Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Henri Charriére (1906-1973) bol odsúdený na doživotie a deportovaný do väznice na Diabolských ostrovoch vo Francúzskej Guayane, kde si odpykávali trest najhorší zločinci a ktorá bola smutne preslávená svojimi nepredstaviteľne ťažkými životnými podmienkami. Režim bol tvrdý a nádej na útek prakticky neexistovala. Charriére, podľa tetovania prezývaný Motýlik, sa však odmietol vzdať. Myšlienka na útek bola tým jediným, čo ho držalo pri živote. Získal pre ňu i ďalšieho väzňa, slabošského a skôr intelektuálne založeného Degu, ktorý sa do väzenia dostal za falšovanie peňazí. Niekoľko nevydarených pokusov Motýlikovi vynieslo prísnu samotku a kruté zaobchádzanie, nevzdal sa však a napriek všetkému bojoval ďalej. Knižné vydanie jeho autobiografického príbehu sa stalo medzinárodným bestsellerom, podobne ako film, v ktorom v hlavných úlohách excelujú Steve McQueen a Dustin Hoffman. (RTVS)

(viac)

Videá (2)

Trailer 2

Recenzie (699)

Madsbender 

všetky recenzie používateľa

Franklin J. Schaffner viac ráz počas svojej kariéry zadaptoval bestseller niektorého slávneho spisovateľa a pohyboval sa pritom v rôznych žánrových plochách - napríklad v prípade Pierra Boulleho a jeho Planéty opíc šlo o science-fiction a zároveň alegóriu ľudskej civilizácie, vo filmovej verzii románu Robina Cooka Sfinga o odpočinkový dobrodružný thriller. Z veľkej časti autobiografický Motýlik Henriho Charrièra však už bol priveľkým sústom a potvrdil mi mierne pochybnosti ohľadom Schaffnerovej režijnej metódy. Z dnešného pohľadu konzervatívny prístup fungoval v prípade Planéty opíc, ktorá je okrem niekoľkých momentov prevažne statická, zaberá relatívne krátky časový úsek a stojí mimo hercov na dialógoch a kostýmoch (respektíve maskách). V Schaffnerových odľahčenejších filmoch zasa na seba strhávajú pozornosť rýchlo sa meniace lokality, s tým súvisiace napätie a zmeny nálad. V Motýlikovi sa však ako problematický ukázal aspekt, s ktorým Schaffner až tak často nepracoval, a to je vývoj postavy. McQueenova fyzická premena je len povrchnou zásterkou toho, že sa skutočný charakter Motýlika nijak výrazne nemení a vnútornú prázdnotu zapĺňa len hercova charizma. Desivosť výjavov krutosti dementuje častý humor a vyvoláva tak rozpačité pocity. Záver, ktorý sa snaží dojímať nás nad dvoma starnúcimi mužmi je už len naťahovaný a rozhodne som z neho nemal pocit, že by som si týmto nikdy nechcel prejsť. A to by som zrejme mal mať. Stranou formy by som nemal väčšie negatíva až na už spomínanú konzervatívnosť, prejavujúcu sa i tu - jedinou relatívne zaujímavou je scéna nočného úteku, ktorá sa aspoň trochu snaží pracovať s viacerými plánmi (a ide jej to na výbornú, preto zamrzí, že je jediná). Nízkemu hodnoteniu definitívne napomohol i záverečný predtitulkový komentár. 55% ()

sud 

všetky recenzie používateľa

Počátek dvacátého století, Francouzská Guayana. V tomto koutě panensky čisté a krásné přírody je však věznice. A sem právě sladká Francie posílá ty nejtěžší vězně na ty nejhorší muka, která je kdy v životě mohou potkat. Jsou mezi nimi dva. Nenápadný a uťápnutý padělatel peněz Luis Dega a kasař Chariére, který je odsouzen na doživotí za vraždu (kdo ví jestli právem). Že vám to jméno Chariére moc neříká? Dobrá. Říkají mu Motýlek. Silný muž, který dokáže čelit nelidským podmínkám a prosadit si trochu lidství v tomto krutém místě. Rok 1973, režisér Franklin J. Schaffner nabídl roli Motýlka Stevu McQueenovi. A i když byl ve svých filmech skvělý, zde podal životní výkon. Jeho přerod z urostlého muže na nalomeného starého chlapa je úžasná a naprosto věrohodná. A když jsem řekl nalomeného, rozhodně jsem tím nemyslel zlomeného. Dustin Hoffman v roli Degy je neméně vynikající a přesvědčivý. Motýlek je králem vězeňských dramat. ()

