Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Komédia
  • Akčný
  • Animovaný
  • Dráma
  • Dobrodružný

Recenzie (319)

plagát

Skokan (2008) 

Tento film je dosť smutný, pretože mal vďaka mimoriadne zaujímavému námetu, veľký potenciál. Ale svoje ambície Jumper takmer vôbec nevyužil. Takže je to smola. Zlyháva tu aj scenár, aj lore okolo skokanov, aj postavy. Pretože scenár je dosť taký chaotický, bez nápadu a všetko vykladá akoby z rýchliku, nesústredene a nudne. Film vám síce povie, že títo sú zlí a títo sú dobrí, ale nič viac a pritom to mohlo byť dosť zaujímavé... takáto fantasy/sci-fi verzia nášho sveta.  Hlavným hrdinom je David Rice (Hayden Christensen), ktorý už od 5 rokov má schopnosť teleportovať sa hocikam na svete. Len si to prvýkrát uvedomí až na strednej škole, keď ho šikanuje spolužiak Mark (Jesse James / Teddy Dunn) a skoro sa utopí v zamrznutom jazere. Matka (Diane Lane) ho opustila, keď mal 5 a otec (Michael Rooker) je alkoholik a cholerik. A tak ujde z domu, vykradne banku a začne si užívať. Po čase však zavíta do baru, kde stretne svoju lásku z puberty Millie (AnnaSophia Robb / Rachel Bilson) a tak idú na rande. Ale tam sa dostane do problémov pretože spoznáva druhého skokana Griffina (Jamie Bell), ktorý mu prezradí, že skokanov je viac a už od stredoveku. A že idú po nich Paladinovia, ktorí ich chcú zabiť, lebo si títo náboženskí fanatici myslia, že sú skokani veľkým problémom v spoločnosti. Všetko by bolo okej, ale ten koniec... katastrofa. Rolanda (Samuel L. Jackson) nakoniec David ani neporazí a môže sa hocikedy vrátiť. Na záver zisťuje, že jeho matka je Paladin a preto ho opustila a ide na rande s Millie, aj keď sa párkrát dosť pochytili. Bohužiaľ, ten koniec sa tvorcom rozsypal. Postavy sú napísané dosť chudobným spôsobom a často sa chovajú nelogicky a ani nemáme šancu ich spoznať. Ani jedna si nezískala moje sympatie a ako som už spomínal, ani sa toho veľa o nich nedozvieme. A chcel by som ich aj pochváliť za herecké výkony, ale ani nemám za aké. Pán Christensen bol oveľa lepší Anakin Skywalker ako David Rice. Bohužiaľ. A aj legendárny pán Jackson má za sebou aj oveľa lepšie filmové role. Na podobnej úrovni si to tu dáva Michael Rooker. A to je tak všetko. Zvyšok obsadenia ani nestojí za zmienku. Nejde o herecké tragédie, ale ani nič pamätné.  Technicky je film pomerne fajn, na to že ide o rok 2008. Aj keď tie CGI efekty sú trošku lacnejšie na svoju dobu. Zábery nie sú nasnímané zle a teda sa na film pozerá príjemne. Len ten strih nie je najšťastnejší. Čo je pri teleportujúcich sa postavách dôležité. Akčné scény sú čistý priemer a nič zaujímavé a aj tu ten teleport stráca potenciál. Hudba tiež nie je nijak výrazná a že by som si pamätal nejaký hudobný motív. Kostýmy sú pomerne nezáživné a ide o bežný civil, ale v rámci masiek má Samuel L. Jackson zaujímavý imidž. Zasadenie deja je bohaté, keďže hlavný hrdina cestuje kade tade po svete. V tomto to tvorcovia zvládli dobre. No a to je zdá sa všetko k tomuto snímku. Je to škoda. Odporučiť ho síce môžem, ale nečakajte nejaký extra dobrý filmový zážitok. Číselne by som to vyjadril hodnotou 5/10. Je smola, že som nedostal viac.

plagát

Back to Black (2024) 

