Reklama

Reklama

Veľkolepý životopisný film Wong Kar-Waia o bojových umeniach rozpráva príbeh Ip Mana, legendárneho trénera, ktorý se stal učiteľom Bruca Leeho. V priebehu niekoľkých desaťročí sleduje príbeh veľkej rivality medzi Wing Chunom, zakladateľom odnože kung-fu, ktorá nesie jeho meno (hrá ho stály Wongov spolupracovník Tony Leung) a hlavným predstaviteľom konkurenčnej školy Zhang Ziyi. Wong Kar-Wai tak dlho odkladal strih filmu, že ho s uvedením vlastnej trilógie o Ip Manovi predbehol Donnie Yen. Počkať si na Wongovu verziu sa však vyplatilo. Veľmajster, ktorý kombinuje svoj preslávený lyrický štýl s ohromujúcimi sekvenciami bojových umení, je napínavý akčný film a zároveň skvostný vizuálny zážitok. (Film Europe)

(viac)

Videá (23)

Trailer 1

Recenzie (152)

joehot 

všetky recenzie používateľa

Lyrický kung-fu příběh plný metafor, filozofování, avšak poněkud chorý na kung-fu. Jenomže když souboje začnou, stojí díky precizní kameře, hojnému využívání technických fines a Wongově režii rozhodně za to (tím neříkám, že by byly tím nejlepším, co jsme kdy viděl, to ani zdaleka - snad to bude tím, že Leung zkrátka není takový bojovník jako jiní). Problém byl, že mě sama poetika ne vždy těšila, někdy těší oko i myšlenky, jindy je natahována až k nevydržení. 70% ()

ancientone 

všetky recenzie používateľa

Tak poetický historický film môže závidieť aj Terrence Malick. Pochopiteľne. Wong rozkladá svoj poetizmus filmovej reči na historických základoch, citlivo absorbuje vizuálne špecifiká a vizuálny jazyk každej dekády, o ktorej hovorí. A hovorí o nej mimoriadne citlivo a intímne. Prechovávanie tradície naprieč turbulentnými dejinami a eskapádami modernity nie je iba témou filmu, ale preniká do jeho samotnej štruktúry - Wong variuje klasické žánre hongkongského filmu, od wuxie až po historický veľkofilm. Dejiny v krehkom makre. ()

Reklama

Madsbender 

všetky recenzie používateľa

"Škoda zničiť takú krásnu miestnosť." "Kung-fu je o presnosti. Pokiaľ sa čokoľvek rozbije, vyhrali ste." Ázijský Hollywood nespí, a opäť sa vytasil s filmom, ktorý si zachováva miestny punc, no zároveň je, hlavne po formálnej, ako aj štylistickej stránke ovplyvnený západom. A to zväčša neznačí nič dobré. Veľmajster nemá tú typickú atmosféru a "vôňu" snímok, kvôli ktorým Japonsko, Južnú Kóreu či Hong Kong sledujem. Má dobrých hercov (i keď Ziyi Zhang ma práve neokúzlila - a to ju kvôli iným filmom mám rád), výborné súboje a zaoberá sa takmer nevyčerpateľnou témou. Ale scenár je oproti Ip Manovi slušne vykastrovaný, dobová atmosféra tvorcom nič nehovorí a všetko to vyznieva akosi do prázdna. Všetko do nasilu vmestiť do jediného filmu, ubrať súbojov a miesto toho dodať viac krvi, zlámaných kostí a efektných dažďových scén okopírovaných z Matrixu je smutný pokus osloviť západné publikum a zapredať sa Hollywoodu bez ohľadu na vlastnú históriu, štýl, poetiku a ducha - teda nie žeby sa Wong nepokúšal o nejaké duchovné posolstvo, ale miesto toho, aby mi jeho film niečo dal, sa skôr cítim, akoby mi niečo vzal a zanechal prázdne miesto. Je to veľká škoda, tak premárnený potenciál sa vidí málokedy. 65% ()

