Réžia:
Louis J. GasnierScenár:
Arthur HoerlKamera:
Jack GreenhalghHrajú:
Dorothy Short, Kenneth Craig, Dave O'Brien, Carleton Young, Joseph Forte, Harry Harvey Jr., Richard Alexander, Lester Dorr, Edward Earle, Frank LaRue (viac)Obsahy(1)
Ak sa za základnú hodnotu dokumentu považuje objektivita, tak propagandistický príbeh o marihuane, nenapĺňa toto základné kritérium. Naopak neškodná manipulatívnosť je tu devízou. Film o šialených „vyhulencoch“ bol najskôr natočení pre cirkevnú organizáciu, ale jeho humorný potenciál v ňom objavil producent George Hirliman, ktorého exploatačná distribučná spoločnosť ho odkúpila. No s úspechom sa nakoniec nestretol. „Huličský“ hit sa z neho stal až v sedemdesiatych rokoch, paradoxne medzi užívateľmi marihuany. Prosté vysvetlenie poskytuje dobový kontext. Práve porovnanie našich súčasných znalostí o marihuane (aktívne overených, alebo pasívne naštudovaných) s premrštenosťou a naliehavosťou, ktorú vidíme na plátne, sú tvorcom a ťažiskom vtipu. Naivita, či zámerná prehnanosť, s akou sú tu líčené účinky drogy a smrteľné následky, ktoré spôsobí väčšine postáv, dnes akoby reprodukovali predstavy našich starých mám o nebezpečnej marihuane. Z tohto pohľadu by azda humornejšie bolo už len, keby si ju postavy aplikovali vnútrožilne. Avšak diváci nemusia byť sklamaní, kolorovaná verzia z roku 2004 ponúka inú invenciu spojenú s fajčením (farebný dym), ktorej by možno staré mamy uverili. (Academia Film Olomouc)
(viac)Zaujímavosti (7)
- Film si vedl dobře v malých klubech a nezávislých kinech, kde se objevovaly různé zkrácené verze filmu. Od roku 1972 pak byl ve videopůjčovnách. Premiérová kina však zájem neprojevila. (Zetwenka)
- Úplná verze filmu ležela ladem až do roku 1972, kdy byla opět uvedena pod záštitou Národní organizace pro reformu zákonů o marihuaně, aby ho využila při kampaňi na dekriminalizaci marihuany, (Zetwenka)
- Film v kinech nevydržel ani rok a pak byl stažen, protože nebyl schválen Produkčním kodexem. A nebyla šance na schválení, neboť zobrazoval pomůcky k užívání drog a jejich metody, což byl v Kodexu jeden ze zákazů. (Zetwenka)
- Krátce po dokončení film koupil nechvalně známý producent Dwain Esper, který do snímku doplnil několik oplzlých scén, přejmenoval ho na Reefer Madness a pustil ho do oběhu v kinech uvádějících nízkorozpočtové bulvární filmy. (raininface)