Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Komédia
  • Animovaný
  • Dokumentárny
  • Akčný

Posledné recenzie (2 705)

plagát

Chlapec A (2007) 

Spočiatku komorná dráma, v ktorej do pomerne pohodovej prítomnosti prenikajú záblesky minulosti, opradenej neblahým tajomstvom. Eric s krycím menom Jack začína nový život a všetko mu vychádza nad očakávanie - má prácu, prežíva silné priateľstvo i vášnivú lásku. Tvorcovia veľmi zručne prelínajú súčasné a minulé udalosti, pričom pri tých zaujímavých návratoch do minulosti sa divák postupne dozvedá čoraz viac o spomínanom tajomstve. V závere dej naberie poriadny spád, jeho nervydrásajúca atmosféra sa dosť ťažko rozdýchava. Celkovo ma to ale nestrhlo tak, ako by mohlo, mám totiž pocit, že niektoré scenáristické záležitosti dosť pokrivkávajú, tak nejako zaváňajú umelinou.

plagát

Šesť medveďov s Cibulkom (1972) 

[2,5*]     "Kerej vůl?! Jo, kůň..."     Tento Lipského film som mal ako dieťa veľmi rád a radil som ho úrovňou medzi najlepšie režisérove diela, lenže ako jeden z mála nedokázal obstáť v skúške časom a to jeho kúzlo už akosi vyprchalo. Očividne sa snaží viezť na vlne popularity filmu „Čtyři vraždy stačí, drahoušku“ (1970), keďže používa viacero zhodných prvkov: nekonečne prihlúply Jan Libíček (riaditeľ cirkusu Bonifác), Marie Rosůlková v totožnej polohe "bytnej", dokonca aj s "ručníkom", Lubomír Lipský (klaun Cibulka / školník Hadraba) v hlavnej role. Treba však jedným dychom dodať, že za týmto nadčasovým dielom silne pokrivkáva. V prvom rade nemám rád cirkus (v detstve som ho ešte dokázal aspoň tolerovať) a klaunov s tým ich slabomyseľným škľabením a šaškovaním. Celý ten dlhý cirkusový úvod je úplne o ničom, dnes mi už ani trochu zábavný nepripadá (skôr častokrát trápny) a o niečom to začne byť až tak po pol hodine, keď sa dianie presunie do školy. Tá časť potom je celkom vydarená, s viacerými výbornými scénami (pôsobivý príjazd medveďov na dopravných prostriedkoch, krasokorčuliarsko-čistiace vystúpenie, posyp, scény v kabinete, atď.). Herecké výkony až tak pochváliť nemôžem, s výnimkou Lubomíra Lipského, Jiřího Sováka (riaditeľ školy) a Františka Filipovského (školský inšpektor). Miloš Kopecký mi tu naproti tomu pripadá akýsi nevýrazný (na herca jeho kalibru) a tie decká sú dosť drevené (to už skôr môžem pochváliť tie medvede s podstatne prirodzenejším prejavom). Nemilo prekvapený som tiež z toho, že tu nie sú takmer žiadne vydarené hlášky, ktorými inak Lipského filmy doslova prekypujú. Tri hviezdičky nechávam len z dôvodu nostalgie a kvôli hmlistému pocitu, že detský divák by mohol mať na tento film odlišný pohľad.     "Máte nějaké přání? Jsem ředitel školy." "Promiňte, já jsem ředitel cirkusu." "Váš příchod tomu odpovídá."

plagát

Popoluška (1950) 

[4,5*]     "Well, there's one thing. They can't order me to stop dreaming."     "Popoluška" je po Snehulienke (1937) ďalšou nesmrteľnou klasikou od Disneyho, ktorá za svojou filmovou sestrou zaostáva len o malý kúsok. Má presne to správne rozprávkové kúzlo, pôvabnú animáciu (nádherné výtvarné stvárnenie) a okorenená je milým humorom. A svoje spraví i chytľavá, dobre zapadajúca hudba (krásna je "bublinková" pieseň "Sing, Sweet Nightingale" v podaní Popolušky, ako kontrast k tomu, čo predvádzajú jej nevlastné sestry). Občas to tak vyzerá, že viac ako o Popoluške je táto rozprávka o tých dvoch myšiach (Jaq a Gus), ktoré majú veľmi veľa priestoru (o takom princovi sa naproti tomu dozvieme v podstate len to, že je krásny), ale to až tak nevadí, iba to zvyšuje celkovú hravosť. Myšacie misie s kódovými označenia "Raňajky", "Perly", či "Kľúč" dokážu celkom milo pobaviť. Medzi najlepšie scény ďalej patria čarovná scéna čarovania a splašený útek o polnoci,     "A knighthood. I hereby dub you Sir... Um, eh... By the way, what title would you like?" "Sire, she got away." "Sir "She Got Away"? A peculiar title, but if that's what you... She what?"

