Obsahy(1)
Po rokoch strávených v najstráženejšej väznici na Slovensku ste opäť vonku. Pravidelný niekoľkoročný nariadený režim sa zo dňa na deň mení. Viete, že postaviť sa na vlastné sa nepodarilo nikomu z cely. Tých pätnásť, dvadsať rokov človeku chýba. Vyjdete von a nemáte vlastne nič. V base ste nezarobili ani korunu. Stratili ste domov, rodinu. Ste slobodný, ale neviete ani kde je zastávka autobusu. Neviete ako domov. Domov, o ktorý ste asi aj tak za tie roky prišli. Vaši bývalí kamaráti, už majú postavenie, prácu, bývanie, ženu, deti a vy začínate znova odznova. Vonku pozeráte ako puk na všetko nové, ženy, autá, smartfóny, móda, všetko je iné len vy ste taký aký ste bol. Učíte sa narábať s mobilom, dobehnúť zameškané roky. Žiadate o prácu, ale register trestov máte dlhý ako blok z Tesca. Vašim domovom sa stala basa. (oficiálny text distribútora)
(viac)Videá (1)
Recenzie (26)
Pozoruhodný slovenský dokumentárny film Comeback od Mira Rema sleduje dvoch väzňov, ktorí sa po dlhých rokoch väzenia ocitnú na slobode. Dokážu však ešte vo svete vôbec fungovať alebo sa po čase zase vrátia za mreže? Film je solídne natočený, pomerne naturalistický (o brutálnych činoch sa často len hovorí, ale aj tak z toho behá mráz po chrbte) a neberúci si servítky. Zároveň ponúka divákovi mnoho podnetov na premýšľanie. Okrem iného aj o tom, či väzenia naozaj spĺňajú úlohu nápravných ústavov. Na zamyslenie sú aj prísne zákony, ktoré často veľmi neprimerane trestajú pomerne banálne trestné činy. Skrátka po všetkých stránkach vydarený film, ktorý rozhodne stojí za pozretie. ()
Co je vlastně účelem trestu odnětí svobody - jen samotné potrestání pachatele, nebo by měl i napravovat, vychovávat, varovat ostatní? Třestní zákoník sice uvádí i tyhle další cíle, jaká je ale realita? Miro Remo se se štábem svých bývalých spolužáků z VŠMU vydává do jedné z nejpřísnějších věznic blízko místa, kde vyrůstal a představuje dva z jejích téměř stálic, dva recidivisty, kteří si to prostě "v normálním životě vždy poserou tak, že je pro ně vězení tou příjemnější variantou". Náprava? O něčem takovém se u nich moc mluvit nedá, spíše o větší ztrátě svědomí, emocí či schopnosti žít na svobodě. Výborná kamera 4 hlavních kameramanů snímku Removi pomáhá zachytit ještě hlouběji příběhy jednotlivých postav, atmosféru věznice a vyvolat v divákovi spousty důležitých otázek a myšlenek, které ho budou provázet ještě pár dní... ()
Comeback môže filozoficky zmýšľajúcich magorov ako ja primäť k premýšľaniu nad prepojenosťou fikčného a reálneho sveta. Ono totiž Remo nám predkladá určité typy postáv, s ktorými chtiac nechtiac budeme behom filmu sympatizovať, pretože sú hrdinami jeho filmu. Na druhej strane by sme sa s podobnými ľuďmi v reálnom živote nechceli baviť a naše sympatie a ani pochopenie nevzbudzujú. Je to potom akási pasca na diváka, ktorý si tento paradox a tým aj vlastné pokrytectvo neuvedomuje. Tento faktor je silnejší vďaka tomu, že sledujeme reálne postavy. Najväčšiu hodnotu filmu vidím v tom, že ho ani nedokážem zaradiť medzi dokumenty. Tu sa hranica medzi dokumentárnym a hraným filmom stráca a mne tento ťažký spôsob rozprávania pripadá v tomto filme zvládnutý s maximálnou ľahkosťou. ()
V obsahu je sice popis trochu jiného filmu, ale beru to jako dovětek, jako něco, co ve filmu nestihlo zaznít. Nějaká hvězdička je odrazem štěstí, které měli tvůrci v tom, že každý z jejich dvou hlavních aktérů skončil nakonec trochu jinak. Líbila se mi schopnost přimět diváka, aby se zamýšlel nad východisky, důvody, pochody a situací recidivistů. Líbilo se mi, že jsme nesledovali dva recidivisty, ale dvě lidské bytosti. Dvě komplikované duše, jejichž vnitřní démoni jim znemožňují fungování, které většinová společnost považuje za standardní a přijatelné. ()
Tak trochu iný dokument. Iný hlavne osadenstvom, ktoré je z opačného konca spoločnosti, o ktorom bežný človek radšej nechce nič vedieť. Predpokladám, že väčšina povedaného bola pravda, a tak sa im nedá ani fandiť, ani ich ľutovať, môžu si za to sami svojím konaním. Alebo je tu jeden faktor, štátom podporovaná legálna droga alkohol, ktorý bol podľa výpovedí prítomný pri všetkých průseroch. Myslel som pôvodne, že to ani nedopozerám, ale sám som sa čudoval, ako ma to zaujalo. Skutoční väzni dajú filmu inú náladu, ako keby to bol hraný film. Mimoriadny bol aj vzťah reportérky Mirky s niektorými väzňami, ich dlhoročný kontakt dospel očividne do štádia úprimného kamarátstva. Tá príťažlivá žena bola ich oporným bodom vonku, keď ich už každý poslal k vode, ale aj tak som mal niekedy obavy o jej bezpečnosť, upokojovalo ma len to, že niekto je za kamerou. Chvíľu je to aj groteska, samozrejme v alkoholovom opojení, a pri tom prichádza jeden skvelý pád cez bránu, ktorý by tak presvedčivo nezvládol žiadny kaskadér. Záver prináša aj dávku napätia, či ten nešťastník pôjde natvrdo sedieť ešte aj za úverový podvod pri kúpe počítača PC Athlon na splátky v sume pár tisíc korún. –––– Tu by mali chodiť decká od základných škôl, aby sa tým veciam vyhli. Aby vedeli, aký je život. ()
Galéria (6)
Fotka © 49. MFF Karlovy Vary 2014
Zaujímavosti (5)
- Získať viacnásobné povolenia na nakrúcanie priamo za múrmi prísne stráženého väzenia bolo pre tvorcov nesmierne náročné. Každé jedno nakrúcanie bolo riešené samostatne. Boli schvaľovaní všetci ľudia, ktorí tam vchádzali s dokladmi, s presným plánom, čo sa bude a s kým nakrúcať aj aký je zámer. (Zdroj: hnonline.sk)
- Film vznikal šesť rokov, pričom nakrúcanie trvalo štyri a prebiehalo v Ilave, Trenčíne a Bratislave. Za to obdobie sa asi 20 kompletne naplánovaných natáčacích dní muselo z rôznych dôvodov zrušiť. (janhabart)
Reklama