Réžia:
Robert MulliganScenár:
Horton FooteKamera:
Russell HarlanHudba:
Elmer BernsteinHrajú:
Gregory Peck, Mary Badham, Phillip Alford, John Megna, Frank Overton, Rosemary Murphy, Ruth White, Brock Peters, Robert Duvall, Paul Fix, Collin Wilcox Paxton (viac)VOD (3)
Obsahy(1)
Alabama tridsiatych rokov je rozdelená rasovou nenávisťou na bielych a čiernych. Hladinu rozvíri správa o znásilnení bieleho dievčaťa. Z brutálneho činu obvinia černocha a proces má byť výstrahou. Obhajoby sa ujal biely advokát Finch. Má nezvratné dôkazy o nevine svojho klienta, to sa však nehodí do plánu rozvášneného davu. (oficiálny text distribútora)
(viac)Videá (12)
Recenzie (297)
║Rozpočet $2milióny║Tržby USA $13,129,846║Tržby Celosvetovo $13,129,846▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $2,220,147 //počet predaných kusov ?║ Tržby za predaj DVD v USA $4,907,093 //počet predaných kusov 471,370║ pôsobivé ale niečo mi tam chýbalo aby ma to viac uchvátilo /60%/ ()
Rád by som dal plný počet, lebo druhá polovica filmu si ho bezpochyby zaslúži, ale tá prvá sa mi zdala až príliš rozťahaná, takže sa uskromním na tie slušné 4*. Herecké výkony boli skvelé, Gregory Peck exceluje (ale Oscar je i tak imho nezaslúžený - vzhľadom na to, že nominovaný bol aj Peter O'Toole za svoj geniálny výkon v Lawrencovi z Arábie), detskí herci nezaostávajú a poteší aj minirola mladučkého Roberta Duvalla. 8-9/10 ()
I na začiatku 60. rokov, 20. storočia sa u Udeľovaní Cien Akadémie, ľudovo Oscarov, stále rozdeľovali tri kategórie na dve skupiny, t.j. farebné a čiernobiele, a tak sa dá tým pádom potvrdiť, že namiesto piatich nominovaných u kamery, výpravy a kostýmov, boli zrazu desiati, čo beriem ako určitú satisfakciu. A teraz si napríklad ešte skúste predstaviť, že legendárny opus Lawrence z Arábie by bol nakrútený na black/white formát, a naopak, Ako zabiť vtáčika, akurát recenzovaný snímok, by bol „zneuctený” tak, že by ho režisér Bob Mulligan zhotovil na technicolor, čím by sa odstránilo 80-90% angažovanosti filmového diela, ktoré ani po viac ako 50. rokoch od premiéry nestráca nič zo svojej atraktívnosti, tak isto, ako Lawrence... A keď už som u kormidla, tak naznačím oboch hercov, porovnávať Petra a Gregoryho, je ako niesť drevo do hory, Peck bol asi až príliš uvedomelý lokál PATRIOT, a la právnik Atticus Finch, v rasisticky - kultúrnej, americkej Alabame, kde sa podujal v počiatočných 30. rokoch obhajovať černocha Toma Robinsona, ktorého obvinili zo znásilnenia miestneho sedliackeho dievčaťa Mayelly Violet Ewell. Na Fincha sa pozerám prostredníctvom jeho dvoch detí, t.j. Skautky a Jema, ktorí neoslovujú otca : “OTEC” , ale hovoria mu MENOM : ATTICUS, čo je tak trochu atypické. Je takmer koniec letných prázdnin, pričom sa dokážu zabaviť inak, ako dnes typickým chodením mladistvých delikventov po pohostinských zariadeniach, kde táto generácia zo dňa na deň hlúpne. Priťahuje ich istý, strašidelný dom, kde je vkuse zavretý chalan Boo Radley, ktorý ešte zohrá kľúčovú úlohu... Snímok je v podstate vyrozprávaný cez rozprávača postavy Finchovej dcéry - Skautky ( malá Mary Badham podáva univerzálne veľký herecký výkon ), ktorá už dobre rozumie tomu, čo sa okolo nej deje. Atticus sem neprišiel kvôli práci, on tu už dlhší čas žije, a taktiež