Réžia:
Fjodor BondarčukKamera:
Maxim Osadčij-KorytkovskijHudba:
Angelo BadalamentiHrajú:
Marija Smolnikova, Janina Studilina, Pjotr Fjodorov, Thomas Kretschmann, Sergej Bondarčuk, Dmitrij Lysenkov, Andrej Smoljakov, Alexej Barabaš (viac)VOD (3)
Obsahy(2)
Skupina odhodlaných ruských vojakov uprostred zničeného mesta sa zo všetkých síl snaží ubrániť strategickú budovu pred nemilosrdnou nemeckou armádou. Počas obliehania vzniká medzi vojakmi a mladou ruskou ženou, ktorá v dome žije, nečakané puto. V Stalingrade, ruskom meste na rieke Volge, sa v novembri roku 1942 odohrávajú kruté a krvavé boje sovietskej armády s hitlerovskými vojskami. Skupina sovietskych rozviedčíkov obsadí strategicky významnú budovu a v nájdu v nej dievča – jediného obyvateľa domu, ktorý prežil nemecký útok. A to, že sa dievča objaví, podivuhodným spôsobom zjednotí ruských vojakov. Pre niektorých sa stáva dcérou, pre iných priateľkou a pre niekoho iného zase milovaným dievčaťom. Zosobňuje všetko, čo vojaci stratili, každý v nej vidí svojho blízkeho, kto zahynul vo vojnovom chaose alebo je nezvestný. Vojaci pociťujú nádej, vracia sa im sila, odhodlanie a sú odhodlaní ochrániť dievča za akúkoľvek cenu. Aj nemeckí vojaci sú len ľudia, ktorí pochybujú, prežívajú hanbu aj bolesť. Nemecký dôstojník dokonca prežije ľúbostný príbeh s ruskou kráskou. Skôr, než naposledy vydýchne v súboji so svojím najväčším nepriateľom, sovietskym dôstojníkom. Náznaky ľudských osudov a životných príbehov odhaľujú tajomstvá fenoménu zvaného Stalingrad. Prečo sa utýraným a vysileným ruským vojakom, ktorí tak dlho ustupovali pod náporom nemeckých vojsk, predsa len podarilo zvrátiť priebeh vojny v svoj prospech? (TV JOJ)
(viac)Videá (1)
Recenzie (243)
Vizuálne možno pekné ale obsahovo neskutočne prázdne. Keby sme si chceli trošku nadnesene povedať o čo v tomto filme išlo, dalo by sa to zhrnúť ako rozprávanie chlapíka, ktorému jeho mama kedysi rozprávala, čo jej rozprávalo niekoľko vojakov s ktorými sa stretla v krušných časoch. Scenáristovi by mali odťať ruky, lebo takýto obsahový paškvil som už dlho nevidel. Vybudovanie osudovosti predmetného domu, kde sa všetko odohrávalo sa nepodarilo, krátke epizódky jednotlivých postáv boli nezaujímavé a vývoj postáv minimálny. Nechuť k tomu na čo sa dívam iba podčiarkol neskutočný pátos a heroizmus na ktorý v istých momentoch nemá ani americká produkcia 80tich rokov. Propaganda na objednávku je možno silné slovo, ale miestami to tak vyzeralo. Jediné čo oceňujem je vizuálna stránka, keďže sa na to pozeralo naozaj pekne, aj keď digitálne efekty boli vo viacerých momentoch značne cítiť. Dopozeral som to s vypätím všetkých síl a momentálne, pár dní po projekcii, mi film dokonale vyfučal z hlavy. Starý dobrý "nemecký" Stalingrad z roku 1993. 40% ()
STALINGRAD 1942.Tuhé boje v neľudských podmienkach za to s odvahou v srdci či už z jednej alebo dobrej strany. Na to že je celí tento film preefktovaný čo, ako som už na mnohých miestach písal, nie je to čo od kinematografie očakávam. ma nesmierne bavil. Bolo to štýlové a vyslovene sa to tam hodilo. Dynamické boje a chaos pri ktorých tuhla krv žilách boli na 100% zvládnuté. Od tankov cez ľudí, kostýmy po budovy som cítil nesmiernu autentickosť (hoci to stým neustále padajúcim popolom trocha prehnali). Prvá polovica bola úplne dokonalá a vizuálne ma totálne uspokojila. V druhej polovici sa príbeh sústredil viac na emócie a dej čo malo za výsledok to že boje trocha ustali. Nie že by sa mi nepáčila tá nebojovná časť ale tie bitky ma tak navnadili že ma srdcervúce scénky nebavili a chcel som iba chladnokrvný boj do posledného muža... 4,5* čakal som nejakú nepodarenú Ruskú zlátaninu.. veľmi príjemne som sa prekvapil. ()
Rusové umí bezpochyby točit velké a vizuálně lahodné filmy. Ukázal to už Timur s jeho Wanted a stejně tak to dokazuje i Fjodor se Stalingradem. Vizuálně, i když z toho cítíte greenscreen v každém záběru, je to fakt parádní a velmi se mi to líbilo. Co je podtatně horší, je způsob vyprávění a některé střihy. Na válečný film je tu velmi málo akčních scén. Je pravda, že když už akce je, nebo je nějaký náznak konfliktu, tak jsou natočeny s gustem, ale jsou tak krátké a rázně ustřihnuty, až je to místy kritické. Jako sonda do dějinné údalosti Ruska to neni vůbec špatné. Jenže stalingrad je zaměřen spíš na příběhovou stránku filmu, než akci. Fjodor se znaší moc mluvit, prohlubovat city v divákovi a přibližovat charaktery hrstky přeživších, kteří brání pobřežní dům. Mentalita Rusů je však úplně jiná, zkratkovitá a myšlenkově velmi prostá, alespoň tak na mě působil vesměs každý dialog. Proto mi nešlo pod kůži to rádoby emotivně a myšlenkově silné vyprávění. Na úkor stopáže je to utahané a nudné. Stalingrad, už kvůli tomu názvu, měl vypadat úplně jinak, mohl to být maximální válečný Epic zážitek. PS: Tady jsou si uvědomil jak moc stejné jsou mapy v Call of Duty a že mám strašnou chuť si trošku zagembit :). ()
