Francúzsko,
1999, 152 min
(Alternatívna 154 min)
Réžia:
Luc BessonKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Eric SerraHrajú:
Milla Jovovich, Dustin Hoffman, Faye Dunaway, John Malkovich, Tchéky Karyo, Vincent Cassel, Pascal Greggory, Desmond Harrington, Timothy Bateson (viac)VOD (1)
Obsahy(1)
Film je voľne inšpirovaný príbehom Johanky z Arky, patrónky Francúzska. Johanka mala už detstve zvláštne zjavenia a vízie, ktoré ju postupne viedli k tomu, že sa zapojila do bojov storočnej vojny. Francúzsky kráľ Karol VII. ju poslal na pomoc armáde, obliehajúcej mesto Orléans. Táto misia skončila úspechom a Jana sa zúčastnila ešte viacerých dôležitých bitiek, napokon však padla do zajatia, bola obvinená z kacírstva a upálená. (RTVS)
(viac)Zaujímavosti (36)
- Na Lumières Award 2000 - francúzsky ekvivalent Zlatých glóbusov - získal film cenu za najlepšiu réžiu (Luc Besson) a za Najlepší film. (Arsenal83)
- Na odovzdávaní cien MPSE v roku 2000 (americká čestná spoločnosť filmových zvukových editorov) získal film ocenenie Golden Reel za Najlepšiu úprava zvuku v zahraničnom filme. (Arsenal83)
- Jack Nicholson bol zvažovaný pre rolu The Conscience. Milla Jovovich na to povedala: "Som rada, že to nebol on. Je to neuveriteľný herec, ale chcem pracovať s Dustinom Hoffmanom." (Arsenal83)
- Kathryn Bigelow podala v Kalifornii žalobu na Luca Bessona za plagiátorstvo historického výskumu, ktorý robila, keď bola zapojená do projektu. Besson sa s ňou potom vyrovnal mimosúdne. (Arsenal83)
- Historická Joan (Milla Jovovich) bola negramotná, ale naučila sa ručne podpisovať listy, ktoré diktovala. Nápisy použité na filmových plagátoch a záverečných titulkoch sú založené na jej rukopise. Napriek tomu sa v jednej z filmových scén Joan podpíše len znakom „X“. (Arsenal83)
- Podľa koordinátora kaskadérov Phillipa Guegana bola najnebezpečnejšia scéna vo filme, keď bola Joan (Milla Jovovich) upálená na hranici. Bola natočená ako posledná a nepoužili sa žiadne počítačové efekty. (Arsenal83)
- Najťažšie pre štáb bolo vycvičiť hercov na nosenie brnenia, používanie zbraní a jazdu na koňoch v plnej výstroji. Trvalo mesiac, kým si zvykli na kone. Brnenie navrhli a ručne vyrobili z hliníka štyria zbrojári. (Arsenal83)
- Takmer všetky scény boli natočené v chronologickom poradí. (Arsenal83)
- Skúmanie Joaninho (Milla Jovovich) panenstva bolo skutočným testom, ktorý musela Joan absolvovať, aby dokázala, že sa tituluje oprávnene. (Arsenal83)
- Veľa replík počas scén Joaninho (Milla Jovovich) procesu je prevzatých doslovne z Joaninho skutočného prepisu súdneho procesu. (Arsenal83)
- Podľa historikov film napriek nepresnostiam ukazuje spoluprácu medzi Burgundčanmi a Angličanmi presnejšie ako predchádzajúci filmári. (Arsenal83)
- Luc Besson uviedol, že ho nezaujímal samotný príbeh Johanky z Arku; chcel skôr vytiahnuť z histórie posolstvo, ktoré je aktuálne aj pre dnešok. Besson povedal, že aby to dosiahol, odstúpil od faktického rozprávania z 15. storočia a namiesto toho sa snažil dostať za „vonkajšiu obálku“ a sústrediť sa na emocionálnu stránku Johanky. (Arsenal83)
- Film sa stal svojím rozpočtom 54,9 milióna eur vo svojej dobe druhým najdrahším filmom francúzskej kinematografie. (Raccoon.city)
- Keď bola Kathryn Bigelow oslovená režírovať film, jej zámerom bolo obsadiť Sinéad O'Connor do úlohy Johanky z Arku a Seana Conneryho ako svedomie. (misterz)
- V scéne s dobíjaním hradu robia jazdci nájazd na koňoch po moste širokom iba 3 metre. Pre kameramana tam už miesto neostalo a letel štyri metre dole do bahna. (gogo76)
- Naturálny boj občas prerástol do skutočných bitiek medzi komparzistami a stávalo sa, že kaskadéri museli pred rozzúrenými komparzistami chrániť aj hercov. Nezaobišlo sa to bez zranení. Sanitky a vrtuľníky boli priamo na pľaci, zašívalo sa rovno na mieste. (gogo76)
- Luc Besson točil všetky bojové scény bez prípravy, nechcel vidieť žiadne choreografie ale naturálny boj. Predpísané choreografie mali iba herci. (gogo76)
- Francúzska verzia filmu je dlhšia o niekoľko minút, niektoré surové scény boli pre americkú verziu vystrihnuté. (andykovac)