Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hanákove filmy sú apoteózou víťazstva človeka nad sebou samým, víťazstva mravnosti a citu nad životnými podmienkami. Jeho postavy hľadajú v sebe silu prekonať to, čo ich obmedzuje, čo bráni splneniu ich túžob, snov a citov. Tento film, zachytávajúci vnútornú ľudskosť postáv z okraja spoločnosti, sa do kín dostal s 9-ročným oneskorením kvôli absurdnému direktívnemu rozhodnutiu o údajnej "ošklivosti" všetkých postáv a pochmúrnosti ladenia... Starý mládenec Pišta premáha handicap svojho nevábneho vzhľadu alkoholom. Verí priateľstvu s kolegom z vlakovej pošty, svetáckym Vincom. Ten však nešťastne zahynie a osamelý muž získa vysnenú priazeň Vincovej milenky Viery. Osudy neobvyklých hrdinov v neutešených prostrediach stanice, slobodárne a na dedine zachytil Hanák s pokorou, povyšujúc ich na umelecký obraz sveta. Pišta hľadá pevný bod v láske - k matke, k priateľovi Vincovi, k Viere. Vo svojom vnútri je schopný lásku dávať i prijímať, navonok však prejavy jeho citu vyznievajú bezradne, neohrabane a smiešne, kvôli čomu sa pokladá za "nulového človeka". Tvorcovia však presvedčivo ukazujú, že človek schopný citu nemôže byť "nulový", len strata viery a ideálov znamená stratu ľudskosti... Postavu "tuláka-filozofa", ktorý životné hodnoty nedeklamuje a neilustruje, ale ich prežíva a intuitívne vyjadruje svojím konaním, usmerňujúc svojou voľnosťou a slobodou postoje a pocity hrdinov v ich zdanlivo bezvýchodiskovej izolácii, herecky vytvára Juraj Nvota ako typ, stelesňujúci aj v iných Hanákových filmoch režisérovo smerovanie do vnútra človeka ako do stredu vesmíru. Hlavné mužské úlohy stvárnili juhoslovanský režisér a scenárista M. Jelič a poľský herec a divadelný režisér R. Klosowski, v netradičnej role zaujme I. Janžurová, výrazný je scenáristický podiel spisovateľa Dušana Dušeka. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (60)

honajz2 

všetky recenzie používateľa

Vůbec jsem nečekal, že by mě mohl takový víceméně jednoduchý romantický příběh až tak moc sednout. Tady se to ale fakt povedlo, jelikož se Hanákovi povedlo vše podat tak povedeným způsobem, že to na mě nepůsobilo přehnaně, ale naopak uvěřitelně a dokázalo to u mě vyvolat silný zájem snad o všechny postavy. Navíc i ten děj se tu zajímavě vyvíjí, je to skvěle natočené (a občas i mírně poeticky) a má to podmanivou atmosféru, ale ta realističnost děje a postav se mi na tom fakt líbí ze všeho nejvíc. To je pak radost sledovat, i když je to celé docela depka - ale přesně taková depka, která není uměle vykonstruovaná a člověk jí věří. To pak (aspoň na mě) má ten správný dopad a sílu a to mám na těchto dramatech nejradši. A Ja milujem, ty miluješ je pro mě určitě jedno z těch dost povedených. Ne bezchybných, pár mínusů v tom vidím a taky mi chvilku trvalo, než jsem se do toho dostal, ale pak mě to postupně poměrně dost dostalo, Hanák u mě opět zabodoval. Silné 4* ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Milovať a byť milovaný chce aj obyčajný socialistický človek Pišta, ktorý je malý a zavalitý, napohľad čistý Švejk. Len ten skvelý hlas, ktorý mu prepožičal Leopold Haverl, mu vylepšoval imidž. Jeho príbehy s najlepším kamarátom Vincom, nadsamcom, čo mohol mať každú ženu, sú akýmsi zvláštnym ekvivalentom dnešných tínedžerských komédií. Len tu je to v konečnom dôsledku o niečo vážnejšie, s alkoholom, Alzheimerom, a celkovou obyčajnosťou, ktorá ide pod kožu. O tej obyčajnosti zobrazeného života svedčí aj obsadenie menej známych nevýrazných hercov, pričom najkrajšou ženou vo filme je (pri všetkej úcte k hereckému umeniu) Iva Janžurová. Jej slovensko-český rečový prejav bol zaujímavo zvolený, keď v pokoji hovorila po slovensky a v rozčúlení prechádzala do češtiny. Slabšie štyri hviezdy za mimoriadny, aj keď nie vyložene príjemný zážitok. –––– Keď nemá pekné nohy, pochváľ jej vlasy. –––– Keď ja poviem hotovo, potom bude hotovo! –––– Spýtaš sa jej, či sem často chodí. Rozumieš? Pochváliš ju, že dobre tancuje. Alebo povieš niečo po taliansky. Musíš klamať telom. –––– Čo ja môžem s takouto postavou? Vyjdem niekde, ani si ma nevšimnú. Nulový človek. ()

