Reklama

Reklama

Dersu Uzala

  • Česko Děrsu Uzala (viac)

Sovietsko-japonská koprodukcia Dersu Uzala bola nakrútená v autentických sibírskych exteriéroch podľa predlohy ruského cestovateľa Vladimíra Arsenieva (Stopár Dersu Uzala, V lesoch ussurijského kraja). Keď v roku 1902 Arseniev ako vojenský prieskumník viedol expedíciu do neprebádaných miest sibírskej tajgy, pripojil sa k výprave domorodý lovec menom Dersu Uzala. Nevzdelaný stopár si postupne všetkých získava svojou múdrosťou, obetavosťou a láskou k prírode. Medzi Arsenievom a Dersuom vzniká postupne hlboké priateľstvo, ktoré ešte upevnia mnohé prežité nebezpečenstvá, pri ktorých Dersu zachráni Rusovi život. Ich cesty sa opäť pretnú po rokoch, keď Arseniev vedie väčšiu výpravu. Dersu však už stráca zrak a tým i schopnosť sa v tajge uživiť. Arseniev sa rozhodne, že mu pomôže a pozýva ho k sebe domov... (RTVS)

(viac)

Recenzie (251)

Madsbender 

všetky recenzie používateľa

Úvod a téza: Film s veľkým srdcom. Kurosawov apolitický výlet do Sovietskeho zväzu je míľnikom a filmom v mnohom odlišným od väčšiny jeho tvorby, najmä jeho najznámejších diel. Obsahová stránka: Je to silný príbeh muža, lovca, ktorý zahŕňa neznámych pútnikov hrejivým darom nezištného priateľstva, sprevádza ich na ceste sibírskou tajgou a malebnými zákutiami zeme snehu a ľadu. Dej je po prológu rozprávaný v retrospektíve a zároveň je rozprávačom postava Kapitána Arsenieva, čo je pre Kurosawu veľmi netypické spolu s relatívne jednotným dejiskom uprostred sibírskych lesov a jednou ústrednou postavou v zovretí komornej fabule, rozdelenej do dvoch kapitol, zaznamenávajúcich prvé a druhé stretnutie lovca a kapitána. Dersu Uzala je výrazná postava, ktorej hrdinstvo a krása duše vyplýva z jej činov (prvok pre Kurosawove filmy typický) a správania sa, čím nastavuje režisér novú tvár, a to priezračný, ale rafinovaný a nenásilný sentiment, ktorému podľahne hádam každý. Až pri tomto filme si uvedomujem, aký je Kurosawa zemitý režisér; čo preňho krajina a pôda znamená. Tu hrá zásadnú rolu, keďže sa film takmer kompletne odohráva v prírode, ale nie je jediným živlom, ktorý je pre dej príznačný; Dersu Uzala v jednej časti filmu v dialógu personifikuje živly a prírodné sily (a nielen to, všetko živé vlastne nazýva "ľuďmi", a má to svoj význam), akými sú voda, oheň a vietor. Tie sa do príbehu zapájajú ako závan smrti, obchádzajúci a niekoľko krát ohrozujúci skupinu putujúcu divočinou. Ešte zaujímavejšie je však predstavenie smrti v podobe amby, tigra, ktorý je poslom ducha lesa a ktorého zabitie stihne krutý trest; mytológia národu Goldov je vyobrazená veľmi pútavo a skutočne, uveriteľne. V záverečnej časti druhej kapitoly sa potom stretávame s motívom zlomeného starého muža, ktorý prešiel veľkou duševnou premenou, prehráva boj s prírodou a zničený odchádza do civilizácie, ktorej nerozumie. Rozuzlenie je tragickým vyvrcholením, ku ktorému jednoducho muselo neodvratne dôjsť, a je jedným z najsilnejších momentov celého filmu. Formálna stránka: Montáž a jej použitie (vrátane častého detailu) je kurosawovské, kamera tak úplne nie - na jednu stranu tu vidíme rovnako nádherné panoramatické zábery, s akými sa uňho často stretávame, na stranu druhú je hravejšia a po výtvarnej stránke živšia než u japonských filmov, čo platí aj o hercoch a výprave; predsa len je ruská nátura iného charakteru a vyžaduje nový prístup. Tempo je na prvý pohľad podobne pomalé, ale v skutočnosti nezrovnateľne dynamickejšie a dej obsahuje mnoho fantasticky zrežírovaných napínavých scén. Kurosawa taktiež dokazuje, že vie stvoriť rovnako atmosférické sekvencie za využitia výbornej hudby, ako aj úplne bez nej. Dialógy sú výborné a skvele sa dopĺňajú s rozprávačskými opismi prírody a udalostí, ktoré sú azda najlepšou nedejovou časťou filmu. Chváliť takmer dokonale napísané a zahrané postavy Dersu Uzalu (Maksim Munzuk) a Kapitána Arsenieva (Jurij Solomin) snáď ani nie je potrebné. Epilóg: Po prvej polhodinke som si vravel, že sledujem "len" ďalšiu absolútne excelentnú filmárčinu. Po dobehnutí záverečných titulkov, ktoré som sledoval ako prikovaný pretrváva pocit, že som práve videl nedoceniteľné nadčasové dielo; Kurosawov najlepší film. A možno nielen to. Apendix: Dersu Uzala, môj hrdina. () (menej) (viac)