Mám pocit, že pôvodne som ani nemal v pláne tento film, Back to Black, o živote speváčky Amy Winehouse sledovať, pretože výber réžie sa mi nepozdával. Režisérka Sam Taylor-Johnson nemá za sebou práve tie najlepšie filmy a viac som mal záujem o ten dokumentárny film Amy z roku 2015. Ten si chcem aj neskôr pozrieť. Ale nakoniec musím povedať, že to nebola chyba a síce nemôžem túto životopisnú hudobnú drámu označiť za veľdielo, odkaz to odovzdalo dosť silný a fakt som ostal dojatý na konci. Zostalo mi veľmi ľúto, že táto talentovaná žena to nezvládla a už 13 rokov nie je medzi nami. Mohla toho ešte veľa dokázať, ale osud to zariadil inak a nikto jej nedokázal pomôcť. I keď čiastočne si za to mohla sama, pretože bola labilná alkoholička už od puberty a vždy, keď život nešiel tak, ako si predstavovala, riešila to práve alkoholom. Zároveň ani jej rodičia to zo začiatku neriešili a nevnímali ako problém. Jej partner to chcel s ňou viackrát ukončiť, lebo videl, že ich toxický vzťah neprospieva nikomu z nich. Životný príbeh Amy Winehouse som pred pozeraním filmu nepoznal. Mám rád zopár jej pesničiek a viem prečo zomrela, ale inak som o nej nevedel vôbec nič. Len som sa o jej súkromie nezaujímal, ale to ja mám tak s väčšinou obľúbených interpretov. Preto nedokážem zhodnotiť, že čo bolo upravené pre účely dramatizácie filmu, čo sa udialo naozaj a čo film vynechal, ale za mňa to bol silný zážitok a správne nepríjemný, keďže sa pozeráte na to, ako sa človek utápa v žiali a problémoch a nevie vyjsť z toho von. Jednotlivé postavy zo života Amy a aj ona samotná, boli stvárnené prirodzene a za mňa veľmi dobre. Túto časť zvládol scenárista pomerne slušne. Marisa Abela zaspievala väčšinu skladieb sama a je až neuveriteľné ako bola skutočnej Amy podobná. Za mňa skvelý herecký výkon. Rovnako si môj obdiv zaslúžia predstavitelia Amynho otca Mitcha (Eddie Marsan), babky Cynthie (Lesley Manville) a jej doslova osudového muža Blakea (Jack O'Connell). Technicky je to natočené celkom pekne a práca s kamerou je skutočne slušná. Kostýmy a masky sú odvedené na výbornú, pretože sú prakticky 1:1 s realitou. Zasadenie deja do Londýna a pár amerických miest je vystihnuté pekne aj vzhľadom na dobu a teda 90. roky a 00. roky. Má zmysel riešiť hudbu v hudobnom filme o jednej z najtalentovanejších umelkýň svojej doby? Asi nie a bola samozrejme perfektná. Až ma ku koncu z nej mrazilo, bohužiaľ.  Takže myslím, že môžem tento ďalší hudobný životopisný zážitok odporučiť a určite aj návštevu kina. Neočakávajte oscarový film, ale určite nejde o prúser a emočne je to fakt silné a mňa si ten film takto získal.

plagát

Ozark - Season 3 (2020) (séria) 

Povedal by som, že 3. séria seriálu Ozark je taká dvojtvará. Začiatok je trochu hektický z dôvodu, že sa deje viacero vecí naraz, ale napätie tak trochu ubralo z plynu. Keby je v takomto stave celá séria, tak je asi na úrovni tej prvej. Čiže pomerne mimoriadne dobrý napínavý krimi triler (8/10), ale má svoje rezervy a mohol v mnohých veciach pridať na ťaživej atmosfére. Ale ten záver to posunul na novú úroveň a na tak nervydrásajúce a emočné finále som nebol pripravený. To bolo niečo skvelé a aj preto som sa nakoniec rozhodol pre 5 hviezd a.k.a. 9/10 v tomto prípade. Len škoda, že to takto kvalitatívne vyšvihol až ten záver (približne posledné 3 z celkových 10 epizód). K technickým veciam som sa vyjadril už v hodnotení prvej série a teda sa vyjadrím už len k postavám a výkonom ich hereckých predstaviteľov. To, čo scenáristi robia s postavami a budovaním ich charakterov je niečo úžasné. Nie je to samozrejme dokonalé, ale laťka je dosť vysoko. Ale páči sa mi, že keď už niekto pribudne do obsadenia (a občas ubudne, ale to už by boli spoilery), tak to stojí za to. Preto ma z nových hereckých tvárí najviac oslovil predstaviteľ Omara Navarra, čiže šéfa kartelu, pre ktorý rodina Byrdeových pracuje - Felix Solis. Ten tohto sviniara teda hrá perfektne. A ešte sa mi páčil výkon Toma Pelphreya ako Wendynho brata Bena Davisa. Hrať psychicky narušeného človeka nie je vôbec jednoduché. Ale on si s tým poradil ako pán. Takže ja som už len zvedavý, ako celé toto napínavé dobrodružstvo v 4. sérii nakoniec dopadne. A hlavne kto to prežije a aký bude osud jednotlivých hrdinov. Bolo by fajn, keby nie každý dosiahol nejaký pomyselný happyend a teda to nedopadlo presne podľa očakávaní.