Reklama

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Veľmi sebavedomo pôsobiaci náhľad do života bežných (rozumej nie extra krásnych) ľudí v realite života. Zámerne nehovorím na Slovensku, pretože Ja milujem, ty miluješ je proste film pre všetkých a všade. Mal by osloviť všetky vrstvy obyvateľstva od snobských intelektuálov po rovnako jednoduchých ľudí, akí vystupujú vo filme. Tí sa tu môžu veľmi ľahko nájsť. Ale možno aj tí intelektuáli, ktorým rovnako Pištove problémy môžu veľa hovoriť. Taký pekný slovenský film s vkusným a vtipným humorom, sympatickými postavičkami (v akomkoľvek zmysle slova) a najmä bez zbytočného poetizovania a figúrkárčenia, tak typického pre mnohé ďalšie zľudovelé československé filmy druhej polovice 20. storočia. Najväčšia devíza oproti väčšine konkurencie je tak úprimnosť Hanákovho filmu. ()

jitrnic 

všetky recenzie používateľa

Jeden z filmů, u kterých je při hodnocení nutno přihlédnout k době, ve které vznikal. Asi bych šel jinak s hodnocením dolů, v podstatě je to banální historka s legračními hereckými výkony (až na Ivu Janžurovou a také Věru Bílou, jejíž postava mi přišla zdaleka nejzábavnější). Samozřejmě vím, že v rámci tehdejší produkce to byl asi film výjimečný svojí civilností, ale dneska trochu nudí. ()

Galéria (4)

Zaujímavosti (13)

  • Hlavný hrdina, dedinský starý mládenec Pišta (Roman Klosowski) je predobrazom skutočného človeka, ktorého režisér stretol. Ten mu hovoril o svojich problémoch so ženami, aj povedal vetu, ktorá zaznela vo filme: "Som starý ako Lollobrigida." Možno ani nevnímal humorný rozmer tej vety, ale režisérovi to zostalo v kolonke dedinský starý mládenec. (Raccoon.city)
  • Režisér Dušan Hanák spomína, že tak ako hlavná postava dedinský starý mládenec Pišta (Roman Klosowski) si všimol dedinských starých mládencov, ktorí sa navzájom v niečom veľmi podobali: "Často boli malého vzrastu, radi zažartovali, mali určitý dar reči, sem tam slovami prekonávali istý svoj handicap alebo bariéru. Keď sme sedeli v kaviarni s Rudom Slobodom, ktorý napokon tiež mal čosi z toho starého dedinského mládenca, prešla okolo mladá čašníčka a Rudo s uvzatým pohľadom povedal: Túto ženu musím dostať do druhého stavu. Tá veta sa objaví aj vo filme. Alebo maliar natierač, ktorého som rád počúval, keď mal pod čapicou, mi povedal: Ja nemôžem prehrať. Ja musím vyhrať. Ja chcem lásku tigrovitú... Takže aj z takýchto impulzov vznikla tragikomická postava Pištu, ktorý pije, pretože ho ženy nechcú, a ženy ho nechcú, lebo pije. Ale aj jeho bláznivá matka (Milada Ježková), kamarát Vinco (Milan Jelić), kominár Albín (Václav Babka) a Viera (Iva Janžurová), s ktorou by chcel mať Pišta dieťa. So spoluscenáristom Dušanom Dušekom sme chodili do všetkých prostredí, kde sa príbeh odohráva, pracovali sme aj v nočných smenách železničnej pošty." (Raccoon.city)
  • Cenzorom sa zdalo poburujúce ukázať, v akom prostredí žije robotnícka trieda, ale oni tie prostredia nepoznali. Vo filme im chýbalo napríklad sídlisko ako dôkaz úspechov režimu. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama