Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Príbeh odohrávajúci sa na slovenskom vidieku strhujúcim spôsobom rozpráva o generačnom strete tínedžerky Evy a jej despotického otca Imricha.Keď nečakané tajomstvá všetkých zúčastnených vyplávajú na povrch, donútia ich dramatickým spôsobom zmeniť svoje životné postoje.
Dom je príbeh o dramatickom strete dvoch generácii a o túžbe po slobode. Eva je 18-ročné dievča žijúce na vidieku blízko malého mesta. Neznáša svojho otca Imricha, ktorý ju núti denne pracovať na stavbe domu - " daru". Ten je v skutočnosti zhmotnením vlastných Imrichových túžob a ambícií. Eva otcovej ambícii vybudovať "perfektný domov" nerozumie. Zvlášť odvtedy, čo vyhnal jej tehotnú staršiu sestru Janu v 17tich z ich spoločného domu a jej "dom" ostal nedokončený. Sklamaný Imrich odvtedy sústreďuje všetku silu a pozornosť na kontrolu Evinho života. A hlavne na stavbu druhého domu...Pre Evu je otcova predstava "perfektného domova" väzením. Tajne chodí poza školu, aby si zarobila peniaze na svoj vlastný únik - cestu do Londýna. Všetko naberie nečakaný obrat, keď sa zamiluje do učiteľa angličtiny Jakuba. Svoju novú lásku pred otcom tají...To všetko do momentu, kedy ich životy dostanú nečakaný zvrat, pri ktorom vyplávajú na povrch nečakané tajomstvá. Všetci zúčastnení budú musieť svoje postoje drasticky prehodnotiť. V roku 2007 získal scenár v Cannes Cenu Krzyzstofa Kieslowskeho TVP AWARD 2007 – za najlepší stredoeurópsky scenár. (STV)

(viac)

Videá (3)

Trailer

Recenzie (290)

bourec 

všetky recenzie používateľa

Tak od začátku se film vůbec netvářil špatně,Míra Krobot snad ani nemusel hrát,přesně role pro něho,dost se mi od začátku hnusil,jak chováním ke svejm nejbližším,tak svejma názorama.Když ale pak poznáte toho blba,co si vzal jeho starší dceru,tak se přestanete divit tomu,jak se k němu chová,protože to individuum je naprostej trotl..Postupně ale film trochu ztrácí dech,pomalu se blíží konec,a pořád žádný rozřešení.A když už to vypadá,že to má snad ještě druhej díl,tak plesk,plesk ,a je konec.Dost odbytá druhá část ten film sráží někam na průměr.50%. ()

Pepinec 

všetky recenzie používateľa

Právem oceňovaný a uznávaný dokument. Výtečně vykreslené pocity, parádní cesta časem, při níž jsou patrné i sebemenší změny ve vzájemných vztazích i osobních postojích jednotlivých postav. Z filmu naléhá stísněnost a smutek, stejně jako z něj občas vytryskne nenápadná kapka naděje. I když všichni všechno myslí dobře, ještě to není zárukou štěstí, že? Jo a zase jsem se zamiloval... ()

Reklama

slunicko2 

všetky recenzie používateľa

Se špatně rozdanými kartami se blbě hraje, zvláště, když hráči za moc nestojí. 1) 34letá Zuzana Liová (scénář a režie) se zdá být příslibem do budoucna. 60letý Miroslav Krobot (otec) a 58letá Taťjána Medvecká (matka) hráli pěkně. 29letému Marku Geišbergovi (zeť Milan) to slušelo. 2) Výstižný koment: xxmartinxx****. ()

