Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film začína zvukom úderov, z tmy sa postupne vynára postava cvičiaceho boxera. Po tréningu sa provizórny ring vďaka uniforme veliteľa koncentračného tábora náhle odkrýva ako súčasť veľkej továrne na smrť. Od prvého záberu filmu sa charakter týchto dvoch miest prelína a mení v príbehu dvoch nerovnocenných protivníkov. Na jeho začiatku majú „šťastie“ obaja: veliteľ tábora Kraft nájde svojho sparingpartnera a väzňovi Komínkovi, ktorého chytili na úteku, tak v poslednej chvíli predĺži život. Pre prvého, disponujúceho absolútnou mocou, je to ideálne vylepšenie tréningových podmienok v pláne povojnového pokračovania boxerskej kariéry. Druhý sa stáva bezcennou „muchou“ vykrmovanou „ako prasa“ pred blízkou porážkou. Silnejúci bývalý boxer Komínek však čoskoro pozná slabiny Krafta. Bezmocný skrýva svoju silu, aby si zachránil život. Veliteľa porazí až v zápase pomsty za umučenie priateľa. Jeho ďalšiu popravu odvráti Kraftova Helga, podľa ktorej by mohla uškodiť manželovmu imidžu fair play športovca. Pre návrat do tábora a smrť sa nakoniec rozhodne sám, keď pochopí, že cenou za jeho prepustenie je poprava 40 spoluväzňov. Film, nakrútený podľa rovnomennej poviedky poľského spisovateľa Józefa Hena, sa stal prvou slovenskou psychologickou drámou z prostredia koncentračného tábora. V koncepte dvojakého ringu i dvojakej hry ako boja o život sa Solan zámerne vyhol konkretizáciám a spektakulárnosti, aby o to viac diskrétnosťou a asketizmom režijného štýlu prenikol k tomu, čo v každej hraničnej situácii rozhoduje: zlyhanie, alebo sila ľudskosti a solidarity. [44. MFFKV 2009] (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (98)

capák 

všetky recenzie používateľa

Velmi silné drama z divácky atraktivního prostředí, kterému vévodí herecké výkony hlavních představitelů. Absurdita války je tady umocněna absurdní bezvýchodností hlavní postavy ze své složité situace - spoluvězni ho nenávidí kvůli jeho privilegiím a velitel Kraft má nad ním absolutní moc, protože zásady fair play v koncentračním táboře neplatí. Velmi silný příběh vyvolává otázky o síle lidskosti a solidarity. ()

ScarPoul 

všetky recenzie používateľa

Vskutku skvelý film. hlavne čo sa týka, slovenských pomerov. Solan vypudoval psychologickú štúdiu človeka, ktorý má šťastie a zachytáva jeho boj ani nie tak o slobodu ako o dokázanie toho že je lepší ako ostatný. Čo sa mu nakoniec vyplatí ale jeho zmysel pre česť a spravodlivosť nakoniec zvíťazí nad pocitom slobody a on sa porazení vracia do koncentračného tábora. V prvom rade tento film nie je taký naturalistický ako by mohol byť. preto vám skôr pripadá že koncentračný tábor je skrátka len vojnový výcvik, s veľmi krutými podmienkami, lenže samozrejme zasadenie príbehu do koncentračného tábora, má jeden jediný zmysel a to ukázať boj obyčajného človeka s výššou mocou o zápas ktorý je vopred určený a má nemenné pravidlá. Biathová kamera je pôsobivá, informujúca a hravá. preto hlavne pri boxerskych zápasoch som mal pocit že sledujem slovenskú verziu Rockyho jediný rozdiel je v tom že Rocky mal bullet timey keď niekomu vrazil do držky. Scenár je preplnený peknými myšlienkami a neskĺzáva do pátosu alebo trápnosti alebo nudnosti a preto je príbeh zaujímavy a pozerateľný aj teraz. Kvietik svojej postave dal nový rozmer a jeho Ján Komínek je zahraní presvedčivo . bez najmänšieho zaváhania. Tak isto Krug v úlohe nacistického veliteľa Krafta si svoju úlohu patrične užil a jeho zápal pre box a jeho pýchu znázornil presvedčivo. Tento film je veľmi dobrý , ale bohužial osobne mi koniec nesedel. Nie že by sa snažil byť poetický ale skrýval mravné poučenie v čase a dobe keď celý okolitý svet nemal ani zdania o mravnosti. a preto mi príde koniec taký priveľmi románoví a neuveriteľný čo je škoda lebo zvyšok filmu je vskutku pôsobivý. ()

