Réžia:
Richard DonnerKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
John WilliamsHrajú:
Christopher Reeve, Marlon Brando, Gene Hackman, Ned Beatty, Jackie Cooper, Glenn Ford, Trevor Howard, Margot Kidder, Jack O'Halloran, Valerie Perrine (viac)VOD (2)
Obsahy(2)
Superman je nadčlovek, ktorý lieta nad krajinou v neodmysliteľnom úbore a bojuje proti zlu. Film nám vykresľuje jeho príchod z planety Kryptón, mladosť a nakoniec aj dobrodružstvá v Metropolise... (TV Dajto)
Videá (2)
Recenzie (373)
Stačí výkřik "Děkujeme, Supermane!" a malému klukovi ve mě běhá mráz po zádech a tetelí se blahem. O scénách jako je pád Lois Lane z havarované helikoptéry nebo zoufalstvím šílený Superman letící obrátit směr otáčení Země a tím i tok času ani nemluvím.... Film, který si ze sebe umí vystřelit, ale zároveň udělal tlustou čáru za lacinými a infantilními komiksovkami a la šedesátkový Batman a od kterého se odpíchly všechny další velkorozpočtové komiksárny beroucí své hrdiny aspoň trochu vážně. Superepický příběh, superepická hudba, superakční scény, proměnlivá úroveň triků, nadhled a definitivně super obsazení a herecké výkony, hlavně Reeves a Kidder. A ultimátní romantika. ()
„Superman” s prepožičaním tváre americkým hercom s mimoriadne pohnutým osudom → Christopherom Reeveom, sa vôbec po prvýkrát objaví až v 14. kapitole, to jest zhruba v 50. minúte stopáže filmu, ktorý má celkovo niečo nad dve a štvrť hodiny, tým chcem najmä podtrhnúť to, že dianie predtým dokumentuje i→ prítomnosť BRANDA, ktorý sa na úvod zdržal na »striebornom plátne« len okolo 20 minút, a tak medzi tým dominuje predovšetkým situácia na Zemi, na ktorej snáď priamo do náruče Jonathanovi a Marthe Kentovým, „pristál” nadčlovek s nadľudskými schopnosťami, a to až z Kryptonu, vzdialeného niekoľko galaxií od v poradí tretej planéty slnečnej sústavy, pričom na margo ešte dodávam, že jeho otec Jor-El, vzhľadom na to, čo má neodvratne nastať, naposledy chytí osud za pačesy, čím v podstate priamo zachráni(l) život svojmu jedinému synovi Kal-Elovi, ktorého rýchlo umiestni(l) do záchranného modulu so zastávkou až v "Smallville" v Kansase, ako už konkrétne 3-ročný chlapec, ktorý sa takmer (i)hneď ukáže, čo je vlastne zač... ? Po dovŕšení veku dospelosti, teraz premenovaný, ako Clark Kent, zrazu zisťuje, že musí odtiaľto navždy odísť, keď jeho najbližšou stanicou, bude tá v "Metropolise" , ktorý je totižto preoblečeným New Yorkom, kde zároveň sídli aj redakcia Daily Planet, kam prichádza pracovať, už ako reportér v dioptrických okuliaroch, kde taktiež spoznáva nielen šéfa Perryho Whitea, či povedzme aj mladého, "profesionálneho" fotografa Jimmyho Olsena, no hlavne i kolegyňu Lois Laneovú, do ktorej sa rýchlosťou svetla zamiluje až po uši, ale nakoľko je veľký suchár, musí častejšie používať svoj nadštandardný kostým, ktorým si ju neustále získa(va), iným zase rovnako pomáha → vykonávať dobré skutky všade navôkol, kde ich skrátka treba, no súčasne tiež k sebe priťahuje aj veľkú pozornosť od vedeckého géniusa a podnikateľa → Lexa Luthora, ktorý sa onedlho stáva jeho najväčším nepriateľom... A problémy s tým spojené, ako to tak už tradične býva, nenechajú na seba dlho