plagát

Ozark - Season 2 (2018) (séria) 

Keďže všetko podstatné je napísané v hodnotení 1. série, tak sa nemá zmysel k tomu vracať. Ale musím konštatovať, že 2. séria krimi trileru Ozark, je ešte o niečo lepšia ako prvá. Skutočne tu tvorcovia viac zapracovali na niektorých neduhoch prvej série. Hlavne to už nie je občas tak nuda. Čiže nemá to už tie hluché miesta ako minule. Rovnako je tu neustále niečo napínavé, plno zvratov a nečakaných situácii. V pokračovaní sa sústredíme hlavne na postavenie kasína, ktoré prišlo ako návrh na konci 1. série. Postavy ma opäť prekvapujú svojim konaním v niektorých momentoch. Aj keď už sú o niečo viac predvídateľnejší. Neustále ich však rozvíjajú a všetci majú moje sympatie. Z pohľadu hereckého obsadenia ma medzi novými postavami najviac baví asi asistentka šéfa mexického kartelu, Helen Pierce (Janet McTeer). Je to fakt nepríjemná pani, ktorá pôsobí správnym chladným dojmom. A keď sme už pri tých negatívnych postavách, ale známych od 1. série, tak tu si najviac všímam Lisu Emery ako Darlene Snellovú a Trevora Longa ako Cade Langmorea. Teda aby som nemenoval stále tých istých samozrejme. To je však pre túto sériu všetko a teším sa na tretiu. Len dúfam, že každá postava dostane zaslúžené rozuzlenie a aj celý dej ako taký. Nerád by som bol z konca sklamaný.

plagát

Furiosa: Mad Max sága (2024) 

Keď som pred rokmi videl Mad Max: Fury Road, tak som vôbec netušil, čo to je. Len som to sledoval so spolužiakmi na plátne v aule, na konci školského roka. Ale hral tam dnes už dobre známy Tom Hardy a bol to naozaj skvelý film. I keď nie dokonalý. Až potom som sa dozvedel, že ide už o pomerne starú sériu, kde vtedy hral Maxa Rockatanskyho, Mel Gibson. Pôvodné filmy som nevidel a nemám ani chuť si ich doplniť. Ale po Fury Road som túžil po pokračovaní, keďže mal otvorený koniec. Lenže, George Miller sa začal hádať so štúdiom Warner Bros. a po uzmierení sa, sme dostali prequel. S tým, že režisér má nápad na ďalší prequel s Maxom, ktorý má byť zasadený rok pred Fury Road. No a vyzerá to tak, že sa pokračovania asi už nedočkáme. Čo je veľká škoda, pretože Furiosa ma nedokázala tak potešiť ako možný 5. diel hlavnej série. Technicky to je stále ten výborný Mad Max bez Maxa, ale snímok je príliš dlhý a scenár nudný a chýba mu ten šmrnc predošlého filmu s už dospelou Furiosou. Tešil som sa a áno, som trochu sklamaný a je tu určitý prepad v kvalite rozprávania deja. Dozvieme sa, ako Furiosa (Anya Taylor-Joy) vyrastala, kto bola jej matka, ako sa dostala k Immortanovi Joeovi (Lachy Hulme), ako prišla o ruku... a tak ďalej. Tu je však, pre zmenu, záporákom istý pán Dementus (Chris Hemsworth), ktorý si chce podmaniť Wasteland a vypiecť s miestnym nesmrteľným astmatikom z Citadely. Áno, znie to bláznivo a vtipne, ale takto bizarné to bolo už vo Fury Road. Aj keď tu sa tvorcovia vybláznili ešte viac. Len ako som hovoril, tak ten scenár proste drhne. Stále sa to pomaly vlečie a výborná bola len akcia.  Postavy mali tiež svoje rezervy v ich poňatí, ale nie až tak ako dej. Pán Dementus bol zaujímavý týpek a dosť tragikomická postava. Hemsworth ho stvárnil za mňa veľmi obstojne. Anya Taylor-Joy, ktorá má najkrajšie oči aké som doteraz videl, si úlohu očividne veľmi užívala a zvládla to rovnako dobre ako predtým Charlize Theron. Okrem menovaných postáv v popise deja ma ešte bavil Nathan Jones ako Rictus Erectus (vau, kto vymýšľa tie mená? :D) a Hemsworthov prisluhovač Smeg (David Collins). Inak až teraz si všímam, že vo filme sú prevažne austrálsky herci, točil to austrálsky režisér v Austrálii a tam sa dej aj odohráva. Super zmysel pre symboliku. Technicky je to naozaj výborne spracovaný film a aspoň v tomto exceluje na plnej čiare. Práca s kamerou je fantastická a rovnako aj farebné filtre cez deň a v noci. Krása. CGI už však bolo dosť umelé a nevyzeralo pekne. Upustilo sa od praktických efektov a to potom aj vidieť. To som si na Fury Road pochvaľoval. Akcia je naopak, natočená a choreograficky zvládnutá na jednotku. Hudba dokáže navodiť správnu atmosféru a má pamätné pasáže. Masky sú majstrovskými dielami a to aj kostýmy, rekvizity a zobrazenie postapo sveta. V týchto odvetviach sa dizajnéri skutočne odviazali a odviedli kus kvalitnej práce. Takže nehovorím, že to je zlý film a ani že netreba ísť na to do kina. Rozhodne treba. Len už to tentokrát nevypálilo tak, ako malo a ako som osobne očakával. Ja budem naďalej dúfať, že sa priameho pokračovania dočkám a že to bude rovnako dobré ako Fury Road kedysi.

plagát

Ozark - Season 1 (2017) (séria) 

Netuším aký budem mať dojem po dopozeraní celého seriálu, ale som rád, že som si na Ozark našiel čas a je to vážne jeden z tých naj seriálov na Netflixe. Pretože táto služba nemá vždy tú najlepšiu povesť. Ale väčšina ich seriálov je vážne skvelá. Filmy im už idú menej dobre. Každopádne, tvorcovia sa mi trafili do vkusu. Pretože takéto trilery a drámy o vydieraní a nelegálnej činnosti mám rád. Jason Bateman ma milo prekvapuje, pretože bohužiaľ, ale nikdy predtým som ho v dramatickej roli ešte nevidel. A musím uznať, že to zrežíroval a aj zahral veľmi dobre. Ukázal, že mu to ide od ruky nie len pred, ale aj za kamerou a je to talentovaný herec a aj tvorca a režisér. Netvrdím však, že aj tu občas nevidím tak jemne humorný moment, aj keď by smiešny asi nemal byť.  Marty Byrde (Jason Bateman) je finančný poradca, ktorý so svojím spoločníkom Bruceom (Josh Randall) pomáha hospodáriť ich klientom. Celkom sa im darí, až kým nezistí, že Bruce pracuje pre mexického narkobaróna Dela Garciu (Esai Morales) a kradol mu prachy. Tak je Marty donútený Delom odísť so ženou Wendy (Laura Linney) a deťmi Charlotte (Sofia Hublitz) a Jonahom (Skylar Gaertner) k jazeru Ozark a začať mu prať prachy a zmazať dlh, aby Del nezabil jeho rodinu. Nie je to jednoduché, pretože nie len že musí riešiť rodinné trable s deťmi a manželkou, ale aj s jeho "obchodnými partnermi" pri jazere a s agentmi FBI.  Ako som už hovoril, tak tento žáner mi nie je cudzí a bavia ma podobné filmy alebo seriály. Avšak nehovorím, že je Ozark vymyslený bezchybne a že scenár nemá občas nelogické zakopnutia alebo aj hluché miesta. Ale vie udržať divákov v napätí a vždy sa niečo deje a situácia sa často komplikuje.  Postavy sú však napísané veľmi dobre a naozaj sympaticky. A to aj tie kladné a aj záporné. Seriálový formát umožňuje, aby každý charakter a jeho herecký predstaviteľ, mal svoj priestor zažiariť. A napriek tomu, že je postáv požehnane, u každého vidíte jeho posun a vývoj. Často vás konanie niektorých z nich aj prekvapí a ich pravá tvár sa vám v seriáli odhaľuje postupne. A váš vzťah k nim sa vám postupne mení. A taký je celý dej, pretože nie vždy sa stane to, čo čakáte. V prvej sérii ma najviac herecky bavili hlavne členovia rodiny Byrdeových, ale aj agent FBI Roy (Jason Butler Harner), pestovateľ opiátov Jacob (Peter Mullan - pre mňa známy ako smrťožrút Yaxley z Darov Smrti) a zlodejka Ruth (Julia Garner) - mimochodom, je to aj veľmi sympatická žena, nie len herečka :D Technicky ide o seriál na celkom solídnej úrovni. Práca s kamerou síce nie je nejaká oscarová, ale dosť dobre sa na to pozerá. Páči sa mi ten namodralý chladný filter. Momenty prekvapenia sú umocnené aj strihom, čiže tam sa tiež tvorcovia vyhrali. Hudobne ma Ozark baví tiež, pretože dobre dramatizuje jednotlivé scény a podtrhuje napínavú atmosféru. Zasadenie deja v okolí jazera je tiež zaujímavý nápad aj keď ma neohúril nejak výrazne. Masky sú spracované dobre, hlavne ak sa jedná o mŕtvoly :D Kostýmy neprekvapia, keďže ničím nejak typické ani nie sú.  Takže rozhodne by si mali fanúšikovia podobných diel nájsť čas aj na Ozark a odporúčam. Zároveň som zvedavý ako to bude ďalej pokračovať v druhej sérii. Dúfam, že ma nečaká prepad v kvalite.

plagát

Vidím vás - Série 1 (2022) (séria) 

The Watcher nemá až tak vysoké hodnotenia, ale ja mám rád tento žáner a za mňa to bol dobrý seriál. Teda nie žeby som sa s ním lúčil, lebo by mala vzniknúť druhá séria. Záhada ostala totižto nevyriešená. Rovnako sa nedá povedať, že je to perfektne spracovaný mysteriózny triler, ale dokázal ma zaujať a tiež chcem vedieť, kto za záhadnými listami stojí. Len je škoda, že sme sa to nedozvedeli už v prvej sérii. Takto sa to trochu zbytočne naťahuje.  Dej sa točí okolo rodiny Brannockových, ktorí sa nasťahujú do nového domu. Manžel Dean (Bobby Cannavale) naň minie všetky svoje úspory. Pracuje ako nejaký finančník alebo také niečo (neviem, nebolo to konkretizované) v NY a dom je pár minút od centra. Manželka Nora (Naomi Watts) je umelkyňa a úspešne predáva svoje hrnčiarske výtvory. Dcéra Ellie (Isabel Gravitt) najprv nie je z domu nadšená, ale z majiteľa bezpečnostnej firmy, Dakoty (Henry Hunter Hall), sa stane jej priateľ, ktorý sa najprv jej otcovi nepáčil, ale potom si našli spoločnú reč. A ešte majú mladšieho syna Cartera (Luke David Blumm), ale ten sa do deja až tak nezapája. No a nielenže majú dosť nepríjemných a divných susedov, ešte im začne niekto písať výhražné listy, aby sa odsťahovali. Celé vyšetrovanie okolo toho, kto je autorom listov je zvládnuté za mňa dobre, okrem pár detailov, a príbeh má zaujímavé zvraty. A to až do konca, takže som sa aspoň nikdy nenudil. Len ku koncu sa to tvorcom trochu rozpadlo alebo sa skôr zamotali do vlastnej siete. Uvidíme ako ju rozmotajú v 2. sérii. Niekde sa píše, že ide o horor, keďže je to od tvorcov American Horror Story, ale mimo pár creepy momentov je to v rámci hororu dosť slabé a takto by som to žánrovo neoznačoval. Postavy sú napísané dosť dobre, pretože každá mi prišla zaujímavá svojim spôsobom. A oceňujem, že sa tie postavy aj niekam časom posúvali a vyvíjali. To dnes občas v zopár filmoch a seriáloch chýba. A tak okrem ústrednej rodiny sa mi najviac páčili výkony predstaviteľov súrodencov Pearl (Mia Farrow) a Jaspera (Terry Kinney), taktiež realiťáčky Karen (Jennifer Coolidge) a šerifa Chamberlanda (Christopher McDonald). Máme tu proste dobrých komediálnych hercov a slečnu (teraz už pani) z King Konga. Technicky je to príjemne natočený seriál, aj keď neoplýva niečím výnimočným na to, že ide o televíznu tvorbu. Chcem tým povedať, že napríklad práca s kamerou je síce taká obyčajná, ale pekne sa na seriál pozeralo. Hudba mi prišla podmanivá a zvolili ju vhodne to danej atmosféry. Kostýmy poňali vzhľadom na menší rozsah kreatívne. Susedia a manželia Mo a Mitch (Margo Martindale a Richard Kind) boli vždy oblečení rovnako ako dvojičky a Pearl ako typická bláznivá baba v strednom veku. Čiže sa aspoň trochu vyhrali s nimi. Masky tu využívané neboli viacmenej. Tie teda nemám ako hodnotiť. Zasadenie deja prevažne do pekného a veľkého domu sa mi páčilo. Nejde o žiadny gýč.  Takže ja tento seriál môžem odporučiť. Nie je dokonalý a má pár múch, ale napriek tomu ma bavilo odhaľovanie záhad okolo obydlia, pošty a jeho susedstva. Teším sa na 2. sériu

plagát

Rebel Moon: Druhá část – Jizvonoška (2024) 