sniper18 

všetky recenzie používateľa

Je to perfektná akčná historická dráma od Wong Kar-Waia. Má veľmi dobrý príbeh o Ip Manovi, majstrovi bojových umení, ktorý vedie slušný život so svojou ženou a dvomi deťmi a keďže je v bojových umeniach na najvyššej úrovni, občas musí svoje schopnosti konfrontovať s inými majstrami, časom jeho život výrazne ovplyvní aj vpád japonskej armády a navyše spoznáva aj osudovú ženu, ktorá má ale tiež svoje problémy, no aj napriek odlúčeniu na seba roky nemôžu zabudnúť. Spracovanie je skutočne vynikajúce, ešte spočiatku si ma to plnohodnotne nezískalo, no za to môžu skôr moje až príliš vysoké očakávania, ktoré asi ani nebolo možné tak rýchlo naplniť, ale aspoň po informatívnej stránke sa mi to už dosť páčilo aj v tejto fázi. No po tej úvodnej dvadsaťminútovke mi už bolo jasné, že som sa nemýlil a následne ma to už úplne pohltilo. Ale netreba očakávať klasický film, v ktorom ide v prvom rade o dej, hlavného hrdinu a jeho prístup k dôležitým situáciám, toto je viac umelecky ladené, takže aj keď je tento dej veľmi zaujímavý, zaberá dlhší časový úsek a niekoľko dôležitých etáp Ip Manovho života, stále si ma získala hlavne tá atmosféra a rôzne umelecké prvky, miestami som bol tak nadšený, že každé slovo, pohľad, gesto alebo aj záber kamery boli skutočným zážitkom. Takže vôbec neprekáža, že tento film vlastne ani nemá hlavného hrdinu alebo najdôležitejší dejový prvok, celé si to tak skvelo plynie, je to správne vyvážené a tešil som sa na každú nadchádzajúcu sekvenciu. A preto by mi vôbec neprekážala hodina, alebo aj dve navyše. Jediné, čo mi tu chýbalo k dokonalosti je viac čisto umeleckých scén, Wong Kar-Wai mi vo svojej predchádzajúcej tvorbe dokázal, že stačí, aby kľudne nejaká postava pár minút hladila koňa, pričom to pre dej nemá žiadny význam, ale vie to podať takým spôsobom, že som si prial, aby sa moje nadšenie neskončilo, takže tu mi to prišlo plnohodnotne vyvážené a ja by som uvítal ešte trochu viac zatlačiť na tú umeleckú strunu, keďže viem, že režisér to zvláda dokonalo a to dokazuje aj tu. Akcie je tu dosť a je skvelá. K tomuto filmu som určite nepristupoval ako k akčnému, takže aj keby jej bolo omnoho menej, prípadne bola omnoho horšia, tak by mi to vôbec neprekážalo. Ale aj napriek iným prioritám filmu sa nadmieru vydarila. Súboje nevynikajú výraznejšie nápaditou choreografiou, skôr pôsobia tak statickejšie, kde postavy často stoja na mieste a len si vymieňajú chvaty, navyše len málokedy aj chce niekto niekomu ublížiť, ale práve tento štýl mám v tomto type filmu najradšej. A preto si ma najmenej získali práve tie dva najdynamickejšie súboje, boje proti presile v daždi, ale inak sú súboje vynikajúco, až tak lahodne natočené, užíval som si každý chvat, majú skvelú atmosféru, zaujímavé spomaľovačky a výber prostredí, či už interiérov alebo aj exteriérov, takže som veľmi spokojný. Najviac vyniká často spomínaný súboj na vlakovej stanici, ktorý je aj dosť originálne pojatý, ale mňa si najviac získal zoznamovací súboj medzi obomi najdôležitejšími postavami, ktorý mi prišiel po umeleckej stránke najhodnotnejší, všetky tie ich pohľady, dokonca ešte aj pri spoločnom páde, nádhera. Herecké obsadenie je perfektné, charizmatický Tony Leung Chiu Wai ako Ip man, po dlhšej dobe si ma konečne naplno získala aj Ziyi Zhang, vlastne mi ešte zo všetkých sadla najviac a plno výborných vedľajších postáv. Jedine hlavný záporák mi neprišiel až tak moc výrazný, ale toto nie je akčný film, takže s tým nemám najmenší problém. Réžia a technická stránka sú úžasné, Wong Kar-Wai je skutočný talent, skvelý vizuál, perfektná atmosféra, celý ten umelecký dojem, v ničom ani trochu nezaostáva. A nesklamala ma ani hudba, síce samostatne by asi moc nefungovala, ale vo filme mi sadla. The Grandmaster bol môj najočakávanejší film tohto roku, takže som sa veľmi bál sklamania, ale to našťastie neprišlo. Som skutočne nadšený, dúfam, že budem mať možnosť vidieť aj celú verziu a už sa teším na ďalšie pozretia. 90% () (menej) (viac)