Reklama

Krt.Ek 

všetky recenzie používateľa

Velitel koncentračního tábora Willy Kraft (Manfred Krug), vášnivý amatérský boxer, pramálo se starající o praktický chod organizace mu svěřené, sveden vidinou laciného kondičního tréninku, promění - v rámci trestu za nezdařilý útěk – jednoho z vězňů, nepoddajného slovenského odbojáře Jána Komínka (Štefan Kvietik) v osobní boxovací pytel, nevěda, že čím více do něj bude bušit, tím se zvyšuje šance, že se mu jeho údery – v rámci zachování zákona akce a reakce – mohou jednoho dne vrátit a že to může být ošklivé! Solanův třetí (a zřejmě i nejslavnější) celovečerní film “Boxer a smrť” ukazuje v plné nahotě dehumanizační praktiky nacistů, a směle se zařazuje k tomu nejlepšímu, co bylo na téma nelidskosti nacismu a nezlomnosti osobní odvahy v Československo natočeno. Autentičnost filmu posiluje fakt, že se ve filmu krom slovenštiny mluví i polsky a německy. 75 % [dafilms] ()

majo25 

všetky recenzie používateľa

Po dlhých rokoch vidím, že tento film je oveľa lepší, než to dobré, čo som si z neho pamätal. Gro tvoria hlavne boxerské zápasy, ktoré sú vzhľadom na rok na veľmi vysokej úrovni. Stačí si to porovnať napr. s najznámejším boxerským filmom všetkých čias (Rocky), ktorý bol natočený o 15 rokov neskôr a nedosahuje kvalít svojho stredoeurópskeho predchodcu. Silno uveriteľná atmosféra koncentračného tábora, hlavne pri scénach pracujúcich väzňov, nemenej zaujímavé Kvietikovo herectvo, ktorému dobre sekunduje jeho nemecký súper Manfred Krug. Život či v istých špecifických prípadoch kúsok pohodlia stoja na veľmi tenkom ľade. Pozoruhodný Solanov počin, ktorý v istom pohľade predbehol svoju dobu. ()

gudaulin 

všetky recenzie používateľa

K boxu mám hodně odtažitý vztah a nikdy bych nevěřil, že dám filmu s boxerskou tématikou pět hvězdiček, ale ten film není naštěstí zdaleka jen o sportovní disciplíně. Výborným způsobem se scénáristovi povedlo koncentráčnickou tématiku propojit s jedním prazvláštním vztahem a sportovním utkáním. Výborní Štefan Kvietik a Manfred Krug v rolích bojovníků v ringu a protikladných pozicích šéfa koncentráku a mukla. Černobílá barva tomu kousku svědčí a na svou dobu je to jeden z vrcholů československé kinematografie. Drobné chybičky pomíjím, tohle je nadčasový snímek o lidské hrdosti, odpovědnosti a statečnosti. Celkový dojem: 95 %. ()

Galéria (19)

Zaujímavosti (23)

  • Pôvodne mala film režírovať režisérka Wanda Jakubowska, ktorá prežila Osvienčim. K spolupráci napokon nedošlo, najmä z dôvodu rozdielnych pohľadov na spracovanú tému. (Raccoon.city)
  • Keď režisér Peter Solan premietol skladateľovi hudby Wiliamovi Bukovému hrubý zostrih, vyhlásil, že tento film hudbu nepotrebuje. Nakoniec skomponoval asi 5 minút hudby, čo bolo dosť neobvyklé. (gogo76)

Reklama

Reklama