Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kapitán Jakubec (LADISLAV CHUDÍK) a poručík Michalko (VILIAM POLÓNYI) vyšetrujú v istom slovenskom malomeste úmyselne založený požiar továrne na nábytok. Súvisí požiar s vraždami dvoch zamestnancov podniku? Chcel niekto vraždami a požiarom zakryť spreneveru? Jedným z podozrivých je aj riaditeľ továrne Černek (ELO ROMANČÍK), ktorý už nevládze plniť finančné požiadavky svojej náročnej manželky (KVĚTA FIALOVÁ)...  Režisérovi Andrejovi Lettrichovi a scenáristovi Jozefovi A. Tallovi sa v 60. rokoch podarilo presadiť v Štúdiu hraných filmov koncepciu tzv. diváckych filmov. Najmä Tallo razantne presadzoval tento trend, čo sa mu podarilo najprv vo vlastnom filme Muž, ktorý sa nevrátil a neskôr ako scenárista priviedol na svet dvojicu vyšetrovateľov, ktorá vystupovala v trilógii kriminálnych filmov. Najprv sa objavili v snímke Smrť prichádza v daždi, roku 1966 pokračovali v snímke Vrah zo záhrobia a posledný raz sa vrátili vo Volaní démonov z roku 1967. treba podotknúť, že pre náznak kritiky funkcionárov komunistickej strany, ktorí zneužívali svoje funkcie sa snímka Volanie démonov ocitla po roku 1969 na tzv. zozname trezorových filmov (oficiálne nikdy neexistoval) a zmizla zo slovenskej distribúcie na dlhé roky s desiatkami ďalších filmov. Jakubec (Ladislav Chudík) na plátne využíva svoje sivé mozgové bunky, poručík Michalko (Viliam Polónyi) je komicky nechápavým typom. Slovenská variácia osvedčeného holmesovsko-watsonovského modelu púta najmä svojskou Polónyiho komikou. Tvorcovia väčšmi ako na akčnosť a jasný konflikt sa sústredili na žánrovú psychologizujúcu drobnokresbu, ktorá dala ich filmom charakter konverzačných drám. Lettrichovo rozprávanie stavia na drobných ľudských nedostatkoch, film nekritizuje systém, hovorí o prirodzených a nadčasových ľudských chybách chamtivosti, strachu či lakomstve. Osou celého filmu je vypátranie vraha, zavádzania či klamanie diváka a stupňovanie napätia. Nie je dôležité, aby sa divák zaoberal vážnymi existenčnými otázkami, podstatné je, aby kombinoval, hádal, špekuloval nad tým, kto zabíjal. Autori pritom ponúkajú dostatok falošných stôp, aby udržali diváka v napätí a neistote, aby bol záverečný okamih skutočne momentom prekvapenia, a nie vopred jasným riešením celej hádanky. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (27)

Wacoslav1 

všetky recenzie používateľa

Závěrečný díl trilogie z Ladislavem Chudíkem v roli kapitána Jakubce nás zavede do nábytkářskýho podniku kde nefunguje skoro nic. Zboží je šunt. Zaměstnanci i když jsou samá rodina a známý se mezi sebou hádají pomlouvají a svádí si manželky do toho požár a dvě podivný nehody. I tenhle díl se vydařil ba co víc přišel mi z celé trilogie nejlepší. stejně jako v předchozích dílech dobrá detektivka a hlavně asi nejodvážnější sebereflexe ze všech. Hádám, že po roce 1968 už by to asi neprošlo. Vynikající zakončení trilogie.80% ()

tron 

všetky recenzie používateľa

„Dáme si ako prvú kávu?“ – „Dáme si ako prvú dámu.“ Sedel som cez víkend v robote a nemal som čo robiť, tak som si pozrel starú slovenskú kriminálku s Chudíkom a to napriek tomu, že slovenské kriminálky neuznávam a Ladislav Chudík mi pravdupovediac málokedy sadol. Preto som bol prekvapený, ako sa mi to páčilo. Samotný prípad nie je nejako extrémne zaujímavý, ale bolo pre mňa zaujímavé sledovať vtedajšie policajné postupy. ()

Reklama

Anderton 

všetky recenzie používateľa

V tretej časti voľnej detektívnej trilógie ideme opäť vo vyšľapaných dejových koľajách. Zločin v nejakom podniku či inštitúcií, všetci podozriví sú nesympatickí, každý má nejaké to maslo na hlave. A snaha o prekvapivé rozuzlenie. Tá tentokrát celkom vyšla, kľúčom je netradičná smrteľná zbraň a v spojitosti s úvodnou scénou filmu ide dokonca o vydarený vtip. Čaká nás ešte jeden vydarený fórik, avšak inak sa film berie vážne. Napriek tomu, že sa stále niečo deje, mi pripadalo už po tretíkrát pozerať sa v podstate na to isté pomerne únavné a subjektívny čas sledovania bol v mojom prípade okolo dvoch hodín. ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Tento posledný diel série je o niečo slabší, dosť neprehľadný a rozuzlenie je nezáživné. Zaujímavo vyzerá ten socialistický product placement, keď film začína reklamou. –––– Viete, aký bol jeho najväčší priestupok? Ze vyžadoval poctivú robotu. –––– Nepribližujte sa, lebo budem hrýzť. – Prosím si váš občiansky preukaz. –––– Slabí nesmú podľahnúť volaniu démonov. Nech sa nepokúšajú oplácať krivdu krivdou. Za nich sa pomstí čas. ()

Martin741 

všetky recenzie používateľa

- "Komu ty vlastne direktorujes? Na tom nezalezi. Aaa, prizivnik, povalac .... To nie!, to nie! Nikto ma nechce pochopit. Vypadni, strat sa! Neznasam zamindrakovanych chlapov." - Vyborna detektivka zo 60. rokov 20. storocia, a dalsi krasny dokaz toho, ze najlepsie filmy cs. kinematografie vznikali v 60. rokoch. Poziar vo fabrike na nabytok je dostatocne silny namet, na to, aby o tom vznikol film. Tuto sa predstavuje Andrej Lettrich, ktory sa ukazal ako kvalitny rejza. Okolite scenerie taktiez stoja za pozornost divaka. Z hercov strhava takmer vsetku pozornost na seba Chudik, ale znamych mien je tu viac : Romancik /Na pochode sa vzdy nespieva, Kapitan Dabac - ako herca som ho mal vzdy rad/, Fialova, Slivkova /Obchod na Korze/. Zaroven aj posledny diel trilogie a daju sa pekne najst paralely so Sherlockom Holmesom a Watkinsom v tejto detektivke. Detektivna zapletka k filmu je fajn, a rozhovory su na urovni. Lettrich sa predviedol v najlepsom slova zmysle. 82 % ()

Galéria (5)

Zaujímavosti (3)

  • Snímka sa natáčala v Bratislave a na určitú dobu sa stala "trezorovým filmom". (Raccoon.city)
  • Plagát k filmu vytvoril výtvarník bez akademického vzdelania Rudolf Altrichter v ojedinelom op-arte. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama