drsnému chlápkovi přenáročná túra přelézt přes hlavu. A jako ve správném westernu dobrých pistolníků tu je několik. Každého jistě potěší, že John Wayne tu neúčinkuje jako tipycky kladná postava. Toho konce je ale škoda. ()
s týmito naozaj starými a pritom nepochybne hodnotnými westernami je to komplikované.... je to ako sledovať vrcholnú tvorbu stalinskej éry, kde sa človek snaží povzniesť nad ideológiu a byť objektívny..... maskulínne machovstvo podčiarkované vždy presnou muškou a cigaretami (sranda, že nikde som žiadneho cowboya nevidel si šúlať bágo, a pritom automaticky rolované cigarety sa objavili na trhu až v 1913 - Camel), patetické dialógy a monológy o spravodlivosti, hrdosti, priam megalomanské vnímanie všetkého ako výzvy - challenge, až neznesiteľná adorácia priebojnosti, životaschopnosti a sily, to všetko mi vadí asi rovnako ako sa pozerať na frenetické nadšenie a stádovitosť komunistických kolchozníkov alebo patetické ódy na totalitu, diktátorov a traktory..... oboje mi pripadá ako druh propagandy na vlastnú "way of life".... a napriek tomu, tak ako málokto dokáže odhodiť diela Ejzenštejna alebo Dovženka ako ideologický a dobový prežitok, tak isto máloktorí diváci (snáď iba zarputilí antiamerikanisti) nevidia aj vo filmoch Hawksa alebo Forda to, čo presahuje ich ideologické alebo dobové ukotvenie.... osobne, o takmer 10 rokov starší Stagecoach sa mi páčil ešte viac, ale v tomto Hawksovom počine, ktorý stavia na dobrom námete podchytenom skvelou ústrednou dvojicou je zase viac psychológie (človek vníma postupné "zhusťovanie atmosféry" v parte, stále viac sporov s "veliteľom", jeho tvrdošijnú, až bláznovsky neústupnú povahu, no zároveň aj pragmatickú túžbu dosiahnuť vytýčený cieľ za každú cenu - tak ako ho život naučil) a "masívnych scén" (zábery na tie stáda dobytka mali v sebe "elektrizujúci náboj" - tuším sa zo mňa stáva redneck :-) ...dokonca som ten film - naozaj iba náhodou - sledoval v klasickej flanelovej košeli "made in Oklahoma" :) .... P.S. aj keď cítim k priekopníckym filmom náležitú úctu, farba a širokouhlá kamera svedčia neskorším westernom oveľa viac ()
Srovnání remaku s originálem: Waynův western je tvrdší, chybí v něm užvaněnost, Dunson si půdu nekoupil, ale zabral ji mexickému zbohatlíkovi, který svůj majetek ovládá až odněkud zpoza Rio Grande. Hned na počátku přišel při útoku indiánů o svou snoubenku (tedy motiv se později opakuje u jeho chráněnce Matthewa), na jiném místě svedl skvěle natočenou obranu před útočícími indiány (úžasný záběr letícího hořícího šípu). V originálu chybí rasová zápletka (místo černocha je v tlupě indián), naopak je tu zajímavější (a velmi povedený) hudební motiv, výborná B&W kamera. Zajímavé je, že ani Hawks s Rossonem se nevyhnuli poměrně zšenštilému "červenému románku". Resultát: originál třikrát lepší remaku. ()
Galéria (113)
Fotka © United Artists
Zaujímavosti (20)
- V roce 2012 vyhodnotil Americký filmový institut snímek 5. nejlepším westernem v historii. [Zdroj: afi.com] (vyfuk)
- Panovaly obavy, že John Wayne a Montgomery Clift spolu během natáčení kvůli opačným politickým názorům a jejich otevřenosti o politice nedokážou vyjít. Údajně souhlasili, že nebudou o politice diskutovat, a natáčení šlo bez problémů. (facojurka)
Reklama