Posledné hodnotenia (4 205)

Chlapec A (2007)

30.05.2024

The Covenant (2023)

26.05.2024

Nepřátelé (2017)

19.05.2024

Lovci hláv (2011)

18.05.2024

Legenda o pianistovi (1998)

11.05.2024

Fialkový parfém (2001)

07.05.2024

Návrat (2021)

05.05.2024

Srdce je osamělý lovec (1968)

03.05.2024

Obžalovaný (1964)

30.04.2024

Reklama

Posledný denníček (1)

Moje hodnotenia

STRUČNÝ PREHĽAD MÔJHO SYSTÉMU HODNOTENIA

5 = VYNIKAJÚCE = najskvelejšie diela kinematografie, ktoré ma zakaždým silne zasiahnu.

4 = VÝBORNÉ = výnimočné diela, ktoré môžem pozerať aj opakovane.

3 = DOBRÉ = filmy, ktoré sa oplatí vidieť, ale stačí raz (príp. znovu až po dlhom čase).

2 = ŠEDIVÝ PRIEMER = tuctové filmy, ktorých sledovanie považujem za stratu času.

1 = ZLÉ = vyslovene zlé filmy, kde tvorcovia predvádzajú svoju neschopnosť.

0 = ODPAD = hodnotenie, ktoré je pre mňa zbytočné a nikdy ho neudeľujem.

 

NEDOKONALOSŤ 5-STUPŇOVÉHO HODNOTIACEHO SYSTÉMU

V prvom rade musím zdôrazniť, že 5-stupňové hodnotenie považujem za veľkú slabinu ČSFD. Neviem, či tvorcovia chceli byť originálni, ale prakticky nepoznám ďalšie seriózne hodnotiace weby, ktoré by nemali 10-stupňové hodnotenie (e-shopy do toho samozrejme nepočítam). Mám potom z toho dosť často hlavybôľ, keď sa v prípade jasne "pol-hviezdičkového" hodnotenia (napr. 3,5) musím ťažko rozhodovať, či to hodnotenie zaokrúhlim nahor, alebo nadol (rozdiel medzi 3 a 4 hviezdičkami je pre mňa dosť zásadný). Domnievam sa, že kvôli takejto hrubej stupnici hodnotenia musí nutne prichádzať k istému skresleniu celkových hodnotení filmov. Ak sa totiž väčšina používateľov pri hraničnom hodnotení prikloní k vyššiemu počtu hviezdičiek (to je môj osobný predpoklad), celkové hodnotenie bude oproti realite posunuté smerom nahor. Pre názornosť ešte jedna malá ukážka. Mám dva filmy, ktoré hodnotím na 2,5 a 3,5. Pri nutnosti zaokrúhľovať potom tie isté dva filmy môžu skončiť s rovnakým hodnotením 3, ale trebárs aj s diametrálne odlišnými hodnoteniami 2 a 4. Keď sa tak nad tým človek zamyslí, ide o veľmi významné skreslenie.

 

DOPAD 5-STUPŇOVÉHO SYSTÉMU NA MOJE HODNOTENIA

Keďže v 5-stupňovom systéme nedokážem spraviť ani tak triviálny úkon, ako je priradenie čisto priemerného hodnotenia (to je 50%, čo by znamenalo 2,5 hviezdičky), musel som si stanoviť, ktoré hodnotenie bude tomu priemeru zodpovedať. A stanovil som si ho na 2 hviezdičky, s tým, že slovo priemer ešte dostalo prívlastok "šedivý". Dôsledok je potom aj ten, že moje hodnotenia sú mierne posunuté nadol a budú sa javiť ako prísnejšie oproti hodnoteniam väčšiny ostatných používateľov (používatelia väčšinou pridelia filmu 3 hviezdičky, ak ho považujú za čisto priemerný). V konečnom dôsledku mi ale nevadí zaujať takýto kritický postoj, aj vzhľadom na to, že na ČSFD je tendencia filmy skôr nadhodnocovať. Ďalším dôsledkom je potom to, že mi tak vznikla široká škála pre hodnotenie "dobrých" filmov (3 až 5), ale iba obmedzená škála pre "zlé" filmy. Pre "zlé" filmy si ale osobne úplne vystačím aj s jedinou hodnotou (1) - ak je totiž niečo žumpa, nepotrebujem sa do nej ponárať, aby som zistil, aká je hlboká. Bez môjho interného 10-stupňového systému sa ale napokon zaobísť nedokážem, takže moje skutočné hodnotenia (v prípade tých "pol-hviezdičkových") píšem na začiatok svojho komentára ("3,5" v mojom komentári má pre mňa väčšiu výpovednú hodnotu než to, či som sa nakoniec priklonil k 3 alebo 4 hviezdičkám).

