Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film začína zvukom úderov, z tmy sa postupne vynára postava cvičiaceho boxera. Po tréningu sa provizórny ring vďaka uniforme veliteľa koncentračného tábora náhle odkrýva ako súčasť veľkej továrne na smrť. Od prvého záberu filmu sa charakter týchto dvoch miest prelína a mení v príbehu dvoch nerovnocenných protivníkov. Na jeho začiatku majú „šťastie“ obaja: veliteľ tábora Kraft nájde svojho sparingpartnera a väzňovi Komínkovi, ktorého chytili na úteku, tak v poslednej chvíli predĺži život. Pre prvého, disponujúceho absolútnou mocou, je to ideálne vylepšenie tréningových podmienok v pláne povojnového pokračovania boxerskej kariéry. Druhý sa stáva bezcennou „muchou“ vykrmovanou „ako prasa“ pred blízkou porážkou. Silnejúci bývalý boxer Komínek však čoskoro pozná slabiny Krafta. Bezmocný skrýva svoju silu, aby si zachránil život. Veliteľa porazí až v zápase pomsty za umučenie priateľa. Jeho ďalšiu popravu odvráti Kraftova Helga, podľa ktorej by mohla uškodiť manželovmu imidžu fair play športovca. Pre návrat do tábora a smrť sa nakoniec rozhodne sám, keď pochopí, že cenou za jeho prepustenie je poprava 40 spoluväzňov. Film, nakrútený podľa rovnomennej poviedky poľského spisovateľa Józefa Hena, sa stal prvou slovenskou psychologickou drámou z prostredia koncentračného tábora. V koncepte dvojakého ringu i dvojakej hry ako boja o život sa Solan zámerne vyhol konkretizáciám a spektakulárnosti, aby o to viac diskrétnosťou a asketizmom režijného štýlu prenikol k tomu, čo v každej hraničnej situácii rozhoduje: zlyhanie, alebo sila ľudskosti a solidarity. [44. MFFKV 2009] (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (98)

majo25 

všetky recenzie používateľa

Po dlhých rokoch vidím, že tento film je oveľa lepší, než to dobré, čo som si z neho pamätal. Gro tvoria hlavne boxerské zápasy, ktoré sú vzhľadom na rok na veľmi vysokej úrovni. Stačí si to porovnať napr. s najznámejším boxerským filmom všetkých čias (Rocky), ktorý bol natočený o 15 rokov neskôr a nedosahuje kvalít svojho stredoeurópskeho predchodcu. Silno uveriteľná atmosféra koncentračného tábora, hlavne pri scénach pracujúcich väzňov, nemenej zaujímavé Kvietikovo herectvo, ktorému dobre sekunduje jeho nemecký súper Manfred Krug. Život či v istých špecifických prípadoch kúsok pohodlia stoja na veľmi tenkom ľade. Pozoruhodný Solanov počin, ktorý v istom pohľade predbehol svoju dobu. ()

HonzaBez 

všetky recenzie používateľa

Za normálních okolností by mě film plný boxu dost nudil. Ale toto nebyly a nejsou normální okolnosti... Od samotného počátku na člověka dýchne tísnivá atmosféra. Z některých scén mě šel přímo mráz po zádech (viz např.. pohled na kouřící komín po předchozí scéně s velkým zástupem nově příchozích vězňů do koncentračního tábora). A ty střihy mezi boxerským ringem, kde se hraje fair play, a prostředím koncentračního tábora, kde platí pravý opak, divácký prožitek ještě umocňují. Postavy ve filmu přitom nejsou nikterak černobílé. Jsme tak jednak svědky toho, jak mezi spoluvězni Komínka panuje závist, zbabělost, lež, a dokonce i udavačství a zároveň vidíme lidskost a životní moudrost na straně ženy nacistického velitele, když svého muže upozorňuje, že lidé jsou ještě horší, než si může pomyslet. Hodně silně na mě zapůsobil konec filmu, kde je hlavní hrdina opět konfrontován s životní realitou, kde se nehraje fair, odmítne jí však akceptovat. ()

Reklama

Martin741 

všetky recenzie používateľa

A opat skvost 60. rokov 20. storocia Boxer a Smrt. Scenar je neskutocne silny, filmy o koncentracnych taboroch a gulagoch ma budu vzdy pritahovat .... Reziser Seter Polan natocil fuckt kvalitny film, a rezia je miestami az genialna. Mrazive sceny len dotvaraju silny zazitok. Filmu dominuje hlavny Herec Kvietik, ktoreho spoluvazni nenavidia a vrchny velitel Kraft ma nad nim absolutnu moc. Zasady Fair Play su v koncentraku cista fikcia, vo filme dominuje hlavne pribeh ludskosti a solidarity. 92 % ()

