Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Berlínsky policajný inšpektor Lohmann (Otto Wernicke) vyšetruje prípad, v ktorom všetky stopy vedú k mužovi, ktorý je už mnoho rokov hospitalizovaný pre duševnú chorobu - Dr. Mabusemu (Rudolf Klein-Rogge)... (matriosa)

Recenzie (48)

misterz 

všetky recenzie používateľa

Vidím to tak na polovicu. Je jasné, že Fritz Lang bol skvelý režisér, čo sa tu prejavilo hlavne po technickej stránke. Niektoré scénky predčili svoju dobu, to bez debaty. No ten príbeh ma vôbec nezaujal. Už od úvodu mi to prišlo chaotické a nezáživné, jeden dialóg hneď za druhým, ale prišlo mi to akoby bez nejakého kontextu - také konanie jedno cez druhé. Zločiny podľa návodu tajomného "blázna".... Ani k záveru sa to nezlepšilo, aj keď to začalo dávať zmysel. Priemer. 60/100 ()

MikO_NR_1909 

všetky recenzie používateľa

Fenomén doktora Mabuseho je spracovaním unikátne a špecifické dielo, v nemeckej kinematografii niečo ako odvar post-expresionizmu. Neviete komu máte fandiť, akých indícií sa pridržiavať a je pravdepodobné, že zopár twistov na pomätenie vami prejde. Má v sebe spomínané expresionistické prvky a zápletku s ňou spojenou - predovšetkým v montážnej rovine, ktorou tú vnútornú šialenosť dotvára. Mimo tej vizuálnej a psychologickej je však neúprosným a nekompromisným materializmom tých najprízemnejších pudov, v ktorých možno badať genézu nemeckého národa. Čo je mimochodom veľmi nebezpečné a pojať tento film len ako napínavú kriminálku nie je zrovna najšťastnejším konštatovaním. ()

Reklama

Radko 

všetky recenzie používateľa

Kto z nás by netúžil presláviť sa výnimočným činom? Niečím, čo nik predtým nedokázal? Niektorým túžba po moci (a zvyčajne aj majetku - no vidina luxusu nemusí byť prítomná ) veľmi zatemní zrak. Až tak, že pri výnimočnosti svojho plánovaného skutku mu odmietnu dať matematické moralistické znamienka plusu a mínusu v zmysle pozitívneho alebo negatívneho skutku. Dôležitá je oddanosť východiskovej idei, tvoriacej korene pre vykonanie extraordinárneho tvorivého aktu. Dnes je veľa takých v rôznych oblastiach. Najviac v medicíne a peňažníctve. Je tu idea alternatívnej liečby, ktorú zavedené nemocnice neuznávajú, lebo nemajú vedecké štúdie. Kopec zázračných biotronikov aj psychotronikov ale vie, ako na to. Predpíšu všeliečiace olejčeky aj maste. Reklamy peňažných investícii valia na dôverčivých zákazníkov oblbováky o nezmysloch ako je slovné spojenie "výhodná pôžička". (pôžička môže byť výhodná len v prípade, ak nemá žiadne úroky, alebo tá z ktorej časť alebo všetky úroky z pôžičky dostane dlžník - teda ten, čo si požičal a nie banka alebo veriteľ - každá). Uff ale to som riadne odbočil - veď tu ide o film, kde sa chystá sabotáž, ktorej cieľom je ochromiť funkcie mesta v každom ohľade. Pripravené dôsledne analyticky. A na čele spiknutia stojí? Doktor Mabuse. Záležitosť je výborné sfilmovaná, má premyslený dej, ktorým diváka vcucne do príbehu, na rozdiel od dnešnej pop-krimi-kinematografie, ktorá ohuruje skôr formálne (rôzne technické efekty, strihové vychytávky, premrštená rýchlosť, hry s časovými posunmi deja, premenlivosť charakterov, hry s vypointovaním, poškuľovanie na zdatného sledovača filmov...) a oveľa menej dejovo. ()

liborek_ 

všetky recenzie používateľa

Testament dr. Mabuseho je volné pokračování napínavého příběhu o ďábelském mistru převleků, člověku, jenž vyniká svými schopnostmi hypnózy, ale především nevyzpytatelném zločinci, který často bývá přirovnáván k Fantomasovi. Tento snímek je druhým zvukovým filmem Fritze Langa (po Vrah mezi námi) a zvuk hraje v tomto díle velice důležitou roli - ještě víc vyhrocuje vypjaté momenty a dává již tak dost mysterióznímu příběhu další rozměr. V tomto pokračování je Mabuse již zdánlivě neškodně "uklizen" v sanatoriu pro choromyslné, kam se dostal po dopadení v prvním filmu. Jeho neškodnost je však iluzí. Hlavními postavami filmu jsou především komisař Lohmann, ředitel sanatoria prof. Baum a také rozporuplný milovník a napravený kriminálník Thomas Kent - První z nich rozplétá nitky závažných zločinů, jejichž stopy vedou právě do sanatoria, kde dlí podivínský Mabuse, posledně jmenovaný mu pak v závěru vydatně pomáhá. Testament obsahuje několik nezapomenutelných scén (především vražda dr. Kramma na křižovatce je velice originální) a jako celek působí oproti neskutečně dlouhému prvnímu dílu mnohem svižněji. Navíc nejde jen o thriller, ale snímek je napěchovaný narážkami na soudobé dění, v nichž říšský ministr propagandy Goebbles uviděl nebezpečí a film zakázal. Skutečně, tajemný Mabuse svými schopnostmi a konáním není v určitých momentech nepodobný Adolfu Hitlerovi. Testament je výborný film, silně expresionisticky laděný a s výbornou atmosférou. Váhám váhám...4 nebo 5? Zlatý střed... 4 a 1/2* ()

poz3n 

všetky recenzie používateľa

Lang mě vždy udivuje svojí chopností suverénní režie, která je bohatá na vizuální podněty a téměř si nezadá s kinematografií současnou. Závěť doktora Mabuse je tak zajímavá podívaná s hutnou atmosférou a mnoha skvělými momenty, kterou však trochu sráží její délka a celkové vyznění, které není z mého pohledu tak zajímavé, jak se v průběhu filmu může zdát. 6/10 ()

Galéria (17)

Zaujímavosti (3)

  • Ministr propagandy Joseph Goebbels tento snímek zakázal, protože by prý mohl podněcovat občany k protispolečenskému chování a terorismu proti státu. [Zdroj: Cinema] (Terva)
  • Film vyjadřoval pocity, které byly podle nacistů až moc na tělo. Ministr propagandy Josef Goebbels požádal Fritze Langa, aby změnil poslední část. Lang to ale odmítl a uprchl ze země. (Pavlínka9)

Reklama

Reklama