Saving Private Ryan meets 300 .. nie, v tomto prípade samozrejme žartujem! Od oboch filmov ma Stalingrad totiž na míle ďaleko. Pusťte si trailer, teraz si ho pusťte ešte raz a teraz zahoďte všetky prípadné očakávania. Je totiž možné postaviť film len na vizuále? Z časti síce áno, ale chce to silného tvorcu. Stalingrad ho bohužiaľ nemá. To, že film nedbá na presné historické reálie a udalosti som mu schopný bez najmenšieho problému odpustiť. Plne akceptujem jeho videoherný vizuál, ktorý je v tomto prípade vycibrený do najmenšieho detailu. Štylizovaný podobne ako Snyderove 300 alebo Sucker Punch a bez nátlaku priznávam, že pre podobný vizuál mám pomerne slabosť. Spomaľovačky majú niečo do seba a ruská produkcia po technickej stránke v tomto prípade v ničom nezaostáva za tou americkou. Ale v dnešnej dobe už samotný takýto vizuál nie je ničím zaujímavý, nebodaj originálny, pokiaľ mu chýba akákoľvek prídavná hodnota. A to je presne prípad Stalingradu. Možno keby sa zameral viac na akciu, tak mohol fungovať, ale tej tu je skutočne pramálo. Začiatok s nalodením ešte vyvolá prísľub efektného akčného filmu, avšak následne sa dej situuje len do jednej rozpadnutej budovy a ponúkne už len pár chvíľkových efektných momentov (napr. pád lietadla). Načo potom podobný vizuál, keď ho film plnohodnotne nevyužíva?! To by možno nebol až taký problém, keby mal film plnohodnotný príbeh. Ten sa síce väčšinu času sa zameriava na postavy, ale scenár je maximálne jednoduchý, nezaujímavý a celý ten vyše dvojhodinový pokus o vojnový film stojí na nezmyselnom rozprávaní si zábavných historiek vojakov a snahe zbaliť jednu hlúpu Rusku v rúcajúcom sa paneláku obklopenom Nemeckou armádou, ktorá má evidentne aj so všetkou technikou veľký problém so zabitím šiestich Rusov. Heroické reči otravujú a herci zahrajú len to čo sa od nich vyžaduje, ale chýba výrazná hlavná postava, na ktorej by divákovi aspoň trocha záležalo. Celý dej je navyše úplne nezmyselne orámovaný katastrofou v Japonsku, kde Rus zachraňuje Nemcov zo zavalenej budovy a popritom im rozpráva históriu Stalingradu. Zmysel však tento úvod a záver situovaný do súčasnosti nemá absolútne žiaden, len umelo naťahuje film o ďalšie už tak poriadne sa vlečúce minúty. Nehovoriac o tom, že o Stalingrade sa tu nedozvieme zhola nič, keďže film sa sústredí len do jednej budovy, ono sa však nedozvieme nič ani o postavách, pretože na všetkom okrem vizuálu tu nezáleží. A ten je bohužiaľ využitý aj tak len v pár minútach filmu. Škoda, mohol to byť slušný vojnový film, ale jeho tvorca sa vydal cestou, ktorá k zvolenému štýlu vôbec nesedí. Na akčný film pramálo akcie, na vojnovú drámu pramálo príbehu, pútavých dialógov alebo dôveryhodných postáv. Jedine, čo tak môže divák vnímať sú slušné efekty, občasná fajn akcia a dobrá kamera. Ale čo z toho, keď to mu vystačí tak prvých 10 minút a medzitým kým sa prepracuje k ďalšej zaujímavej asi dvoj-minútovej scéne tak 3x zaspí pri zbytočných rečiach nezaujímavých postáv a takmer neexistujúcom deji. CELKOVO: 2* (4/10) () (menej) (viac)
Příšerně naivní. Banda Rusáků ochraňuje mladou, bezbrannou holku na místě, kde kdysi bývala obytná zóna, a kde se teď ve Stalingradu válčí. Ani jeden se jí nedotkne, všichni s ní mají jen ty nejčistší úmysly a dokonce s ní slaví i narozeniny s dárkem apod. Prostě totálně neskutečný, až se vám chce smát. A samozřejmě je zde vylíčeno jenom, jaké svině byli Němci v kontrastu s tím, jak správní a morálně čistí jsou Rusové. Vrchol všeho je fakt, že se po dvou hodinách stopáže dozvíte, že ta "pravá" bitva u Stalingradu začala teprve až po skončení tohoto příběhu... ()
Galéria (87)
Zaujímavosti (12)
- Na jednej zo stien chránenej budovy sa nachádza portrét Alexandra Sergejeviča Puškina. (YoZo8)
- Pôvodný scenár Ilyu Tilkina nemá jeden literárny zdroj. Scenárista využíval muzeálne archívy a dokumenty, skúmal denníky účastníkov stalingradskej bitky a ich príbehy si podrobne zaznamenával. (sashazv)
- Herci Fjodor Bondarčuk a Thomas Kretschmann si už zahrali vo snímkach s rovnakým názvom. Thomas hral v nemeckom filme Stalingrad (1993) a Fjodor mal rolu v sovietskom filme Stalingrad (1989). (odmocnina)
Reklama