Zack Snyder spravil obrovskú chybu pri písaní týchto dvoch filmov. Netreba si dôležité veci nechávať až do druhej časti, ktorá priamo nadväzuje na koniec prvej. Všetky veci, v ktorých prvý Rebel Moon zlyhal, sú mierne vylepšené a napravené až teraz v Scargiver. Stále však film trpí na tie isté nedostatky. A technicky je to opäť bomba. Snyder si musí uvedomiť, že filmy sa netočia len na technickú dokonalosť a krásu. Ale aj na kvalitný scenár, vykreslenie hlavných a vedľajších postáv, ich charakteru a osobností. Aj týmto musia filmoví tvorcovia zaujať. Herci musia mať čo hrať, musia im napísať kvalitné dialógy a pútavo vymyslieť dej a rovnako zakomponovať aj svet v ktorom sa nejaký epický súboj odohráva. Lebo inak je to nuda a pôsobí to mŕtvo. Napríklad niečo, čo by bežne zabralo 2 hodiny, vie Snyder roztiahnuť na 4 a potom to je nuda. Venuje pozornosť vizuálu, ale obsahovo to je prázdne. A to ešte chce uverejniť režisérske verzie, ktoré budú mať ešte o hodinu navyše (každá jedna, čiže 6 hodín dokopy). Pokračujeme v momente, kedy si Cora (Sofia Boutella) myslí, že zabila podriadeného vojevodcu panovníkovi Balisariusovi (Fra Fee), Atticusa Nobleho (Ed Skrein). Vráti sa so spolubojovníkmi domov. Zisťujú, že Atticus žije a chystá ďalší útok. Tak sa farmári pripravujú na boj, trénujú si streľbu a potom v jeden večer sá hlavná šestka rozpráva. Normálne čakáš spolu s prvým filmom 150 minút na to, aby si konečne zistil, kto sú tí 4 cudzinci zač. Ale nie že by to Snyder zakomponoval do deja prvého filmu a riešil to cez flashbacky ku každej postave zvlášť, potom ukázal Coru a jej príbeh a potom ako si ide týchto bojovníkov najať a získať pre svoju vec. Nie. Blíži sa vojna a oni si sadnú pri pivo a hovoria si dôvody, prečo pána Nobleho nemajú radi. Začne Titus (Djimon Hounsou), potom Milius (Elise Duffy), Nemesis (Bae Doona) a na záver Tarak (Staz Nair). Vau. Zo všetkých scenáristických postupov je zvolený ten najjednoduchší a najstupídnejší. A čo je horšie, vieme len o ich motíve boja, ale kto sú zač ako ľudia aj tak nevieme. Majú viac dialógov, ale tie nemajú žiadnu výpovednú hodnotu, aby sme spoznali postavy bližšie. A potom už je vizuálne krásny epický boj ako jediná skvelá vec tohto filmu, ešte tu máme byť dojatí smrťou dvoch hrdinov a naznačí sa 3. film. Koniec. A ďalší premárnený potenciál je za nami. Takže ako som povedal, tie postavy už začínajú byť zaujímavejšie a sympatickejšie. Ale emočne to stále ostáva chladné a nevieš si k nim nájsť cestu. Snyder proste nevie písať postavy a to by mal dať na starosti niekomu inému. Scenár nedáva tým jednotlivým hercom ani priestor ukázať svoj herecký talent. Zase vyzdvihnem len Sofiu Boutellu, Djimona Honsou a Eda Skreina. Oni sa aspoň o niečo snažia. Ale inak je to od ostatných slabota. Potom tam je ešte jeden robot Jimmy (Anthony Hopkins), ktorý stále len čumí, čo sa deje a do udalostí až na záverečný boj a jednu konverzáciu s Corou nijak nezasiahne. Nechápem, načo tam vôbec je a voči pánovi Hopkinsovi, ktorý ho dabuje, je to riadne nedôstojné. Inak mená niektorých postáv som si googlil, lebo sú tak zaujímavé, že ani na meno im neviem prísť a neviem či tam odznelo vôbec. Technicky je to skvelé vizuálne veľdielo. Práca s kamerou je extrém a málokedy vidím takto krásny film a zábery. Hrajú sa so zaostrením, lúčemi svetla, dymom, explóziami. To oku lahodí. CGI efekty sú už trochu horšie a občas príliš umelé a hlavne viditeľne umelé. Snyderove nadužívanie spomalených záberov už asi ani netreba komentovať. Lebo aby bol spomalený záber na to, ako si Titus naberá vodu zo suda do fľašky… to už je moc :D Masky a kostýmy sú tu veľmi pekné a páči sa mi ako sa s nimi dizajnéri pohrali. Avšak, vo výsledku to ešte viac umocňuje pocit, že ten film je len naleštený prd. Bohužiaľ. Pretože vidíš tie zvláštne kostýmy, tie tvory a bytosti, ale film ti nepovie čo sú zač a aký je ich účel. Slúžia iba ako krovie. Zasadenie deja je o dosť chudobnejšie tentokrát a výprava tomu chýba. Hudba bola celkom okej, aj keď vzhľadom na kvalitu filmu znie až príliš veľkolepo. A tie choreografie v súbojoch sú skôr katastrofa ako niečo pekné na pohľad. Takže ak vás nebavil a nezdal sa vám prvý film ako niečo dobré, neskúšajte to ani s pokračovaním. Aj keď uznávam, že je zvládnutý o jeden bod na mojej stupnici lepšie (5/10). Som zvedavý na režisérske zostrihy a tretí film. Možno budem pozitívnejšie prekvapený. Napriek tomu, že tomu neverím