ScarPoul 

všetky recenzie používateľa

Vskutku skvelý film. hlavne čo sa týka, slovenských pomerov. Solan vypudoval psychologickú štúdiu človeka, ktorý má šťastie a zachytáva jeho boj ani nie tak o slobodu ako o dokázanie toho že je lepší ako ostatný. Čo sa mu nakoniec vyplatí ale jeho zmysel pre česť a spravodlivosť nakoniec zvíťazí nad pocitom slobody a on sa porazení vracia do koncentračného tábora. V prvom rade tento film nie je taký naturalistický ako by mohol byť. preto vám skôr pripadá že koncentračný tábor je skrátka len vojnový výcvik, s veľmi krutými podmienkami, lenže samozrejme zasadenie príbehu do koncentračného tábora, má jeden jediný zmysel a to ukázať boj obyčajného človeka s výššou mocou o zápas ktorý je vopred určený a má nemenné pravidlá. Biathová kamera je pôsobivá, informujúca a hravá. preto hlavne pri boxerskych zápasoch som mal pocit že sledujem slovenskú verziu Rockyho jediný rozdiel je v tom že Rocky mal bullet timey keď niekomu vrazil do držky. Scenár je preplnený peknými myšlienkami a neskĺzáva do pátosu alebo trápnosti alebo nudnosti a preto je príbeh zaujímavy a pozerateľný aj teraz. Kvietik svojej postave dal nový rozmer a jeho Ján Komínek je zahraní presvedčivo . bez najmänšieho zaváhania. Tak isto Krug v úlohe nacistického veliteľa Krafta si svoju úlohu patrične užil a jeho zápal pre box a jeho pýchu znázornil presvedčivo. Tento film je veľmi dobrý , ale bohužial osobne mi koniec nesedel. Nie že by sa snažil byť poetický ale skrýval mravné poučenie v čase a dobe keď celý okolitý svet nemal ani zdania o mravnosti. a preto mi príde koniec taký priveľmi románoví a neuveriteľný čo je škoda lebo zvyšok filmu je vskutku pôsobivý. ()

Bláža 

všetky recenzie používateľa

Neuvěřitelně silné drama o odvaze být se za pravdu i za cenu ztráty vlastního života. Boxer Komínek si v táboře smrti získá jisté postavení jen díky tomu, že je „boxovacím pytlem“ pro velitele tábora. Ten si ho hýčká jako svého soupeře, nad kterým má převahu a jistotu, že vždy vyhraje. Komínek díky tomuto „milosrdenství“ stojí uprostřed rozpolceného světa – na jedné straně ho jeho spoluvězni nenávidí a vidí v něm špicla a kolaboranta, protože je mu mnoho prominuto; na druhé straně zase stojí obávaná nacistická moc. Když se nakonec ve velkém zápasu na deset kol rozhodne Komínek poslat jasně slabšího soupeře k zemi, sice se mu to nepodaří, ale ukazuje se, že důstojníkovy řeči o sportovním fair play neznamenají nic, protože jednoduše nestrpí porážku od „heftlinga“. Poměrně pozapomenutý představitel Nové vlny na Slovensku, Peter Solán, tu výborně pracuje s motivy člověka v mezní situaci, kdy každé jeho rozhodnutí může mít fatální následky. Stejně tak jsou do filmu nenásilně zakomponovány připomínky holocaust, které tvoří ještě dusivější atmosféru snímku. Ve srovnání s jinými filmy s podobným zaměřením (např. Vítězství) je tohle patrně to nejpůsobivější, co jsem kdy viděl. ()

Galéria (19)

Zaujímavosti (23)

  • V snímke nejde o filmovú fikciu, spisovateľ pri písaní svojej poviedky vychádzal aj z reálnych spomienok väzňa Tadeusza Borowského na zápasy v Osvienčime. (Raccoon.city)
  • Štefan Kvietik (Jan Komínek) mal špeciálne upravenú stravu, na raňajky mával často grilované kurča a pol litra červeného vína. Pred “vykŕmením“ vážil 73 a po 97 kilogramov. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama