Reklama

Reklama

Debut francúzskeho režiséra L. Malla, predstaviteľa novej francúzskej vlny. Kultový film svojho obdobia, nakrútený podľa románu Noëla Kalefa, s vynikajúcou hudbou Davisa Milesa. Hneď vo svojom prvom samostatnom diele prejavil majstrovstvo dramatickej výstavby a zmysel pre vnútorné napätie, postavené na detailoch. Ideálne naplánovaný a uskutočnený zločin sa skoro prezradil, doslovne sa rúti ako domček z karát. Julien Tavernier (Maurice Ronet) sa musí vrátiť do domu, kde pred malou chvíľou vraždil a ... zasekne sa vo výťahu. Jeho milenka a spoločníčka Florence Carala (Jeanne Moreau) si ide nohy zodrať pri hľadaní nečakane nezvestného milenca... (oficiálny text distribútora)

(viac)

Videá (1)

Trailer

Recenzie (96)

Dale 

všetky recenzie používateľa

Námet je zaujímavý, no ten štýl, akým to bolo natočené, pôsobil dosť zúfalo. Herecké výkony mdlé, či už ide o mladý párik, ktorí sú po spáchaní vraždy kľudní, ako keby mali za sebou nedeľný obed, ale aj o bezcieľne bloumajúcu Jeanne Moreau s hroznými vnútornými monológmi. Dialógy nie sú o nič lepšie a často filmu chýba spád a tak viac nudí, než drží v napätí. ()

ScarPoul 

všetky recenzie používateľa

Existujú filmy a potom existujú filmy. Čo tým chcem povedať, že pri niektorých snímkoch dokážete vycítiť schopnosť všetkých tvorcov vytvoriť plnohodnotný, ničím nerušený umelecký zážitok, ktorý vás dokáže nadchnúť a prejaviť vo vás to správne nadšenie. Nie všetky filmy podobnú schopnosť majú, aj keď predpokladám že je to hlavne vec vkusu. Výťah na popravisko je pre mňa naozaj výborným filmom, ktorému ani nemám veľmi čo uprieť, pretože celá stavba príbehu - od úvodu, cez prevedenie vraždy a následné komplikácie u hlavných predstaviteľov až po koniec, predstavuje pre mňa neuveriteľné filmárske potešenie. Výborná práca z napätím aj vedľajšími postavami. Jeden z mnohých dôvodov, že francúzska kinematografie dokáže prekvapiť aj starými snímkami. Štek Lina Venturu bol len akousi čerešničkou na torte, ktorá rozpráva o vášni a zároveň o najtemnejších stránkach ľudskej osobnosti. Malle výborne vrstvuje príbeh aj jeho celkové vyznenie práve vďaka tomu, že nám prezrádza súvislosti postupne a to v troch rôznych dejových líniách. Pre mňa je Výťah pre popravisko jeden z vrcholných diel, ku ktorému sa rozhodne ešte vrátim. ()

Reklama

kaylin 

všetky recenzie používateľa

Výborný noirový film, který v sobě má ale ještě něco víc, něco z Hitchcocka a temnějších detektivních filmů, kdy již od začátku víme, kdo je vrah, ale jen sledujeme to, jak se mu může život posrat, a to všechno v nádherné černobílé a se skvělými hereckými výkony všech představitelů i ve vedlejších rolích. ()

Arach.No 

všetky recenzie používateľa

Velmi milé překvapení. Francouzskou tvorbu sjem nikdyneměl nijak zvlášť v oblibě, ale tenhle film je opravdu příjemný. To hlavní je tu vynikající scénář, který se bohužel nepovedlo zfilmovat tak jak by si zasluhoval. I přes to se jedné o velmi pěkný kousek francouzského dramatu. Nemá daleko k Hitchcockovým lehce (opravdu velmi lehce) naprůměrným filmům. Jediné co mě rožčilovalo bylo neustále blikající světlo ve výtahu, které mě prostě dohánělo k šílenství. ()

