• Dobrodružný

Recenzie (330)

Hiwwe wie Driwwe - Pfälzisch in Amerika (2019)

Tohle je naprosto skvělý. Pokud bydlíte ve Falcku, v Pensylvánii, jste jazykovědec germanista, nebo vás zajímá folklór a dialekty a jídlo a víno. Ca. v 17. století odešlo z Falcka (Kaiserslautern, Neustadt an der Weinstraße, Landau in der Pfalz, Bad Bergzabern, Dahn...) a Kurfalce (Mannheim a okolí) mnoho lidí do Ameriky - byli to evangelíci, amenité (Amish) a menonité. Šli za náboženskou svobodou a za 'lepším' - úrodnou půdou, která byla snadno k mání. Svou řeč, pälzisch, dialekt němčiny (v USA zvaný Pennsylvania Dutsch), a kuchyni (Bratwursty, Saumagen /plněný vepřový žaludek, taková lepší tlačenka/) si vzali s sebou, a dodnes se najdou v USA lidé, kteří takto mluví a tohle vaří. Právě o nich je tento dokumentární film, který se dočkal i druhého dílu. Seriál to opravdu není. Filmem provází Douglas Madenford, americký učitel němčiny s německými kořeny. Závěr filmu je o jeho cestě do Falcka. Nutno dodat, že se to možná bude líbit i lidem z Moravského Slovácka, ta mentalita je s Falckem podobná :) .

Jezero Weissensee (2010) (seriál)

Skvele natoceny serial o brutalite, s jakou vychodonemecka Stasi nicila lidi, o kterych si byt jen myslela, ze to jsou odpurci rezimu. A to i ve vlastnich rodinach.

Manituova topánka (2001)

Ujdouci parodie na Vinnetouovky. V originale okorenena dialekty nemciny.

Fakjú pán profesor (2013)

No jo, je to německá komedie, ale docela ujdoucí. A ne, realitě se to neblíží :)

Koruna (2016) (seriál)

Velmi povedené. Není to dokument, ale jak říká pár mých britských přátel 'něco pravdy na tom bude'.

Barbie (2023)

Zajímavě komponovaný svět, je to chvílemi milý a vtipný, ale je to prvoplánový a dlouhý.

Oppenheimer (2023)

Perfektní, film, děj, herecké výkony, kamera. Není to přednáška z fyziky ani z historie, a ani nemá být. Takhle to plně stačí. Možná to chtělo malinko kratší stopáž.

Star Wars: Vzostup Skywalkera (2019)

Jak psal verbal - Disney škodí Galaxii víc, než Palpatine. Jak psal Cival - osudovost nulová. Jak psal MrHlad - postavy prázdné. Trikově je to dobrý, stará dobrá muzika, happy end. Pokus o důstojné filmové rozloučení s Carrie Fisher (za to hvězda navíc). Ale herecky nic moc, humor plytkej nebo žádnej, samý nepochopitelný deus-ex-machina zvraty a přeskoky, a promlouvající představy postav, příběh nula. Škoda. "EVII: Síla se probouzí" byla dobrá. Tohle Abrams urecykloval a odflákl.

Venom (2018)

S marvelovkami to byla vlastně moje první zkušenost, bez znalosti komiksů a souvislostí. Vtipný scifi, takový průměr, fajn efekty, herectví ušlo. Jedna hvězdička navíc za laboratoře, magnetickou rezonanci a vědění, že každá automobilová honička v kopcích San Franciska to hodnocení o hvězdičku zlepší :-)) .

V službách KGB (2013) (seriál)

Spolu s The Man in the High Castle asi top současné seriálové tvorby. Jen tohle tedy není historie alternativní, ale fabulovaná, a možná i dost pravděpodobná. Skvělé herecké výkony, vymazlené americké osmdesátkové exteriéry, výborně zmáknuté reálie, parádní auta, naprosto dokonalá muzika a napětí od dílu k dílu, pro pamětníky pochopitelně s reálnými historickými reminiscencemi.