plagát

Kráľovstvo planéty opíc (2024) 

Ešte som nevidel trilógiu Labyrint od tohto pána režiséra (a plánujem si ju pozrieť). Ale už teraz to podľa hodnotení vyzerá tak, že Kingdom of the Planet of the Apes je zatiaľ najlepší film od Wes Balla. Príjemne a dychberúco nadviazal na pôvodnú trilógiu a dej pokračuje v sledovaní diania na našej Zemi, len o pár generácii opíc neskôr. A to v súčasnosti, kedy si príroda podmanila väčšinu ľudských výtvorov a stavieb. Avšak, ľudia stále žijú, len tých rozumných ostalo pomenej a skôr žijú tí, čo nevedia ani len rozprávať. Ako dôsledok šírenia opičieho vírusu už od čias prvého filmu. Čakal som, že v deji pôjde o to, že ľudia priletia z inej planéty a zistia, čo sa stalo s ich domovom a budú ho chcieť získať späť. Podstata tejto mojej domnienky ostala, len je to v inom prevedení. Dej sa sústredí na kmeň opíc, ktorý ohrozujú primitívni ľudia a klan nasledovníkov Cézara (Andy Serkis). Len majú prekrútený pohľad na Cézarov odkaz a vedie ich krutý opičiak Proximus (Kevin Durand). Hlavným hrdinom je Noa (Owen Teague), syn vodcu tohto klanu, Kora (Neil Sandilands). Jeho matku Dar (Sara Wiseman), priateľku Soonu (Lydia Peckham) a kamaráta Anayu (Travis Jeffery), odvedú bojovníci Proximovho kráľovstva. Cestou k ich záchrane stretne Noa nasledovníka skutočného Cézarovho odkazu, opicu Raka (Peter Macon). Raka vysvetľuje Noaovi, na čo mnohé opice po mnohých desaťročiach zabudli. Napríklad, že opice vedia žiť po boku ľudí. A táto dvojica cestou do kráľovstva, stretne dievča Mae (Freya Allan), ktorá patrí k rozumným ľudom, ktorí vedia rozprávať a sú priemerne inteligentní. Nie divosi, ktorí naozaj nemajú ďaleko k neandrtálcom. V kráľovstve sa Proximus snaží dostať k ľudským vedomostiam ukrytým vo vojenskom bunkri. To chce aj Mae, ktorá má postranné úmysly a nie je taká ako sa zdá. A viac už prezradiť ani nemôžem. Každopádne, koniec filmu počíta s pokračovaním. A tak dúfam, že sa ho dočkáme. Niekto hovorí, že koniec je chaotický, lebo sa tam dialo viac vecí naraz. Ja z toho taký pocit nemám. Postavy boli napísané sympaticky a každá opica ma svojim charakterom zaujala, ale aj dievča Mae. Freya Allen tú svoju pretvárku pred všetkými opicami hrá veľmi dobre. O jej talente som sa presvedčil už odkedy hrá Ciri v seriálovom Zaklínačovi. Len Proxumus ako hlavný záporák je dosť nevyužitý a film sa mu venuje príliš krátko. Raka bol akoby náhradou múdreho radcu, orangutana Maurica (Karin Konoval). A mal svoje vtipné momenty. Rovnako ako kamarát Noa, Anaya.  Technicky je to mimoriadne pekne natočený film. Za mňa sú tu skvelo natočené či už zábery v akčných scénach, pekné spomaľovačky, ale aj náhľady na tento postapo svet. CGI je veľmi pekné a nevyzerá ani nepríjemne umelo. Museli si na trikoch dať záležať, keď už sú potrebné skoro všade vo filme. Hudba je tiež epická a príjemne sa počúvala a dodávala scénam ten správny náboj. Masky neriešim, keďže všetko kompenzovali vizuálne efekty. Kostýmy boli vymyslené zaujímavo, pretože divoko žijúci ľudia, ktorí stratili reč vyzerajú naozaj ako neandrtálci. Samotný Proximus a jeho poddaní mali zaujímavé oblečenie a náhrdelníky, inšpirované starovekým Rímom. Zasadenie deja vyzerá perfektne, pretože kráľovstvo Proxima a tie obrastené burinou a rozpadnuté mrakodrapy stoja za to. Výprava je pomerne bohatá, pretože navštívime pomerne dosť miest v divočine. Takže toto pokračovanie odporúčam vidieť v kine každému, koho bavila aj predošlá trilógia. Ale je to vhodné aj pre toho, kto pôvodné 3 filmy nevidel. Znalosti z nich nie sú až tak podstatné, pretože všetko vysvetlí text na začiatku filmu. A ja sa už teším teraz na pokračovanie.