DwayneJohnson 

všetky recenzie používateľa

Akira Kurosawa natočil film, který je i dnes po 40 letech skoro dokonalý. Film o přátelství ruského cestovatele Arsenieva a lovce z kmene Goldi Dersu Uzaly, popisující jejich setkání, putování přenádhernou sibiřskou přírodou a mnohá společná dobrodružství, prolínající se v několika časových obdobích začátku 20 století. Film, který má stále velkou vypovídající hodnotu a je zcela určitě dosud nejlepší Kurosawův snímek, který jsem měl tu možnost vidět. ()

Reklama

honajz 

všetky recenzie používateľa

Obávám se, že na původní verzi to nemá. Akira Kurosawa se zde soustředil hlavně na postavu Děrsu Uzaly a vybral naprosto famózního herce, a pak na jeho schopnosti přežití v divočině (a s tím spojenou kritiku nebo jakýsi povzdych nad nesmyslností života ve městech, kde člověk musí za vše, co má v tajze zdarma, platit. Naprosto však okleštil příběh, vztahy, jednání postav, samotné zeměměřičské prvky a co nejhoršího - přírodu. Za celý film uvidíme v tajze jednu jen chycenou laňku a jednoho tygra! Kde jsou třeba ti soboli? Původní verze má navíc sevřený příběh, který odněkud někam jde, snaží se o jistý dramaturgický oblouk, Kurosawa pojal svůj film jako sled scén bez jakékoliv větší dramaturgie. V původním filmu se hodně dozvíme o zeměměřičství, o lidech, různé podrobnosti, to zde rovněž chybí nebo je pouze v minimální míře. Zkrátka, přesto, že je původní film o hodinu kratší, je obsažnější a dává víc informací i záběrů skutečně krásné přírody. Kurosawova verze je chladnější, přírodu poněkud ignoruje, a soustředí se na tvrdé možnosti přežití, určitou mystiku, přemýšlení o životě obecně (Číňan na začátku) a motem tohoto snímku by mohlo být to, co v něm zazní: Člověk je velice malý oproti silám přírody. A v tom je tato verze velmi silná. V tom sdělení, že příroda není žádná kamarádka, může i zabít, ale nabízí i potravu, možnosti přístřešků nebo dříví na oheň. A že nám, městským lidem, ta spojitost hodně chybí a moderní člověk by v ní snad ani nepřežil, protože všechny své instinkty a schopnosti pozorování ztratil. ()

