Recenzie (251)
Kapitán Phillips: Prepadnutie lode Alabama (2013)
Greengrass točí jako bůh a svým způsobem se filmem od svých Bourneů vrací zpátky k dramatům v rovnici United 93. Od první chvíle film strhává pozvolným stupňováním napětí až do stavu, kdy jsem nedýchal a ačkoli bylo jasné jak to dopadne, nešlo odtrhnout oči. Ano, souhlasím, že nikdo v současném filmovém řemesle by akční třetí čtvrtinu nenatočil lépe než Greengass. A souhlasím s tím, že je VELMI DŮLEŽITÉ točit filmy s takhle důležitým sdělením. Nestranná účast filmařů a až dokumentární realističnost, pohled z obou stran a fakt, že Somálci nikdy nebyli zrůdy napadající obchodní lodě z potřeby ohrožovat životy a uzurpovat si cizí majetek. Lidé na pokraji chudoby dobívající lodě, které vezou jejich vlastním rodinám humanitární pomoc, to je jeden z mnoha vykřičníků filmu. Poklona tvůrčímu týmu za film, který ví o čem mluví. ****
Enderova hra (2013)
Zvláštní film, který má mnoho zajímavých trikových scén a i přes neznalost předlohy trpí znatelnou zkratkovitostí. Ve finále mě film donutil zapátrat po knižní předloze, což je asi to maximum, co ve mě uměl vyvolat. ***
Hobit: Smaugova pustatina (2013)
Pokud měl druhý díl ještě krapet něco společného s knihou, pak dvojka už nadobro předlohu opustila a rochní se v CGI hrátkách, nezávisle na ději. Moc se tu nevypráví, je to spíše přeskakování s lokace do lokace a jedinou zábavnou scénou jsou sudy plné trpaslíků v plném proudu občasně digitální vody. Největším kladem filmu je to, jak vypadá a největším záporem TOTÁLNĚ překombinovaný hyper-epic-mega konec s drakem, kde jsem se až musel smát tomu, co to Jackson zase vymyslel. A to je právě to: nejdete na Hobita ale na Jacksona. Na režiséra, který definitivně propadl velkým trikovým scénám, které rve kam jen může a zapomíná na to, že se v akrobacii pixelů ztrácí poetika předlohy. Jako samostatná fantasy by film fungoval obstojně (pokud by neměl otevřený začátek a konec), jako zfilmovaný Tolkienův Hobit na mě nefunguje vůbec. Očekávané zklamání, které nijak neprožívám. *** UPDATE: po druhém shlédnutí měním na jednu hvězdu, protože jsem si ještě víc uvědomil to, že Jackson se skutečně utopil ve vlastní představě Hobita a jeho megalomanie se zvrhla do samoúčelné onanie.
Hry o život: Skúška ohňom (2013)
Epičtější a především filmovější druhý díl, často doslovně přepsaný na filmové plátno. Lawrence do toho vložil svůj talent a já jsem jenom rád, že zfilmování připadlo konečně většímu jménu. Lépe zfilmovat druhý díl z mého pohledu už nejde, kniha bude stále kniha a zákonitosti filmové řeči budou vždy odlišné od řeči předlohy. Bavil jsem tak akorát, vcelku slušně dotažená věc, která i tak nezapře svůj hlavní záměr: vytěžit ze slávy knižní série co nejvíce peněz. ***
Temný prípad (2014) (seriál)
Těžko popsatelné dílo, které nemusí sednout každému a u kterého zároveň lituji všechny, kteří kouzlo tohoto seriálu nikdy neobjeví. Přijdou totiž o jedinečný zážitek s nejlépe napsanými a zahranými postavami, jaké jsem kdy v seriálu viděl. Že se z True Detective stal kult je zcela nesporné, jedná se o nejlepší seriálový počin posledních několika let. Tady není precizní jenom herecké umění ale je tu dotažená práce celého týmu, který za těmi osmi díly stojí. Úchvatně zrežírováno s citem pro postupnou stavbu napětí, hodně zajímavá kamera a pak hlavně pan Pizzolatto, stojící za scénářem. V neposlední řadě geniální soundtrack, jaký silně vybočuje z řady tuctových podkresů a co skladba, to perla. Hodnotím nejvyšším možným počtem hvězd a i tak mi to přijde málo.
Poslední dny na Marsu (2013)
Zoufale špatně natočené sci-fi o další nudné bakteriové epidemii, které sice slušně vypadá ale díky nulové režisérské invenci, děsivému střihu v akčních scénách a klišovitému scénáři prostě nebaví. A to si přesto velice cením každého pokusu o sci-fi, který kdo kdy natočí. *
Za borovicovým hájom (2012)
Natolik intenzivní zážitek, že se to slovy popsat nedá. S Derekem to cítíme naprosto stejně.
Tranz (2013)
Zoufale nepřitažlivý film, který mě přestal bavit od chvíle, kdy se do toho opřela terapeutka. Prolínání realit je báječná věc v hraní si s divákem, tady mě to ale nebavilo - po dlouhé době mi dravý filmařský styl Boyla naopak dost vadil. **
Helix (2014) (seriál)
Seriál vzdávám po čtyřech dílech i já. Seriál skutečně NEMÁ žádný potenciál, je zoufale neoriginální, plný nesmyslných chyb a nelogického chování postav. Líbil se mi nápad uzavřít postavy do podzemního komplexu, kde se mohlo stát cokoli. A stalo se. Zoufalé kladení otazníků přestává mít odpovědi, natahuje se to jako LOST a už teď jsem si jistý, že ani zde nedostanu vysvětlení všech skutečností. K hlavnímu problému řadím především naprosté ignorování DOPŘEDU VYTVOŘENÝCH PODMÍNEK V PROSTŘEDÍ, kam byl zasazen děj. Příklady? Exploduje vysílač pro spojení se zbytkem civilizace a přestanou jít i všechny interní telefony v podzemním krytu. V krytu, který nepotřebuje ke komunikaci satelit, bezdrát a ostatní hovadiny. No a pak PŘEDEVŠÍM: malá skupinka vědců řeší VELKÉ virové problémy sama, ačkoli má nad sebou / okolo sebe stovky specialistů, kteří tam celou dobu dělali podobnou práci (ale zvoralo se to a začala nákaza). Celý třetí a naprosto celý čtvrtý díl se vlastně nestalo vůbec nic - nic neposunulo děj dál, šlo pouze o laciné motání divákovy hlavy. Seriálová slabota, která měla zpočátku potenciál oslovit fanoušky Thing ale nevyšlo to. O jakémsi nástupci LOST nemůže být řeč už vůbec (serialzone.cz).
Kráva (1993)
O umírání i zrození, o tom, co si s sebou táhneme na ramenou celý život. Kachyňa umí a tento pozapomenutý film to dokazuje. *****