Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Siedmeho apríla 1944 sa Alfrédovi Wetzlerovi podarilo čosi jedinečné – unikol spolu s mladším väzňom Vrbom z prísne stráženého tábora smrti Osvienčimu. Cieľom úteku však nebolo zachrániť si vlastný život, ale zabrániť umieraniu tisícov ľudí. Po smrteľne nebezpečnom putovaní došli na Slovensko, kde vznikla správa o genocíde. Tajnými cestami sa dostala až do rúk Winstona Churchilla a Franklina D. Roosevelta a zasiahla do vývoja 2. svetovej vojny. Príbeh plný napätia a emócií osloví diváka napínavou drámou úteku, absurditou vývoja dejín, ale aj vnútornou silou muža, ktorý sa postavil proti zvrátenosti systému. (Continental Film)

(viac)

Videá (1)

Trailer 1

Recenzie (156)

JančiBači 

všetky recenzie používateľa

Rudolf Vŕba a Alfréd Wetzler boli dvaja Židia, ktorým sa podarilo ujsť z Osvienčimu a doručiť tak svetu správu o tom, čo sa tam v skutočnosti deje. Že tábor nie je pracovný, ale je to tábor smrti. Obidvaja utečenci neskôr napísali aj knihy. Ja mám radšej tú od Vŕbu, pretože Wetzlerova mi štylisticky moc nesedela a pôsobila na mňa miestami dosť chaoticky. No a práve táto kniha Čo Dante nevidel, sa stala hlavnou predlohou filmu. Možno to bolo aj trochu na škodu, pretože tá Vrbova je komplexnejšia. Film má len 94 minút, osobne by som hneď na začiatok polhodinu pridal, pretože neznalým môže vo filme chýbať predstavenie postáv. Divák nevie, kto je kto, sleduje len útek. Áno, o tom ten film má byť, ale takto by bol možno pochopiteľnejší pre neznalých témy. Preto je potrebné sa možno trochu na film pripraviť a naštudovať si kto Vŕba s Wetzlerom boli. Trochu mi chýbal patriotizmus a slovenčina. Je to film hlavne o Slovákoch, takže by som sa snažil Slovensko viac vyzdvihnúť a viac predať. Je škoda, že film nenaplnil oscarové ambície, minimálne nomináciu by si zaslúžil. Keďže už bolo nakrútené o holokauste asi všetko, Peter Bebjak išiel tou umeleckejšou a komornejšou formou. Niektoré zábery sú dychberúce. Kamera Martina Žiarana je výborná. Najviac ma dostala scéna v lese, ktorá začína záberom z hora. Potom postupne zosníma veliteľa, zem a pomaly sa kamera posúva do zadu a na obraz sa dostáva celá scenéria a biely kôň. Toto je po technickej stránke najlepšia scéna z celého filmu. Určite odporúčam vidieť v kine. Jednak kvôli podpore slovenskej kultúry, kvôli tomu, že na tieto udalosti sa nesmie zabudnúť a tiež aj kvôli tomu, že je to po réžijnej stránke výborne zvládnutý film. ()

Astaroth12 

všetky recenzie používateľa

O rodákovi z môjho mesta Rudolfovi Vŕbovi tu bolo niekoľko filmov, ale tento je rozhodne jeden z najnapínavejších a najlepšie spracovaných. Je tu ukážka nezmyselnosti vojny, vo filme je aj krutosť, pohŕdanie a aj urputný útek za slobodou, ktorý aj tak nemusí skončiť šťastne.  Škoda, že film bočí od niektorých ťažších scén a tak divák si len môže domyslieť, čo sa vo filme deje a tak celkom nechapem načo, keď sa tvorí takáto ťažká scéna, tak ide veľa podstatného mimo kameru. Ale to je aj jediná chyba, ktorú som v tomto filme zachytil, lebo inač je to silná a ťažšie stráviteľná dráma o útrapách tých čo utiekli a aj tých, ktorý stále boli v tom koncentračnom tábore. Slabé 4*. ()