kinej 

všetky recenzie používateľa

Další film, který jen potvrzuje Kurosawovu genialitu. opět je ze zcela odlišného žánrového soudku a opět se rovná o velkou záležitost. Silně působivé je už jen prostředí ve kterém se film odehrává, kraijna tajgy je překrásná. Další impozantním prvkem je samotný lovec Děrsu Usala a jeho mentalita. Fiml je překrásný, Kurosawa zde popírá tvrzení, že se nenaučil točit barevné filmy. Konec filmu je krásně nepateticky a nesentimetálně dojemný. ()

classic 

všetky recenzie používateľa

Babajanovu verziu o Dersuovi Uzalovi z roku 1961 som síce vôbec nevidel, ale i napriek tomu si dovolím tvrdiť, že sa zrovna tej Kurosawovej z roku 1975 za žiadnych okolností nevyrovná, nepriblíži a ani nedorovná, až tak som z nej neuveriteľne nadšený, že ani v podstate sám neviem, či je to najmä vďaka tej samotnej, drsnej prírode, ďalej, povedzme sympatickým postavám, či dokonca i samotnému spracovaniu (nakrúteniu), alebo skrátka z každého rožku trošku, keďže som mohol obdivovať všetky tieto filmové zložky od samého začiatku až vari po samý koniec, keď som predsa ostal trochu smutným a zarazeným divákom, a to nielen z toho dôvodu, akej informácie sa mi dostalo následne do uší, ale vlastne už na samom začiatku som bol toho priamym svedkom, čo protagonista na konci len podtrhol. A niekde medzi tým sa náramným spôsobom rozprestieral tento nadčasový, skutočný príbeh, pojednávajúci o prieskumníkovi a lovcovi, z ktorých sa stali, vskutku naprosto nerozluční priatelia - niekedy začiatkom 20. storočia vo východosibírskej tajge, kde na seba po prvýkrát natrafili. Apropo, aj bez priamej účasti Toširóa Mifuneho (dvorného herca prechádzajúcich "kurosawoviek"), sa stále jedná o majstrovské, umelecké dielo, jedno z najlepších, aké počas svojej kariéry nakrútil, aj keď možno teraz trochu viacej preháňam, no podotýkam, že v tomto prípade ide predovšetkým o náročnosť ako takú, čiže podľa mňa film nie je určený pre dnešné zjednodušené publikum, chce to v prvom rade vnímavejších a trpezlivejších divákov, akých v súčasnosti bohužiaľ príliš veľa nie je, ktorí sa totižto správajú, ako nejakí, maximálne nevychovaní diviaci! Treba si všímať najskôr kultivovaného diváka, a až potom akéhosi diviaka, a je to mimochodom poriadny rozdiel. ()

Galéria (64)

Zaujímavosti (11)

  • Jedná se o Kurosawův první japonsky nemluvený film. Současně jde o jeho jediný projekt na 70mm filmu. (ČSFD)
  • Zvláštností tohoto snímku je zdvojení jeho původního formátu – byl natočen na 70mm materiál ve formátu 2.20:1, ale souběžně překopírován i na materiál 35mm, z něhož se promítal ve formátu 2.35:1. (Lavran)
  • Příběh, který se odehrává na začátku 20. století, vznikl v sibiřských exteriérech podle dvou knih ruského cestovatele Vladimira Arseňjeva – „Stopař Děrsu Uzala“ a „Ussurijským krajem“. (JARDAHONDA)

Súvisiace novinky

Zemřel režisér Albert Pyun

Zemřel režisér Albert Pyun

27.11.2022

Z amerického Las Vegas přichází smutné zprávy pro fanoušky sci-fi a akčních filmů. V sobotu totiž po dlouhé nemoci ve věku devětašedesáti let zemřel americký režisér, scenárista a producent Albert… (viac)

Reklama

Reklama