HareS 

všetky recenzie používateľa

Generačná dráma skrížená s filmom o zakázanom vzťahu učiteľa a jeho žiačky v stopovom množstve obsahujúca čiernohumorné dialógy dosahujúce najčastejší výskyt v postave otca stelesnenom Miroslavom Krobotom. Zvláštna to kombinácia, no natočená spôsobom, ktorý je určite hodný stominútového času z vášho života. Spôsob je to zaujímavý, obzvlášť keď vezmeme do úvahy silenosť a ostentatívnosť valnej časti slovenskej hranej kinodistribúcie ostatnej dvojdekády (o produkcii našich televízií radšej pomlčím). Zuzana Liová pojala svoj Dom z mierne odlišného uhla, z uhla artovky európskeho charakteru a natočila film nepodobný bezmála všetkej tuzemskej súčasnej hranej tvorbe (Martin Šulík a jeho rané filmy sú samostatnou jednotkou a Juraj Nvota mi to iste odpustí). Komorný, citlivý, neokázalý, s množstvom intímnych okamihov sú charakteristiky Dom celkom presne vystihujúce. Režisérka nás uvádza priamo do centra diania prostredníctvom vynechaného uvádzacieho záberu, obvykle nastoľujúceho miesto, náladu alebo informáciu, záberu, ktorý zvyčajne otvára úvodnú sekvenciu veľkej časti natáčaných filmov vôbec (na spočítanie uvádzacích záberov vo zvyšku filmu, by nám však bolo päť prstov asi málo). Podtrhuje tým realistickosť a uveriteľnosť svojej snímky v duchu dokumentárneho filmu, ale aj európskych moderných kinematografií. Film tak začína ručne snímaným záberom na detail otcových rúk budujúcich príbytok svojej mladšej dcére, ktorý navodí nikam sa neponáhľajúci temporytmus rozprávania, akým pokračuje celé dielo až do svojho záverečného záberu, z ktorého je, taktiež po vzore starších režisérov, bez použitia zatmievačky, „predčasne“ odstrihnuté. Takmer neustále prítomný kontaktný zvuk, statickejšie zábery než je vo filmoch slovenskej proveniencie bežným zvykom nasnímané ručnou kamerou, pseudopoetizujúcich momentov nájdeme pomenej, absencia zatmievačiek, rezignácia hudby (lež nie tak celkom, klavír znie celým filmom, ovšem prvý spev sa ohlási až počas záverečných titulkov, v skladbe, ktorú má na svedomí zakladajúca bunka českej alternatívnej skupiny Ecstasy of Saint Theresa, uznávaný Jan P. Muchow), skrátene povedané, funkčným minimalizmom k čo najhodnovernejšiemu zobrazeniu prezentovanej témy. Dom však ani zďaleka nie je geniálnym dielom. Povestná fragmentárnosť nedovoľujúca sa naplno vžiť do tej-ktorej postavy a filmu ako celku sa síce Liovej celovečernému debutu pre kiná vyhýba, samozrejme nie až tak dokonale a do bodky sa jej to darí napĺňať. Otvorený koniec (otvorený nie v zmysle diváci domyslite si!, ale miernou unavenosťou tvorcov ku koncu filmu) Mitašovej postavy (podľa mňa dosť kostrbatá časť príbehu) tiež na atraktívnosti nepridáva. Línia so staršou dcérou možno bola nevyhnutnosťou v zmysle predostrenia sociálneho statusu ľudí na dedine, ale práve situácie v ktorých sa vyskytuje ona a jej rodina (bývanie u svokry, traktor, krčma...) sa svojou okatou frajerskosťou zaraďujú skôr do opomínanej väčšiny filmov. Televízne seriály nepripomínajú, to nie, ale narúšajú celkové civilné poňatie príbehu. Najväčšie emócie Dom z diváka doluje zábermi, v ktorých sa zdanlivo nič veľké nedeje. Oči Judit Bárdos sledujúce prázdny priestor a divák v kinosále je vo vytržení podobne ako v prítomnosti večne zarmúteného Miroslava Krobota. Podprahové stoické hranie, ktoré len prehlbuje priepastný rozdiel medzi dvoma generáciami prezentovanými otcom a dcérou. Snímka sa sústreďuje najmä na príbeh otca a mladšej dcéry, matka plní len funkciu akéhosi doplňujúceho elementu, v príbehu nie celkom podstatného, avšak pre celistvosť rodiny potrebného a dôležitého (superlatívov na herectvo Taťjany Medveckej bolo už popísaných hodne). Strohosť dialógov (Dom na nich svoje základy nestavia), sivá a chladná mizanscéna, paradokumentárna autentickosť (ručná kamera je síce neustále v miernom pohybe, avšak surovosť a naliehavosť od filmu nečakajte) a Liovej úsporná réžia sú ďalšími nespochybniteľnými kladmi filmu. Kladom najväčším však po odmyslení slovenčiny v dialógoch zostáva pocit, že v určitých sekvenciách Dom napĺňa pojem „svetový európsky film" viditeľne viac než pojem „slovenský film". A to už je čo povedať. 75% () (menej) (viac)

Jirka_Šč 

všetky recenzie používateľa

Skoro dokonalé. Přirozené. Uvěřitelné. Jsem rád, že se u nás točí i takovéto věci. ■ Ve filmu o filmu říká Miroslav Krobot, že se jeho postava o něco snaží a nejde jí to. Já bych řekl, že se úplně všechny postavy v tomto filmu o něco snaží a nejde jim to. ■ Máme DVD, takže jsme se dívali ve slovenštině. ■ https://www.youtube.com/watch?v=COMsxhJOt4M ()

Galéria (22)

Zaujímavosti (13)

  • Film získal ocenenie na filmovom festivale v Palm Springs v kategórii New Voices / New Visions, čo sa ešte žiadnemu Česko-Slovenskému filmu nepodarilo. (gogo76)
  • Na 23. ročníku MFF v talianskom Terste, ktorý do svojho programu vyberá výnimočné filmy z regiónu strednej a východnej Európy, získal film Hlavnú cenu divákov v kategórii najlepší celovečerný film. Rovnako tomu bolo aj na MFF Anonimul v Rumunsku a na MFF Karlove Vary bol vybraný do sekcie Variety – 10 European Directors To Watch. (MikaelSVK)
  • Domy dvoch dcér boli postavené len pre účely natáčania. Po skončení boli rozobraté a dnes už na danom mieste nestojí nič. Rodičovský dom samozrejme stojí stále. (mikinko51)

Reklama

Reklama