classic 

všetky recenzie používateľa

Milenci Julien Tavernier(Maurice Ronet) a Florence Carala(Jeanne Moreau) si vyznávajú lásku ako hrom... Vymyslia dokonalý plán,ktorý obsahuje jeden kriminálny zločin. Tým mám na mysli odstránenie jej manžela,ktorý je Julienov šéf... Po čine sa majú stretnúť na dohodnutom mieste,kde Julien potom,čo dokončí „JOB”,t.j naaranžovať to tak,aby to vypadalo na samovraždu,Julien je takpovediac precízny,myslí na všetko do detailov,všetko je eňo-ňuňo,aj zamestnanci nemajú ani poňatia,čo tento ich kolega praktizuje v šéfovej miestnosti,tak čin je vykonaný,odtlačky nie sú,lebo má rukavice,zamkol tak,aby to presne vypadalo na „SUICIDE”... Vracia sa rýchlo na svoje miesto,lebo počuje zvoniť telefón,a tak ho zdvíha,aby nevzbudil nejaké podozrenie... Keď je „dokonáno”,s kľudom sa poberie von z firmy,kde ostatní dvaja idú taktiež,ktorí nemajú ani poňatia,že boss je dead. Rozlúčia sa,Julien ide k autu,a v tom zbadá visieť lano hore na budove,ktoré použil k spáchaniu tohoto odpudivého činu,ale zrejme láska nepozná žiadne medze... Čo teraz?Tak Julien sa musí pekne vrátiť výťahom hore,aby toto lano zmizlo,že by mohol mať sakramentský problém,že v tom lieta až po uši... Ako sa mi zatiaľ stratí z dohľadu sympaťák Julien,tak vidím dvoch ďalších „zamilovaných”,t.j Louis a Véronique ako sa pozerajú na Juliena,ale najmä na jeho auto,ktoré si chce chorobný kleptoman Louis„ vypožičať”,ktorý má zajačie úmysly...Tak sa z neho stáva pirát ciest za účasti Veroniky,ktorí s postupom času budú na chvíľu zastupovať Bonnieho a Clydea...Tak týchto dvoch „odvial vietor...” A aby som nezabudol na Juliena,ktorý sa necháva vyviesť hore výťahom,v tom ho stretáva smola,že sa vypol prúd,pričom nie z nezaplatenia faktúry,ale že sa prúd vypína,keď sa v budove už nikto nenachádza... Ale milý nemilý Julien ostáva visieť vo výťahu,kde sa snaží dostať von,ale ešte si tu nejaký čas pobudne,a tak fajčí jednu od druhej... Tak Julien ostáva „visieť” vo výťahu,dvaja zamilovaní počas zbesilej jazdy spoznávajú nemecký manželský pár,s ktorým budú mať čo dočinenia,kde Louis sa bude vydávať za Juliena,totiž v aute,ktoré čorkli sa nachádza zbraň,s ktorou si Simon Carala akože strelil do hlavy,kde títo dvaja zmetci urobia neobyčajný posun vpred,že pri pokuse o ukradnutie luxusného auta Nemcov,s ktorými mali menšiu žúrku na moteli,sa nechtiac podarí Louisovi zastreliť týchto dvoch manželov,tak zdrhajú odtiaľ v domnení,že sa u Veroniky otrávia liekami,lebo majú depku,čo by ich čakalo... Ešte,keď mali prvé auto Juliena,tak sa v ňom nachádzal mikro fotoaparát,s ktorým sa fotili obidva páry,t.j prvý pár sa fotil už dávnejšie,druhý sa fotil v moteli,t.j nemka sa zhostila fotenia,takže sú dôkazy o tom,kto ich v skutočnosti zabil? Jeanne Moreau je extrémne príťažlivá žena stojaca nad priepasťou medzi slobodou a basou,ktorá sa snaží zistiť,čo sa stalo s Julienom,ktorý sa nakoniec dostáva von tak,že už prichádzajú do firmy policajti,ktorí tam idú v tom,že Julien je obvinený z vraždy manželského páru,ale on tam nebol,on bol vo výťahu,ale aj tak ostáva vinným.. Pripočítam k dianiu komisára Lina Venturu,ktorý na malý čas,ktorý tu strávi je dôležitý charakter,ktorý vyrieši prípad lusknutím prsta. Francúzska kinematografia sa môže pýšiť výbornými režisérmi,hercami,kde tu je jasné ako facka s prehľadom,kto tu čo robí,atmoška čoraz viac hustne,a ja som miloval,keď som videl pôvaby Jeanne a jej odhodlanie a snahu zamiesť stopy + charizmu elegána Lina Venturu,zásadný film. () (menej) (viac)

Galéria (46)

Zaujímavosti (38)

  • Florence blúdi nočným mestom, charakterizuje ju ustavičný, no bezcieľny pohyb. Juliena charakterizuje nehybnosť a úporná snaha dostať sa von z výťahu. Filmový kritik Jiří Cieslar hovorí o horizontálnej osi príbehu v podobe Florence kráčajúcej ulicami i o vertikálnej osi príbehu v podobe Juliena unikajúceho z výťahu. (Biopler)
  • Nedopovedané motivácie či nejasná charakteristika postáv, portrét sídliskových tínedžerov, či kritika vojnového angažovania sa Francúzska v Indočíne a Alžírsku harmonizujú s ambíciami novej generácie filmárov na konci 50. rokov 20. storočia. (Biopler)
  • Film býva označovaný ako prelomový kvôli technickej stránke. Režisér prešiel praktickým školením, keď asistoval najvýraznejšiemu francúzskemu štylistovi Bressonovi na snímke Un condamné à mort s'est échappé (1956). Hneď za tým ako spolurežisér na Le monde du silence (1956) spolu so Cousteauom. Tieto skúsenosti zúročil a spolu s kameramanom Decaeom sa odvážne rozhodli nakrútiť nočné exteriéry na nový materiál Tri-X bez dodatočného osvetlenia a snímali Moreau len vo svetle výkladov a neónových reklám. Výsledok je drsná, no autentická kvalita vizualizácie veľkomesta, na ktorú nadviazali režiséri novej vlny. (Biopler)

Reklama

Reklama