Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film začína zvukom úderov, z tmy sa postupne vynára postava cvičiaceho boxera. Po tréningu sa provizórny ring vďaka uniforme veliteľa koncentračného tábora náhle odkrýva ako súčasť veľkej továrne na smrť. Od prvého záberu filmu sa charakter týchto dvoch miest prelína a mení v príbehu dvoch nerovnocenných protivníkov. Na jeho začiatku majú „šťastie“ obaja: veliteľ tábora Kraft nájde svojho sparingpartnera a väzňovi Komínkovi, ktorého chytili na úteku, tak v poslednej chvíli predĺži život. Pre prvého, disponujúceho absolútnou mocou, je to ideálne vylepšenie tréningových podmienok v pláne povojnového pokračovania boxerskej kariéry. Druhý sa stáva bezcennou „muchou“ vykrmovanou „ako prasa“ pred blízkou porážkou. Silnejúci bývalý boxer Komínek však čoskoro pozná slabiny Krafta. Bezmocný skrýva svoju silu, aby si zachránil život. Veliteľa porazí až v zápase pomsty za umučenie priateľa. Jeho ďalšiu popravu odvráti Kraftova Helga, podľa ktorej by mohla uškodiť manželovmu imidžu fair play športovca. Pre návrat do tábora a smrť sa nakoniec rozhodne sám, keď pochopí, že cenou za jeho prepustenie je poprava 40 spoluväzňov. Film, nakrútený podľa rovnomennej poviedky poľského spisovateľa Józefa Hena, sa stal prvou slovenskou psychologickou drámou z prostredia koncentračného tábora. V koncepte dvojakého ringu i dvojakej hry ako boja o život sa Solan zámerne vyhol konkretizáciám a spektakulárnosti, aby o to viac diskrétnosťou a asketizmom režijného štýlu prenikol k tomu, čo v každej hraničnej situácii rozhoduje: zlyhanie, alebo sila ľudskosti a solidarity. [44. MFFKV 2009] (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (98)

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Veľmi divácky príťažlivý film sa podarilo vytvoriť scenáristovi Vichtovi a režisérovi Solanovi. Dramaticky vďačné prostredie lágra, napínavé boxerské súboje s tým záverečným pred publikom, napatie a zvláštny vzťah medzi Komínkom a Herr komandantom, dilema hlavného hrdinu. Len škoda, že nemeckí pohlavári sú ukazovaní ako jednorozmerné figúrky, rozmýšlať sa dá iba nad určitým športovým charakterom Krafta, ktorý je ale minimálny a v závere úplne popretý. Je to v záujme diváckej príťažlivosti, čo chápem, 102 minút je tak napínavých od začiatku do konca. Boj dobra so zlom je predsa základ filmového rozprávania všeobecne. Z Kruga ide strach, pôsobí trochu primitívne a chlapsky zároveň. Kvietik zase chlapsky a spravodlivo. Možno by som privítal iný koniec, film by tak bol vo výsledku aj o športovom duchu a istej forme podivného priateľstva, takto je hlavne o dileme hlavného hrdinu. Hodnotenie by však bolo rovnaké. ()

majo25 

všetky recenzie používateľa

Po dlhých rokoch vidím, že tento film je oveľa lepší, než to dobré, čo som si z neho pamätal. Gro tvoria hlavne boxerské zápasy, ktoré sú vzhľadom na rok na veľmi vysokej úrovni. Stačí si to porovnať napr. s najznámejším boxerským filmom všetkých čias (Rocky), ktorý bol natočený o 15 rokov neskôr a nedosahuje kvalít svojho stredoeurópskeho predchodcu. Silno uveriteľná atmosféra koncentračného tábora, hlavne pri scénach pracujúcich väzňov, nemenej zaujímavé Kvietikovo herectvo, ktorému dobre sekunduje jeho nemecký súper Manfred Krug. Život či v istých špecifických prípadoch kúsok pohodlia stoja na veľmi tenkom ľade. Pozoruhodný Solanov počin, ktorý v istom pohľade predbehol svoju dobu. ()

Reklama

nascendi 

všetky recenzie používateľa

Netradične som tomuto filmu po opätovnom zhliadnutí pridal hviezdičku, pretože je v našich pomeroch výnimočný a nadčasový. Vyniká nielen famóznym herectvom Štefana Kvietika a výbornou kamerou Tibora Biatha, ale najmä tým, že to nie je ani koncentráčnický, ani športový film. Je to film o tom aké podoby môže nadobúdať človek v extrémnych životných situáciách. Páčil sa mi ten autentický jazykový Babylon, ktorý by americký divák vzdal po pár minútach a tiež to, že na filme spred polstoročia čas nehlodal. ()

Rakosnicek77 

všetky recenzie používateľa

Docela překvapení hlavně proto, že jsem film neznal. Pro hlavního hrdinu Komínka celkem beznadějná situace. Kraftovi nemůže dělat rovnocenného sparingpartnera i kdyby chtěl, pro ostatní vězně, je obyčejný špicl a udavač. Boxovat, nechat se vykrmovat s vědomím, že stejně jednou půjdu pod kudlu, asi nedávalo velkou sílu v chuti přežít. Dokonalý film s velmi silným příběhem. ()

Slarque 

všetky recenzie používateľa

Pěknou řádku let před českými Pěstmi ve tmě přišel ještě lepší slovensko-německý boxerský zápas. Jenže může někdy být utkání vězně s velitelem koncentračního tábora fair play? Peter Solan měl štěstí, že mu soudruzi povolili několik německých herců, ale důležitý je z nich vlastně pouze Manfred Krug. Štefan Kvietik předvedl výborný výkon nejen herecký, ale i fyzický. Box tehdy nebýval tak efektní jako dnes a reálně působí i multijazyčnost osazenstva tábora. Výborné! ()

Galéria (19)

Zaujímavosti (23)

Reklama

Reklama