Réžia:
Bernardo BertolucciKamera:
Vittorio StoraroHudba:
Gato BarbieriHrajú:
Marlon Brando, Maria Schneider, Maria Michi, Marie-Hélène Breillat, Catherine Breillat, Jean-Pierre Léaud, Catherine Allégret, Massimo Girotti (viac)VOD (2)
Obsahy(1)
Paul je Američan v strednom veku, ktorého žena spáchala samovraždu. Jeanne je mladučká Francúzska, ktorá sa čoskoro vydá za začínajúceho filmového režiséra. Obaja hľadajú nové bývanie a tak sa ocitnú naraz v opustenom byte. Ich náhodné stretnutie vyústi do anonymného sexu s osudovými následkami. Bez toho, aby si prezradili mená, začnú sa pravidelne stretávať medzi prázdnymi stenami, aby spoločne siahli až na trpké dno vášne. Jeden z najkontroverznejších filmov v dejinách kinematografie sa preslávil najmä vďaka nepokrytému zobrazeniu sexuality a explicitným erotickým scénam. Za povrchnou fasádou týchto škandálov a právnych sankcií sa však skrýva vari jedna z najnaliehavejších existenciálnych výpovedí o zúfalej potrebe ľudského dotyku. Zobrazuje dvoch hrdinov, ktorí sú si navzájom cudzincami, no autentický - aj keď krutý - kontakt s druhou bytosťou navždy zmení ich životy. Paul po manželkinej samovražde trpí zložitými pocitmi zrady i viny. Jeho srdce i myseľ sú paralyzované žiaľom, ktorý ho stravuje a nedokáže od neho nájsť úľavu. Animálny sex je pre neho jedinou možnosťou, ako prebudiť svoje zmysly k citovému vnímaniu. Jeanne zasa nenachádza vo vzťahu s mladíkom citovú plnosť a preto je fascinovaná tajomným Paulom a bez námietok napĺňa jeho brutálne erotické predstavy. Ich sebadeštruktívny vzťah je rubom lásky a nehy, napriek tomu je možno tým najpravdivejším citom v ich životoch. Hlavnú úlohu muža, hľadajúceho útechu v smútku prostredníctvom krutosti k sebe i k iným, stvárnil s hereckou bravúrou Marlon Brando, jeho hereckou partnerkou bola mladá Marie Schneiderová, ktorej kariéru navždy poznačila rola erotickej otrokyne dominantného muža. Režisérovi Bernardovi Bertoluccimu film priniesol nielen pohoršenie publika a povesť večného provokatéra, ale aj nadšenie liberálnej kritiky, ktorá ho oslavovala za oslobodenie filmového umenia z úzkoprsých noriem meštiackej morálky. (RTVS)
(viac)Zaujímavosti (41)
Luca Guadagnino
- V roce 2022 se zúčastnil slavné ankety, kterou každých deset let připravuje britský časopis Sight and Sound. Přední světoví odborníci v ní sestavují žebříček stovky nejlepších filmů všech dob. Luca Guadagnino dal své hlasy těmto deseti snímkům: Cesta po Itálii (1954), Německo v roce nula (1948), Europa '51 (1952), Poslední tango v Paříži (1972), Pod ochranou nebes (1990), Atalanta (1934), Korida lásky (1976), Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel (1975), Samba Traoré (1992), Východ slunce (1927). (NIRO)
Horúce miesto (1990)
- Režisér Dennis Hopper opísal film ako "Posledné tango v Texase. Skutočne horúci, až vášnivý materiál". Odkazoval tým na film Posledné tango v Paríži (1972). (Arsenal83)
Hra s ohňom (1990)
- Najobľúbenejší film Anne (Foster) je Posledné tango v Paríži (1972). (Real Tom Hardy)
X (2022)
- Názov filmov odkazuje na označenie X, ktoré používala MPAA v rokoch 1968 až 1990 a ktoré označovalo, že film je vhodný len pre divákov starších ako 16 rokov. Myšlienka tohto ratingu spočívala v tom, že na rozdiel od ostatných certifikátov by X nebol chránený ochrannou známkou a umožnil by filmárom uviesť svoj film do kín bez toho, aby ho museli predložiť MPAA na udelenie vekového certifikátu. Medzi významné filmy, ktoré boli pôvodne uvedené s ratingom X, patria Mechanický pomaranč (1971), Kocúr Fritz (1972), Posledné tango v Paríži (1972), Polnočný kovboj (1969) a Sweet Sweetback's Baadasssss Song (1971). V 70. rokoch pornopriemysel nakoniec využil absenciu ochrannej známky X tým, že v kinách uvádzal pornofilmy s rovnakým hodnotením. Nakoniec sa X začalo viac spájať s pornom a čoraz viac kín začalo odmietať premietať filmy s ratingom X, čo nútilo nepornografické filmy cenzurovať, aby získali rating R. V roku 1990 MPAA zrušila hodnotenie X a nahradila ho hodnotením NC-17. Na rozdiel od hodnotenia X bolo hodnotenie NC-17 chránené ochrannou známkou a nebolo možné ho aplikovať svojpomocne, ale aj tak to znamenalo, že väčšina kín filmy s týmto hodnotením neuvádzala, čo opäť viedlo k cenzúre. (molcan2)
Spáči (1996)
- Na stene v byte, kde sa stretli Shakes a Carol, je plagát na film Posledné tango v Paríži (1972). (maramashi)
Tasty (1985)
- V dialógu je spomenutá slávna scéna s maslom z filmu Posledné tango v Paríži (1972). (Real Tom Hardy)
Totò che visse due volte (1998)
- Představitel italské zájmové skupiny slíbil cenzorům, že bude postupovat stejně jako v případě filmu Poslední tango v Paříži (1972), kdy vláda nařídila spálení negativu filmu – tzn., že i tak předvede snímek veřejnosti. (Zetwenka)
Krycie meno Lobo (2004)
- Preciznost filmu dokresluje plakát na ulici před obchodem, kde se hlavní hrdina setkává s agenty. Ten je k filmu Poslední tango v Paříži (1972) s Marlonem Brandem a rezonuje tak umístěním v čase naprosto přesně se skutečnou událostí, podle které je snímek natočen. (dokec)
Počiatok (2010)
- Sloupový koridor, který Ariadne (Ellen Page) při jedné snové scéně vytvoří před Cobbem (Leonardo DiCaprio) pomocí zrcadel, se objevuje i ve filmu Poslední tango v Paříži (1972). (Chegi)
Láska a iné závislosti (2010)
- Režisér zvolil značně netradiční, leč ve výsledku evidentně funkční přístup při vymýšlení erotických scén. Hercům pustil několik slavných, sexuálně odvážných filmů, jako třeba Poslední tango v Paříži (1972), a vyptával se jich, co by je vzrušovalo dělat. (Coldrex)