 

ROZŠÍRENÝ SYSTÉM MÔJHO HODNOTENIA

5 = DOKONALÉ

4,5 = VYNIKAJÚCE

4 = VÝBORNÉ

3,5 = VEĽMI DOBRÉ

3 = DOBRÉ

2,5 = LEPŠÍ PRIEMER

2 = PRIEMER

1,5 = SLABÝ PRIEMER

1 = ZLÉ

0,5 = VEĽMI ZLÉ

0 = ODPAD

 

RÔZNE NEDUHY HODNOTENIA NA ČSFD

Snáď najhoršie, čo môže používateľ spraviť, je hodnotiť film, ktorý nevidel. Na ČSFD je za to síce tvrdý postih, ale ako také niečo dokázať? Podobne vnímam aj hodnotenie filmov videných niekedy v dávnych časoch (pochybujem o tak skvelej pamäti a navyše kritéria sa časom nutne menia). No a tiež ma vyslovene iritujú niektorí používatelia, ktorí si pozreli len prvých 10 minút filmu (dokonca sa tým aj chvália) a film suverénne šupli do odpadu. To je akoby som hodnotil nejakú maľbu tak, že si odokryjem len jej pravý dolný roh. Prekáža mi aj istá stádovitosť pri hodnotení. Hoci je z komentára používateľa zrejmé, že sa mu film nepáčil, napriek tomu mu dal vysoké hodnotenie, veď všetci tomu dávajú vysoké hodnotenia a je to predsa kult. Akoby sa hanbil za to, že má iný názor a považoval to za svoje zlyhanie. Úplne samostatná kapitola je hodnotenie 0 (odpad). Mnohí "machri" toto hodnotenie zneužívajú na to, aby sa robili zaujímavými - dám nejakému slávnemu filmu (napr. Titanic) odpad a teraz som veľký "king". Takže celé to hodnotenie považujem skôr len za také pozérstvo a osobne som ho ešte nikdy nepoužil. Neviem si totiž predstaviť, aký by to musel byť film, aby som mu udelil menej ako 10 percent (to by snáď muselo byť nejaké domáce video). Predsa len, skôr než sa film dostane k divákovi (napr. prostredníctvom TV), musí prejsť nejakým sitom, ktoré tie totálne nepodarky väčšinou zachytí. A ak by sa aj napriek tomu nejaký nepodarok ku mne dostal, prečo by som sa preboha naň dobrovoľne pozeral?

 

MOJA TEÓRIA PROPORČNÉHO ROZLOŽENIA FILMOV V HODNOTIACEJ STUPNICI

Na záver ešte predstavím jednu moju teóriu ohľadom kvality filmov. Uvedené čísla prosím nebrať doslovne, majú skôr dokumentačný charakter. Za celú históriu kinematografie bolo nakrútených odhadom 500 000 filmov určených pre kino. Môj súkromný odhad je taký, že asi polovica z toho je vyslovene zlých filmov (*), takže ostáva zhruba 250 000 aspoň priemerných filmov (**+). Z toho je potom asi tretina aspoň dobrých filmov (***+), čo je zhruba 80 000 filmov. Z toho je asi štvrtina aspoň výborných filmov (****+), čo je zhruba 20 000 filmov. A napokon z toho je asi pätina vynikajúcich filmov (*****), čo je okolo 4000 filmov. Na jednej strane takýto odhad u mňa vzbudzuje nadšenie, že môžem do konca života pozerať iba skvelé filmy (tie nestačí vidieť len raz), na druhej strane to ale u mňa vyvoláva aj zdesenie, že ako mám takéto filmy nájsť v záplave státisícov tuctových filmov. No a tu nastupuje asi najdôležitejšia schopnosť milovníka filmov a tou je schopnosť výberu kvalitného filmu. Kritérií pre výber je síce dosť, ale ani jedno nie je úplne spoľahlivé. Ak ale používateľ skombinuje viaceré kritéria do jedného výsledného, je jeho vytúžený cieľ (odfiltrovanie slabých filmov) výrazne bližšie. Tu je niekoľko kritérií, ktoré používam ja osobne: hodnotenie na ČSFD/IMDb, zaradenie medzi "1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete" (hodnotenia kritikov), získané ceny (Oscary, filmové festivaly), hodnotenia obľúbených používateľov, meno režiséra. Napriek všetkým tým kritériám by bolo ale utópiou si myslieť, že občas na nejaký slabý film nenaďabím, ale aspoň do istej miery zredukujem pravdepodobnosť takejto mrzutosti.