Réžia:
Martin Hollý ml.Scenár:
Tibor VichtaKamera:
Karol KrškaHudba:
Zdeněk LiškaHrajú:
Vlado Müller, Milan Kiš, Květa Fialová, Hana Kováčiková, Juraj Ďurdiak, Štefan Kožka, Jiří Holý, Jaroslav Rozsíval, Elo Romančík, František Dibarbora (viac)Obsahy(1)
Slovenský film z roku 1979 Smrť šitá na mieru reprezentuje tvorbu špičkových predstaviteľov filmovej scenáristiky a filmovej réžia Tibora Vichtu a Martina Hollého. Už v čase svojho vzniku si získal zaslúženú pozornosť a viaceré ocenenia - Cenu Čs. filmu, Cenu Zväzu slovenských dramatických umelcov. Dramatický príbeh z obdobia hospodárskej krízy za prvej republiky je predovšetkým skvelým psychologickým dvojportrétom sociálne odlišných ľudí, ktorých spojí bizarný i tragický cieľ - objednávka na smrť. Majiteľ veľkého krajčírskeho salónu sa ocitá pred bankrotom. Aby uchránil svoju rodinu pred existenčným krachom a zabezpečil im nárok na svoju životnú poistku, musí umrieť spôsobom, ktorý v poisťovni vzbudí podozrenie. (oficiálny text distribútora)
(viac)Recenzie (32)
Existenciální sociální drama bylo obsazeno nad míru dobře, Liška napsal svůj průměr, takže bylo doplněno o výbornou hudbu. Ale nějak nefungovalo. Chybou může být to, že od samého začátku je jasné, jak bývalý majitel salonu dopadne. Nepodařilo se mi sympatizovat s postavou Vlado Müllera, nezískala si můj respekt, ani zájem, nebyla jsem s ní ani takový kamarád jako bankéř v podání nepředabovaného Holého. ()
Herecký koncert dvojice Muller a Kiš v precíznej réžií jedného z najproduktívnejších slovenských režisérov Martina Hollého. Čo o filme napísať. Výborne napísané sú len ústredne charaktery. U nich jediných je viditeľný vývoj, aj smerovanie. Ich rozhovory, ich vzájomné ubližovanie je podané takým spôsobom aby sa dostavil výsledný efekt stotožnenia sa. Lenže aj ich vzájomné spory, výpomoc a rozhovory aj vďaka nepríjemnej politickej situácií znevažujú zahrať na tú správnu existenciálnu nôtu. Žiadalo sa mi niečo zákernejšie, niečo osudovejšie a hlavne bezútešnejšie. Aj keď výsledný dojem z filmu je práve takýto, neschopnosť naplno vystihnúť dobu, posunutie príbehu do uzavretej spoločnosti, bez väčšieho zásahu aký sa na sociálnu drámu patrí, robí s tohto filmu síce zaujímavú aj dobre natočenú ale v konečnom dôsledku akosi nedotiahnutú a v niektorých scénach až nepríjemne chladnú drámu. Stále sa ale jedná o nadpriemerný slovenský film. ()
Socialisticky Realizmus a normalizacia boli v plnom prude a divsasvete, tuna sa tocili peckove filmy ako napriklad Smrt Sita na Mieru. Chvalim pracu rezisera Martina Obleceneho a vyborne vykreslenu psychologiu hlavnych postav. Z hercov sa oplati spomenut najma V. Mullera /Medena Veza/ a Emanuela Romancika /Kladivo na Carodejnice, Na pochode sa vzdy nespieva/. Pribeh z obdobia Prvej Republiky potesi. 76 % ()
Z narýchlo prečítaných poznámok k filmu som sa tešil, že po dlhej dobe budem môcť dať málo známemu filmu, ktorého kvality predoznačovala trojica Hollý-Müller-Liška, štyri hviezdičky. Bohužiaľ, nestalo sa. Ide o veľmi zaujímavý film s vynikajúco stvárnenou atmosférou a rovnako dobrými hereckými výkonmi. Napriek tomu si myslím, že štyri hviezdičky patria filmu, ktorý ma okrem uvedeného aj emočne zasiahne, čo sa v tomto prípade bohužiaľ nestalo. V každom prípade pouvažujem so zaradením filmu do svojej stovky najobľúbenejších domácich filmov. ()
"Prineste párek a pivo a potom zavolajte žandárov". Touto zásadní větou v podání Milana Kiše se začíná (ale nejen začíná!) v nádražní restauraci brzy nad ránem odvíjet příběh jednoho a vlastně pak i dvou krejčích, nešťastníků, životních ztroskotanců. Poněkud chmurný film o beznaději jistého druhu s osudovým způsobem pokusu o její řešení. ()
Galéria (5)
Fotka © Slovenský filmový ústav
Zaujímavosti (1)
- Film bol natáčaný v Prahe, Bratislave a Modre. (dyfur)
Reklama