MikO_NR_1909 

všetky recenzie používateľa

Wong má schopnosť opulentne narábať s poetickou tragikou tak, že je v rukách druhých skrátka nereprodukovateľný a nedá sa napodobniť. Záver to opäť raz potvrdil. Ale to narábanie s polocelkami, polodetailmi a vnucovanie štýlu, ktorým zarezonoval v iných žánroch, do kúskov od majstrov bojových umení moc nepatrí a nie je jeho mentálnou krvnou skupinou. Hlavne, ak koncept vo svojej dešifrovateľnosti hrozne pokulháva v rozprávacej forme a nedokáže divákovi adekvátne sprostredkovať zážitkový potenciál, ktorý je prakticky nevyčerpateľný. Ale to, aké trendy nadobúdajú akčné historizmy z ďalekého východu v podobe novodobých Jidaigeki alebo transponovaných bijákov z Martial Arts, tak sa Veľmajster drží v okrajovej rovine a z času načas upúta originálnymi momentmi. Ale sú na seba naviazané moc plasticky a nesprotredkujú tie spirituálne osobitosti, ktorými sú čínske mytológie opradené hlbokou fascináciou a nepochopením. ()

Galéria (145)

Zaujímavosti (11)

  • Natáčanie filmu prebiehalo okrem iných čínskych miest aj v autentickom meste Foshan, ktoré sa nachádza neďaleko Hongkongu. (MikaelSVK)
  • Hongkongskí zástupcovia zvolili snímku Veľmajster ako svojho kandidáta do boja o nomináciu na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film za rok 2013. (MikaelSVK)
  • Výroba filmu zabrala tak dlouhé období hlavně díky neobvykle dlouhému pobytu ve střižně, kde se film takřka jeden celý rok editoval do podoby, s kterou byl režisér Kar Wai Wong spokojen. (Conspi)

Súvisiace novinky

Oscarové nominace 2014

Oscarové nominace 2014

16.01.2014

Dnes odpoledne vyhlásila Akademie filmového umění a věd (AMPAS) ústy své prezidentky Cheryl Boone Isaacs a herce Chrise Hemswortha nominace na Oscary pro letošní rok. O prvenství v počtu nominací … (viac)

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

29.12.2013

Seznam nejlepších filmů roku 2013 dle ČSFD.cz si můžete nechat zobrazit ve specifičtějším výběru Žebříčků, a to i zvlášť pro jednotlivé žánry. V celkovém žebříčku divácké líbivosti vedou s úžasnými… (viac)

Wong Kar-wai vyučuje kung-fu

Wong Kar-wai vyučuje kung-fu

31.12.2009

Stejně jako jiní asijští režiséři, kteří se prosadili spíš dramaty (Zhang Yimou či Ang Lee), i Wong Kar-wai (foto) si chce vyzkoušet film s větší porcí akce. Pro něj to ale nebude první setkání s… (viac)

Reklama

Reklama