lepšie spoznáva obyvateľov malého zapadnutého regiónu. Konceptuálne som naznačoval tri technické zložky, pričom práca KAMERY Russella Harlana má dodnes nezameniteľný RYS nadčasovej pôsobivosti, a áno, je majstrovská ! Normálne som si vychutnával každé jej jedno filmové políčko. Produkčne film zaštítil Alan J. Pakula, ktorý určite nepatrí medzi neskúsených zelenáčov kinematografie. De - facto, tak ako teraz dominujú všelijaké rasisticky motivované snímky, ako sú trebárs 12 rokov otrokom, či ešte ma napadá minuloročný víťaz Moonlight, na ktoré viac-menej, čochvíľa zabudnete, že vôbec jestvujú, síce sú medzi nami, ale radšej si pripomínajte KLASIKY zo 60. rokov, na ktoré len tak nezabudnete, a asi práve preto vyfúkol Gregory oscara Petrovi, lebo táto téma vtedy extrémne rezonovala, a tak sa ani nečudujem, že Atticus patrí medzi najväčšiu filmovú postavu všetkých dôb ! I keď podľa mňa Peter stvoril niečo naprosto unikátne, v kurze bolo čosi iné, o čom celý čas hovorím... ()
Výborná, dnes už klasická, filmová adaptace vynikající, rovněž klasické, literární předlohy. Kombinace obvyklého filmového subžánru soudního dramatu s autorčiným v literatuře tak oblíbeným přístupem vyprávění z pohledu dítěte dělá ze snímku Jako zabít ptáčka zajímavý filmový mix. Tvrdá realita amerického jihu 30. let minulého století (apartheid, sociální nerovnost uvnitř společnosti, role žen atd.) se tak potkává s ryze lyrickým pohledem a poetikou, která dává knize (to především), ale i filmu silný přesah. Posun k filmovému vidění (a chápání) věcí, tedy k zvolenému subžánru soudnímu dramatu, je logický, ve výsledku ale celkovému vyznění ubírá na síle, kniha má mnohem větší emocionální (i racionální) dopad. Prostý příběh, silná symbolika (zabití drozda x sojky, ale i používání jmen - Atticus, tedy člověk z antiky, základů západní kultury, nedostižného ideálu x nomen omen Bob Ewell, čti Evil, tedy Zlo), vytěsnění některých dalších důležitých postav, motivů a dějových linií a vynikající herecké výkony, to je Mulliganův film. ,,Chceš-li pochopit svět z pohledu jiného člověka, obuj si jeho boty." ()
G. Peck mal v kariére šťastie na výborné role a tento ľudský advokát je jednou z nich. To nenápadné rozdelenie filmu ma však trochu sklamalo. V prvej polovici filmu sa toho moc nedeje, prišlo mi to zbytočne rozvláčne a chvíľu mi trvalo, kým som sa naladil. Celá scéna v súdnej sieni, výpovede svedkov i obžalovaného ma už poriadne chytila a výrazne ovplyvnila moje pôvodne zamýšľané tri priemerné hviezdy. Navyše sa tu mihol i sympatický R. Duvall, takže sa prikláňam k slabším štyrom. 70%. ()
Galéria (115)
Fotka © Universal Pictures
Zaujímavosti (53)
- V žebříčku nejvíce inspirativních filmů Americké filmové instituce z roku 2006 se snímek umístil na druhém místě. Lépe dopadl pouze Život je krásný (1946) Franka Capry. (KidWithGun)
- Oproti knižnej predlohe Harper Lee je Dillova (John Megna) teta Stephanie (Alice Ghostley) zlúčením a kombináciou dvoch postáv: Miss Rachel Haverford, jeho skutočnej tety v románe, a klebetnej susedy Stephanie Crawford. (Arsenal83)
- Harper Lee dala po skončení natáčení Gregorymu Peckovi (Atticus Finch) hodinky po svém otci, protože jí ho velice krásně připomenul. Ve filmu jsou však použity jiné. (Kulmon)
Reklama