Posledné recenzie (165)
Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel (1975)
Akonáhle sa tento film objavil na čele rebríčka magazínu Sight and Sound, vedel som, že si ho musím v najbližšej dobe pozrieť. Čo ma na filme najviac zaujalo, je mizanscéna, ktorá je akoby ďalšou postavou filmu. Dej sa dohráva väčšinou v jednom byte, ale jednotlivé izby sú riešené takým spôsobom, že divák na tú farebnú škálu tak skoro nezabudne. Aj takéto rozhodnutia dokážu urobiť z diela filmovú klasiku. Príbeh sleduje tri dni v živote hlavnej hrdinky, ktorá zdieľa život v jednom byte so synom. Väčšinou sú ukazované len situácie typické pre život ženy v domácnosti ako chystanie jedla či upratovanie. Na živobytie si zarába ako prostitútka v domácnosti, to aj vidíme, keď každý deň prijíma mužských zákazníkov. Na prvý pohľad sa môže zdať, že jednotlivé dni sú rovnaké, no nie je to tak, to, že sa s hlavnou hrdinkou niečo deje, vidíme na malých odchýlkach, ktoré narušujú jej rutinu, až to tragického vyvrcholenia tretieho dňa. Môžeme nadávať na vražednú dĺžku filmu, ktorý má takmer tri a pol hodiny, no ja budem tvrdiť, že si ho treba pozrieť, lebo je tam mnoho zaujímavých situácií a filmárskych riešení. Povedal by som, že Jeanne Dielman je zaujímavým príspevkom do žánru pomalého kina.
Marlina: Zločin v štyroch dejstvách (2017)
Videl som len málo indonézskych filmov, a keďže mi Marlina dlho ležala na disku, neváhal som a zaradil som si ju do tohtoročnej tour. Navyše mám rád filmy o pomste a tento patrí k tomu najlepšiemu, čo som z tohto žánru videl. Film je esteticky príjemný, v pamätí utkvú najmä krásne dlhé zábery na indonézsku krajinu. Zistil som, že film dokázal byť aj napriek svojej ťažkej téme mnohokrát vtipný (rozhovor tehotnej ženy a staršej cestujúcej o sexe počas tehotenstva), zjavne ovplyvnený Tarantinom. Žiaľ, rozprávanie nie vždy nefungovalo, ale aj napriek tomu ide o zaujímavý feministický western.
Bezbranná kořist (1965)
Šesťdesiatkový film z Južnej Afriky, ktorý už patrí ku klasikám filmov o prežití. Tvorcovia umne narábajú s príbehom, film je takmer bez dialógov, len priamočiary obraz mužovho úsilia zachrániť si život pred prenasledovateľmi. Nástrah v džungli je mnoho, od hadov, hmyzu až po rôzne šelmy. Hlavný hrdina je počas svojho úteku svedkom niekoľkých situácií, kde bojujú zvieratá proti sebe. Existuje len málo filmov, v ktorom je cítiť takéto spojenie s divokou prírodou. Zároveň film hlavne v úvode kritizuje vykorisťovanie Afriky bielymi ľuďmi v podobe šéfa lovcov slonov, ktorý si arogantným správaním znepriatelí domorodý kmeň.
Posledný denníček (187)
Vládcovia nebies
Výborný seriál a ešte lepšie intro