Reklama

Crocuta 

všetky recenzie používateľa

Divák nepoučený knihami, které hlavní aktéři příběhu po válce napsali (Rudolf Vrba - "Utekl jsem z Osvětimi", Alfred Wetzler coby Jozef Lánik - "Co Dante neviděl") bude patrně dějem chvílemi nemálo zmaten, protože mu budou nutně scházet patřičné souvislosti. Já jakožto čtenář nejen výše zmíněných titulů, ale i další rozsáhlé literatury s touto tématikou jsem byl se zpracováním tématu víceméně spokojen - tu část příběhu "Zprávy", kterou se režisér rozhodl odvyprávět, podává vcelku věrně tak, jak jej popisují Vrba a Wetzler, včetně vyčerpávajícího útěku a tristního přijetí jejich svědectví. Škoda, že vyznění snímku nabourává závěrečná audiokoláž podbarvující titulky, v níž jsou společně bez ladu a skladu citováni Trump, Bolsonáro, Salvini, Kotleba atd., atp., zkrátka všemožní představitelé "zla", jak jej vidí tvůrci filmu - chybí snad už jen Sauron a Lord Voldemort. Všechno dohromady to nepůsobí ani tak jako varování, ale spíš jako naivní a hodně demagogická agitka... ()

Arsenal83 

všetky recenzie používateľa

Nikdy by som neočakával, že by útek z akéhokoľvek väzenia mohol byť taký nudný. Nie to ešte z Osvienčimu. Tu sa stopercentne zhodujem s majom007, ten Auschwitz bol prečo tak slabučko znázornený? Kulisy akoby spred nádvoria v Leopoldove, ale kto v Osvienčime bol tak predsa vie, že z jedného konca na druhý vás musia voziť autobusy. A tu sme mali tábor pomaly o veľkosti telocvične. Kto bol v Poľsku a videl to, dá mi za pravdu. No Bebjak tam zjavne nebol. A samotný útek nemá emócie, neprináša ľútosť nad osudom, úplne povrchné spracovanie. ()

pepo 

všetky recenzie používateľa

Je to dobry film. Remeselne velmi solidny a vidiet, ze Bebjak technicky tocit vie. No bohuzial nie je vynimocny a ten scenar je strasne nedovareny. Takmer uplne oddramatizovany. Film tak nie je vobec napinavy a skvelym sa stava az v poslednom akte, ktory mal byt jadrom pribehu. Nedolezity film na dolezitu temu 6/10 ()

Galéria (32)

Zaujímavosti (13)

  • Jan Nedbal pro roli Pavla drasticky zhubl. Po vzoru Christiana Balea přestal jíst a začal pít whisky. Měl nanejvýš polévku, pil kávu a kouřil. Tímto stylem zhubl za měsíc a půl 7kg – během natáčení vážil 55kg. (marokankaa)
  • Na scenári sa aktívne podieľal konzultáciami Michael Douglas. Mal aj vo filme hrať, no nakoniec z časových dôvodov sa nakrúcania nemohol zúčastniť, jeho rola pripadla Johnovi Hannah. Práve sekvencia s J. Hannah má údajne 12 minút natočených neprerušene bez strihu, pritom zaujímavo zameranú na emočnú zmenu v postoji a tvári jeho postavy. (banacik)

Súvisiace novinky

Oscary a rekordní počet cizojazyčných kandidátů

Oscary a rekordní počet cizojazyčných kandidátů

09.01.2021

Americká Akademie filmového umění a věd (AMPAS) v pátek představila svým členům užší výběr 93 snímků, z nichž budou vybíráni finální kandidáti do kategorie nejlepšího cizojazyčného filmu pro… (viac)

Režisér Čáry se vydal do Osvětimi

Režisér Čáry se vydal do Osvětimi

17.01.2019

Jeden z nejúspěšnějších slovenských režisérů Peter Bebjak (Čára, Spravedlnost) připravuje nové drama z koncentračního táboru Osvětim. Snímek Správa / The Report se pak navíc možná dočká i americké… (viac)

Reklama

Reklama