Reklama

jojinecko 

všetky recenzie používateľa

Mám výhodu v tom, že nemusím porovnávať a konfrontovať film s knižnou predlohou, ktorú som nečítal...Schaffnerovi nesporne "sedeli" veľkolepé projekty (napr. aj geniálny Patton) pri ktorých zúročil svoj rozprávačský talent. Darabont mal určite výhodu v tom, že sa mohol inšpirovať (okrem Portrétu Rity H.) filmami ako Útek z Alcatrazu alebo práve týmto filmom. Veľmi pekne až naturalisticky zobrazený život trestancov, nezdolná túžba po slobode a sila priateľstva. Na tých pár nudnejších a rozvláčnejších pasáži sa dá zabudnúť a prežiť to "bez ujmy", pretože sú bohate vyvážené omnoho väčším množstvom napínavých, zaujímavých, emocionálne silných pasáží (alebo sa stačí iba kochať nádhernou výpravou a prostredím:) O hereckých výkonoch je aj zbytočné hovoriť, skvelé! Motýlik je každopádne parádna kinamatografická nestarnúca klasika, na ktorú sa bude dať pozerať aj o 30 rokov. ()

paascha 

všetky recenzie používateľa

Tomuto filmu by možná nejvíc slušel remake, jenže představa, že by McQueena nahradil třeba Tom Sugar nebo jiná present days stár, mi vyvolává nepříjemné chvění v krajině břišní. Mimo jiné, zde je asi nejlepší příležitost vzkázat všem, kteří klidně napíšou: Knihu jsem nečetl.... No a co ti v tom brání, pitomče? ()

Morien 

všetky recenzie používateľa

(1001) Celistvost filmu je hodně narušená tím, že první půlka je hodně jiná než ta druhá. To bude přežitek z knihy, ta je rozsáhlá a vypráví dobrodružství jednoho člověka. Film by měl být podle mě užší, a ono to vypadalo, že je, že to bude vězeňské drama, nicméně po hodině a půl sledování jsem byla vyvedena z omylu. Tenhle násilný skok, kdy jsem si nejdřív zvykala na drsnou bezvýchodnou atmosféru mezi čtyřmi stěnami a najednou prásk, on svádí na pláži indiánku, jsem nakonec překonala za pomoci skvělé práce, kterou odvádí technický tým a hlavně herci. Steve je hrdina, ale Dustinův slaboch (alespoň mě) potěší ještě víc. ()

Galéria (83)

Zaujímavosti (27)

  • Během pasáže v indiánské vesnici nepadne ve filmu ani slovo. (DaViD´82)
  • Slovenská premiéra filmu sa konala na košickom amfiteátri a pozrieť si ho prišlo približne 23,000 ľudí. (Raccoon.city)
  • Na začátku filmu nosí postava Louise Degy brýle s tlustými skly. Dustin Hoffman musel kvůli nim nosit upravující kontaktní čočky, aby vůbec něco viděl. (DaViD´82)

Súvisiace novinky

Bryana Cranstona pronásleduje „americký režim“

Bryana Cranstona pronásleduje „americký režim“

20.09.2013

Právě v těchto dnech zažívá vrchol slávy jako Walter „Heisenberg" White v seriálu stanice AMC Breaking Bad. V neděli odvysílaná epizoda „Ozymandias" strhala rekordy v sledovanosti a kritici i diváci… (viac)

Reklama

Reklama