Réžia:
Peter BebjakScenár:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrajú:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (viac)VOD (4)
Obsahy(1)
Adam Krajňák (T.Maštalír) je otcom rodiny i hlavou kriminálnej skupiny, ktorá pašuje cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších zohráva nenahraditeľnú rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému ani v rozhodujúcich okamihoch nechýba temperament. Pokojné spolužitie dvoch prelínajúcich sa svetov sa však začne otriasať, keď novovybudovaná hranica Schengenského priestoru spôsobí nárast nervozity z nejasnej budúcnosti. A keď jedna z pašeráckych zásielok stroskotá, spustí sa nezastaviteľná lavína udalostí, počas ktorých bude musieť Krajňák spochybniť svoje vlastné hranice, ktoré doteraz odmietal prekročiť. Réžia Petra Bebjaka vnáša do kriminálneho námetu s prvkami trileru nákazlivú iskru, ktorá ho na míle vzďaľuje od obyčajnej žánrovej zábavy, a odhaľuje univerzálny ľudský príbeh zasadený do prostredia, v ktorom sa prelínajú kultúry, zvyky i životy... (Continental film)
(viac)Videá (2)
Recenzie (317)
Bebjak je žánrový talent a některé části a dějinné okamžiky našich sousedů si o zfilmování říkají už dlouho, takže se s podobně laděnými filmy roztrhl pytel (Únos, Mečiar). Tenhle je sice často jen variací na úsloví "co se má posrat, se posere, a když se něco posere, posere se všechno," ale je to slovenský, na evropské úrovni natočený thriller, který přechází do vydařeného dramatu lehce, jak nůž do másla. Někdy doslova. 90%. ()
Slovensko-ukrajinská čiara s balkánským čarom. Šance, že zde budete formovat prostředí, je mizivá. To prostředí bude formovat vás.. Etnograficky vyladěná gangsterka evropských parametrů, ve které šéfka matriarchátu svou hereckou přirozeností schovává ostatní pod sukni. Jestli je to vinou špatně napsaných postav, nebo umu madam Vášáryové, to ať si každý odpoví sám.. ()
,,LUCIA POVEDALA 4 KRÁT DO R*TI A 1 KRÁT DO P*ČE." __ ,,Čiara" sa dostala do môjho povedomia ešte v čase jej nakrúcania, keď o tom informovala v správach RTVS a už vtedy som si vravel, že na poli súčasnej prevažne komornej kinematografie by mohlo ísť o ojedinelý počin s nevšedným, dosiaľ nespracovaným námetom. Keď sa ,,Čiara" na slovenské pomery stala v kinách kasovým trhákom, dostal som sa k nej aj ja, ale ku jej sledovaniu som sa nevedel dokopať až do vyhlasovania ,,Sĺnk v sieti", kde bola jednoznačným favoritom. (Osobne mňa mrzí neúspech ,,Špiny".) Aj tento komentár píšem až mesiac po jej pozretí a jednotlivé kľúčové scény dlhšie lovím v pamäti. Keďže už bolo napísané mnohé, žiada sa mi - najmä pre seba samého - poznamenať, že herecké výkony Maštalíra a Hryca boli veľmi uspokojivé, dialógy sa pokúsili krotiť vulgarizmy a prišlo aj na zbytočné zábery nahoty, ktoré z môjho pohľadu nepomohli ku väčšej reálnosti rozprávania. Zvláštnu kapitolu potom tvorí pieseň ,,Hej Sokoly", ktorá pomohla ku masívnej propagácii filmu. Tá pre mňa nebola žiadnou novinkou, keďže ju poznám z rôznych, aj pôvodných ľudových verzií; o to viac k nej cítim averziu keď viem, že nejde o nič nové pod slnkom, ako by sa mohlo zdať. Nahliadnutie do slovensko-ukrajinského pohraničia však bolo sondou do absurdne bizarného sveta pripomínajúcim skôr Balkán ako našu vlasť, ktorú poznám z pohľadu Bratislavčana. Predovšetkým zo dve nepodstatné scény s ružovým mercedesom potrhujú mentálnu inakosť a svojráz kraja, ktorý ma už dlhšie láka navštíviť. Dielo svojím spracovaním nekomerčne divácke. (3386. hodnotenie, 209. komentár k filmu) ()
Pašerácký krimi-thriller, který obstojí i v širším evropském kotnextu, což je v rámci žánru v českých a slovenských podmínkách ojedinělý jev. Bebjak si sem tam vypomohl klasickým motivem z mafiánských filmů, takže tu máme třeba vařícího gangstera, ale není tu nic, co by působilo jako laciná kopírka. Naopak film se může spolehnout na specifičnost prostředí na slovensko-ukrajinské hranici krátce před vstupem do Schengenského prostoru, syrovou atmosféru a velmi solidní kameru. Mimochodem přirovnání k Balkánu tu není tak úplně od věci. Obstáli i herci. Maštalír má správnou postavu i odpovídající charisma a Emília Vašáryová i tady dokazuje, že je tou talentovanější sestrou. Výhrady mám jen k samotnému konci, který měl přijít o pět minut dřív. Všechno ostatní už bylo navíc. Ale to je jen drobná vada na kráse. Bebjak prostě umí. 85% ()
║Rozpočet €1,310,000║Tržby Celosvetovo $2,122,000▐ Rok 2017 zažíva taký kino boom ohľadne Slovenských filmov, hlavne tých kde sa riešia politické - korupčné, prevádzačské, pašeráctvo a mafiánske praktiky. Môžem povedať, že na naše pomery ide o slušnú prácu ale stále plávajúcu len v tých priemerných vodách. V určitých úsekoch ide o dosť slušnú prácu ale na celý rozsah to aj tak nestačí, prekvapí až samotný záver kde dej začne konečne niekde smerovať a gradovať. Nečakane sa tu režisér aj pohrá z dôvtipom a snovým zvratom. /videl v kine: 60%/ ()
Galéria (67)
Zaujímavosti (23)
- Ústredná pieseň "Hej, sokoly!" (Хей, соколи), ktorú naspievali I.M.T. Smile a Ondrej Kandráč, je tradičnou ukrajinsko - poľskou piesňou. Za autora je považovaný poľský básnik a skladateľ Tomasz Padura. (vlads)
- Film bol slávnostne uvedený na filmovom festivale v Karlových Varoch. Počas podujatia ocenili Petra Bebjaka cenou za najlepšiu réžiu. Na slovensko-ukrajinskú koprodukciu Čiara sa strhla vlna pozitívnych recenzií v zahraničných médiách (The Hollywood Reporter, Variety či ScreenDaily). (WalterIK7)
- V Pravoslávnom kostole sa zvyknú veriaci zdraviť "Slava Isusu Christu" a nie "Pochválený buď Ježiš Kristus" ako môžeme počuť vo filme. (Patrik.Szent)
Reklama