plagát

Pearl (2022) 

Farmárska slečna Pearl je za mňa trochu slabším filmom ako predchádzajúci X. Paradoxne má lepšie hodnotenia ako predchodca. Už nie som tak odvarený z jeho technického spracovania a ani dej už nebol dostatočne pútavý ako predtým. Odkazy na prvý diel a pay offy tu sú rozhodne a dobre spracované. Ale to je asi to, čo najviac na mňa zafungovalo. A ešte Mia Goth a jej výborný herecký prejav. Inak by som bral film za podpriemerný horor. V príbehu sa dozvedáme ako Pearl trávila svoju mladosť na známej farme s pobožnými rodičmi. A následne jej prerod na pomstychtivú a psychicky labilnú mrchu, akou bola v X. Lenže väčšinu času sa dokopy nič nedeje a nie je to nepríjemné, creepy a ani tak nechutné. Dokonca chýba aj humor, meta vtipy a film sa tentokrát už berie vážne a nerobia si tvorcovia srandu sami zo seba a z hororových klišé. Ešte je dobrá tá prepojenosť s Maxine, pretože Pearl mala skutočne pravdu, že si sú veľmi podobné. Postava Pearl a jej stvárnenie slečnou Goth je to najlepšie na filme ako som už hovoril. Ten jej desivý úsmev na konci bol extrém. Avšak, tu sa s postavami nepracuje tak dobre ako v prvom horore. Ako som spomínal, že časť postáv má plochý charakter, žiadny build up a ani vývoj. Tu sú až na Pearl také všetky postavy. Klasické archetypy, ktoré sa chovajú príkladne k svojej roli. Či už išlo o švagrinú Mitsy (Emma Jenkins-Purro) alebo premietača v kine (David Corenswet - ale ako Supermanovi mu držím palce). Ani herecky ma až na Miu nikto výrazne neoslovil. Jedine tá hádka Pearl a jej matky bola super, že sa aj herečka Tandi Wright predviedla ako skutočne prísna matka Ruth. Technicky sa tiež už nehrali tvorcovia s kamerou ako prvýkrát. Nemôžem im však uprieť pár zaujímavých pokusov a pekné zábery tu sú pravidelne. A vcelku kreatívne, že ich bežne vo filme nevidím. Strih už nedodával také to napätie a desivosť. Celkovo filmu chýba vo veľkom napätie. Necítil som až tak výrazne ťaživú a nepríjemnú atmosféru. Hudba bola však dobrá, ale aj tá fungovala v X lepšie, keď mala podčiarknuť nepríjemné pocity pri pozeraní. Zasadenie deja sa presunulo našťastie okrem farmy aj do kina a kostola, takže to vnímam ako príjemnú zmenu. Kostýmy boli spravené pekné dobové, ale už to nemalo taký ten retro nádych. Masky však sú stále mimoriadne kvalitné. Tam to neupadlo a mŕtvoly boli primerane nechutné.  Takže nehovorím, že ide vyslovene o katastrofu. To vôbec nie. Stále je to dosť slušný hororový film. Len sa nechytá na predchodcu. Režisérovi Ti Westovi prajem v prípade MaXXXine šťastnejšiu ruku.