čakať. / Na snímku je najviac pozitívne asi to, že absolútne nenecháva nikoho chladným, aspoň mňa určite nie, i keď je scenár úplne prostý, na druhej strane "ohúri" jeho technická stránka, ktorá je na dobu svojho vzniku, vskutku na veľmi vysokej úrovni. Má slušnú strihovú skladbu, a to ani nehovoriac o bombastickej kamere Geoffreyho Unswortha, ktorý sa podieľal trebárs na Kubrickovej Vesmírnej Odysey. A možno aj kvôli nemu vyzerá film stále dobre. A na samý záver ešte doplním, že som sa málokedy nudil, čiže skoro 2 a pol hoďky mi ubehli ako voda. ()
Supermana jsem teď viděl asi po 10 letech a líbil se mi snad ještě víc. Filmová atmosféra a hrdinská hudba od Williamse perfektně sedí stejně jako jiskření mezi Supermanem a Lois i to jak se vydává za nemehlo Clarka Kenta. Christopher Reeve se pro tu roli narodil, ale ostatní herci v čele s Genem Hackmanem také nezaostávají. Prostě legednární podívaná pro fanoušky komiksů. ()
„Niekedy si myslím, že musí byť úžasné byť so mnou v jednej miestnosti.“ Tak pri SUPERMANOVI fakticky neviem a najradšej by som dal rovno 40%. Komiksy obecne MÁM rád, ale ten o mimozemšťanovi vo vypasovanom červenom spodnom prádle nie. Poznám rôzne filmové spracovania, pokračovania, seriály atď., ale táto postava ma nikdy nebavila, ani jej "univerzum". Preto je z mojej strany v roku 2009 ošemetné (ale mám na to právo) hodnotiť celovečernú britskú verziu z roku 1978 v réžii vtedy ešte tak úžasne univerzálneho Richarda Donnera (za sebou mal satanskú klasiku PRICHÁDZA SATAN! a pred sebou SMRTONOSNÉ ZBRANE a JASTRABIU ŽENU). Christopher Reeve sa predstavuje vo svojej najslávnejšej postave. K tomu spoľahlivý zlosyn Lex Luthor v pôvabnom podaní namysleného Genea Hackmana. Niektoré scény ma bavili, či už v dobrom (Marlon Brando, rozhovor nad sviečkami) alebo horšom (úsmevne zostarnutý romantický let vesmírnymi diaľavami alebo záverečný „prelet okolo Zeme“), ale celkovo ma táto "Matka komiksových filmov" nikdy nechytila za srdce (alebo za čo) nehovoriac. P.S. Scenár napísal Mario Puzo (KRSTNÝ OTEC)! ()
I přes archaické triky (a to i na svou dobu - vzhledem k možnosti srovnávání např. s Hvězdnými válkami či Vetřelcem) je to koukatelná podívaná. Kdo očekává myšlenku či hluboké poseslství, bude asi zklamán, ale milovníci komiksů si naopak budou chrochtat. Já nejsem komiksový maniak, ale film je pro mě vesměs především zdrojem zábavy a tady se mi jí dostalo v míře slušné. Takže cca 75%. ()
Galéria (191)
Zaujímavosti (94)
- Celosvětová premiéra proběhla 10. prosince 1978 ve Washingtonu D.C. (Varan)
- Režie byla svěřena Richardu Donnerovi, který byl do té doby znám jen horrorem Přichází Satan! (1976). Před dokončením zčásti současně natáčeného Supermana 2 (1980) byl ale nahrazen Richardem Lesterem, který většinu jeho materiálu přetočil. To je také důvodem, proč je u pokračování Lester uveden jako hlavní režisér. (novoten)
- Donner se žádostí o složení filmové hudby nejprve oslovil Jerryho Goldsmithe, který souhlasil. Poté, co mu ale práce kolidovala s jinou zakázkou, nahradil ho John Williams. Goldsmith se k tématu alespoň částečně vrátil o šest let později, když složil hudbu k filmu Superdívka. (novoten)
Reklama