Réžia:
Dziga VertovScenár:
Dziga VertovKamera:
Michail KaufmanHrajú:
Michail KaufmanVOD (1)
Obsahy(2)
Na začiatku filmu vychádza kameraman z "hlavy" kamery. Film potom diváka zavedie na humornú, kaleidoskopickú jazdu po sovietskych mestách, pričom ukazuje paralely medzi filmárom a robotníkom v továrni a odhaľuje proces tvorby filmu. V jednom momente nám Vertov predstaví muža jazdiaceho na motorke, potom prekvapivo ukáže zábery kameramana, ktorý motorku natáča, a následne zábery strihača, ktorý tieto zábery strihá. Sčasti dokument a sčasti umelecký film sleduje mesto v Sovietskom zväze 20. rokov 20. storočia počas celého dňa, od rána do večera. Režisér Dziga Vertov v sérii zložitých a inovatívnych záberov kamery zachytáva scény z každodenného života v Rusku a oslavuje tak modernosť mesta s jeho rozľahlými budovami, hustým osídlením a rušným priemyslom. Hoci vo filme nie sú žiadne titulky ani rozprávanie, Vertov prirodzeným spôsobom sprostredkúva zázraky moderného mesta. (Film Europe)
(viac)Zaujímavosti (11)
- Film byl natočen v Kyjevě a v Oděse na Ukrajině a v Moskvě v Rusku. Natáčelo se 3 roky. (rafix)
- Původní ukrajinské mezititulky byly ztraceny, nahraneny byly ruskými mezititulky v polovině roku 1930. (rafix)
- Film je zařazen na seznam 1001 filmů, které musíte vidět, než zemřete Jaye Schneidera. (Cheeker)
- Film nastiňuje řadu technik, které byly o 50 let později použity ve snímku Koyaanisqatsi (1982). (džanik)
- Norové si pro Mezinárodní filmový festival v Tromsø (1996) připravili ke svojí verzi Mannen med filmkameraet vlastní soundtrack (autoři Geir Jenssen a Per Martinsen). Vycházelo se z původních režisérských instrukcí pro klavíristu. V roce 2001 soundtrack vyšel na CD. (džanik)
- Britské uskupení "The Cinematic Orchestra" vytvořilo pro film soundtrack uvedený v roce 2003 na albu s názvem "Man With a Movie Camera", které se pak hrálo naživo na řadě festivalů po celém světě. (džanik)
- Film do značnej miery kritizuje alkoholizmus vo vtedajšom Sovietskom zväze. Prvé zábery zobrazujú ľudské trosky spiace na uliciach a tento záber sa strieda so záberom na obrovskú fľašku propagujúcu reštauráciu. Reklamy v snímke propagujú aj víno a vodku. Neskôr v snímke kameraman navštívi bar. Počas 20. rokov 20. storočia komunisti zaviedli politiku, ktorej cieľom bolo využiť kinematografiu a robotnícke kluby k odstráneniu krčiem i kostolov zo života občanov. Najväčší zdroj príjmov bol z monopolu na vodku, no zámer bol urobiť aj z kinematografie dôležitý finančný zdroj. Film túto politiku podporuje keď využíva neopozerané postupy čo sa týka použitia kamery, aby sa kinematografia i robotnícke kluby stali atraktívnymi pre bežný ľud. (Biopler)
- Snímka obsahuje cez 1700 záberov. (Biopler)