Obsahy(1)
Slovenský poviedkový triptych. Protagonistami príbehov sú príslušníci generácie 60-tych rokov, bývalí členovia beatovej kapely, ktorých život v neskoršom normalizačnom období uviazol v sieti každodenných starostí, malicherných túžob a sporov, ľúbostných dobrodružstiev s trpkým koncom a iných banalít. Troch hrdinov, učiteľa brannej výchovy Laca Skalného, Ing. Pipca Šebestu a skladníka Stana, spájajú spomienky na spoločnú muzikantskú minulosť, ktorú spontánne vnímajú ako znak ich niekdajšej identity, blednúcej v marazme neskorších životných skúseností. Názvy poviedok - "Basa", "Bicie", "Gitara". (RTVS)
(viac)Recenzie (24)
Moc jsem nepochopil, proč ve slovenskym filmu jsou do 2 ze 3 hlavních rolí obsazený český herci. Pavel Zedníček nadabovanej nějakym slovenskym dabérem, kterej má úplně jinej hlas, byl prostě "divnej". Donutil zvládnul mluvit slovensky sám, takže byl divnej podstatně míň. Jinak film je složenej ze 3 povídek o "normalizovanejch" máničkách v socialistickym Československu. Tohle jde mimo mě. ()
Pre film je nepochybne príznačné, že sa začína koncertom skupiny Bez ladu a skladu. Podobne ako táto "predrevolučná" kapela, aj film pôsobí, akoby opatrne, no sebaisto "kopal" do už slabnúceho, umierajúceho medveďa, v podobe normalizácie. Poetika je tu pomerne ľahká, optimistická - a to napriek všadeprítomnej depresívnej šedi sídliskových panelákov. Osobne mám problém s miešaním češtiny a slovenčiny u niektorých postáv (riaditeľka), prípadne slovenských postsynchrónov pri českých hercoch, no nie je to niečo, čo by sa nedalo prežiť. Príbeh ubieha rýchlo, je živelný, zároveň ide o hodnotný dobový artefakt, nie len po príbehovej stránke, ale aj účinkujúcimi osobnosťami (Jaro Filip, Bez ladu a skladu, či začínajúca Zóna A, ktorá v tej dobe ešte nepochybne nebola krajne pravicová :) Bol som sám zo seba veľmi prekvapený, že som o tomto filme predtým nepočul, myslím že ide o výraznú súčasť našej kultúrnej identity. ()
"Ak chcete peniaze a veľa slávy, zahoďte česť aj svoje ideály." vyřvávali v garáži pankáči hitovku od Zóny A, ale pro tři postarší rockery, o kterých jednotlivé povídky jsou, znamenala hudba víc, než zdroj prachů. Mně s nimi bylo celkem fajn, celkem jsem jim i rozuměl, ale problémy jejich civilního života mne nechávaly poměrně chladným. Zato Pavlíčkovu hudbu jsem si vyloženě užil a použití skladby Odnite mu hlavu od skupiny Bez ladu a skladu považuji za jasný důkaz toho, že ani socialistická cenzura nebyla vždy ve střehu. ()
Tri oddelené príbehy troch hudobníkov, ktoré nemajú šťavu ani žiadny poriadny záver, z toho pútavý film nebude. Naviac nepochopím to silenie s obsadením Čechov do slovenských postáv. Potom znie úplne divne Zedníček bez svojho hlasu, Donutil vie po slovesnky celkom obstojne a situáciu zachraňoval aspoň Jaro Filip, ktorý bol aj v živote hudobníkom. ()
„V tomto svete zvrátených hodnôt!“ Sympatický - ale až príliš obyčajný a myšlienkovo rozbitý - film, na ktorom nie je poznať komunizmus, v ktorom vznikal. Takže je plný nadávok a sexu. Príbeh rozpráva o živote troch členov bývalej kapely, z ktorých sa stali dospelí ľudia s každodennými problémami, milenkami, deťmi, manželkami, svokrami, dlhmi, kšeftami, pivom a životom. Smutno-sladko-horké pre každého, kto 70. a 80. roky 20. storočia v Česko-slovensku zažil. A prežil. Donutil dobrý, ale tentoraz je dobrý aj Jaro Filip, čo je u neherca vždy výkon; gratulovať môžeme zrejme múdro prísnej réžii (a veľmi rád by som Filipa videl namiesto Brodyho v PREDÁTOROCH). ()
Galéria (17)
Fotka © Slovenský filmový ústav
Zaujímavosti (5)
- Kapela, ktorá skúša v garáži, je jedna z prvých slovenských punkových skupín, Zóna A. (rudeboy)
- Slovenština Pavla Zedníčka je v tomto filmu nadabovaná. Ovšem Miroslav Donutil mluvil slovensky natolik dobře, že v jeho případě dabing nebyl třeba. (jana_cz)
- Film sa natáčal v lokalitách Praha, Bratislava a Malinovo. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
Reklama