Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Komédia
  • Animovaný
  • Dokumentárny
  • Akčný

Posledné recenzie (2 713)

plagát

Na hrane zajtrajška (2014) 

"When did he die? Where?" "On the beach, tomorrow."     Osvedčený motív zo skvelého Groundhog Day (1993) spracovaný tak trochu inak, v akčnom sci-fi háve (jeho vydarenými variáciami sú i 50 First Dates (2004) a Source Code (2011)). Aj v tomto prípade hlavný hrdina (ne)vojak Cage (presvedčivý Tom Cruise) prežíva znovu a znovu ten istý deň, pričom podobným spôsobom prechádza rôznymi fázami ako údiv, úmorná snaha o sebazdokonalenie, očarenie hlavnou hrdinkou, či rezignácia. Vysoko vyzdvihnúť musím najmä Emily Blunt (Rita), ktorá do role "Celokovovej Suky" zapadla perfektne. Pri poslednom pozretí mi až tak dokonale nesadla tá veľmi hojná akcia - všetko je to až príliš roztrasené, príliš mihotavé a príliš digitálne. Tiež mám pocit, že z toho výborne naznačeného ľúbostného motívu sa dalo vyťažiť aj o niečo viac, je možno až priveľmi potlačený v úzadí (kľudne to mohlo trochu viac iskriť).     "Why would we follow him into combat?" "I don't expect you to follow me. I expect you to follow her." "That's the Full Metal Bitch."

plagát

Avatar: Cesta vody (2022) 

[3,5*]     "Demon! I will kill you as many times as I have to!"     Pred pozretím filmu som si znovu pozrel aj jeho predchodcu, aby som si ho trochu občerstvil v pamäti a zatiaľ čo jednotke nemám toho veľa čo vytknúť ani po 15 rokoch (a mnohých pozretiach), pri dvojke sa už ani zďaleka také nadšenie nedostavilo. Vizuálna stránka síce dokáže znovu ohromiť (možno aj vo väčšej miere, veď možnosti CGI medzitým pokročili), čo sa ale príbehu týka, tam to až taká veľká sláva nie je. A vzhľadom na to, že sa tu toho až tak veľa neudeje, pôsobí ten film dosť rozťahaným dojmom. Miestami to pôsobí ako trochu presladený rodinný film, miestami zase ako prírodopisný dokument Davida Attenborougha s nádhernými zábermi, ktoré až vyrážajú dych. Ono sa na to príjemne pozerá, len divák tak akosi v podvedomí neustále čaká, kedy sa už začne niečo diať. A keď už sa zdá že sa konečne dočkal, tá nádejne začínajúca akcia v závere filmu sa ukáže byť až taká preexponovaná, že pri nej divák stráca pozornosť, začína sa nudiť a v duchu si želá, aby sa ten film radšej prepol naspäť do toho pohodovejšieho režimu. A na dôvažok sa pri tej bitke udeje úplne nezmyselná vec, že nepriateľ dostáva na frak, stačí ho už len doraziť, ale odrazu sa celá armáda akosi záhadne z boja vytratí a ostane len pár hlavných hrdinov (to sa akože všetci odišli navečerať?). Vo filme sa objaví pomerne veľké množstvo postáv, ktoré nie sú až tak dobre vykreslené a niektoré sa mi plietli. Najviac som si obľúbil postavu Kiri a páčili sa mi aj tí "útesoví ľudia" a ten ich idylický morský svet. O hudbe môžem napísať len to, že ma ani v tomto pokračovaní nijako neoslnila.     "She said that she can feel Eywa. She can hear her heartbeat." "That's it." "What?" "That is classic frontal lobe epilepsy."

plagát

Avatar (2009) 

[4,5*]     "Why save you?" "Yeah. Yeah, why save me?" "You have a strong heart. No fear. But stupid! Ignorant like a child!"     Nádherné fantazijné dielo, prelomové v použití počítačových grafických efektov, zaradené v zozname 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete. A rozhodne nejde iba o ohromujúce predvádzanie, čo všetko dokáže CGI (a že toho dokáže!), film teda nie je len krásnym prázdnym obalom, ale obsahuje aj plne funkčnú náplň, či už z napínavej príbehovej stránky, v dramatickej rovine, prípadne zaujímavými myšlienkami (ekologické posolstvo, či trefné odkazy na krvavú americkú históriu s položkami typu zlatá horúčka (tu je vzácny kov vtipne nazvaný Unobtainium), kántrenie indiánov (tu sú trochu prerastení a sfarbení do modra) a hrabivý kapitalizmus). Úžasný a vzrušujúci svet fantázie v snímke ožíva pôsobivým prírodným prostredím a veľmi nápaditými bytosťami, ktoré navyše pôsobia nadmieru vierohodne. Skvelo sú stvárnení hlavne tí domorodci, obzvlášť Neytiri, ktorej dokázala Zoe Saldana úžasným spôsobom vdýchnuť život a emócie. Do dokonalosti tomu veľa nechýba, vedel by som si napríklad predstaviť aj o dosť lepšiu hudbu (aj keď hudba Jamesa Hornera nie je vyslovene zlá), prípadne o niečo silnejšiu hereckú zostavu (viac kvalitných hercov ako sú Sigourney Weaver, Giovanni Ribisi, či na nepoznanie zamaskovaní Zoe Saldana a Wes Studi). Nič inak proti Samovi Worthingtonovi (Jake Sully), roly hlavného hrdinu, ktorý prejde postupnou premenou z tupého mariňáka na cítiaceho človeka so srdcom, sa zhostil so cťou.     "Why did you come to us?" "I came to learn." "We have tried to teach other Sky People. It is hard to fill a cup which is already full." "My cup is empty. Trust me."

Posledné hodnotenia (4 206)

Avatar: Cesta vody (2022)

02.06.2024

Chlapec A (2007)

30.05.2024

The Covenant (2023)

26.05.2024

Nepřátelé (2017)

19.05.2024

Lovci hláv (2011)

18.05.2024

Legenda o pianistovi (1998)

11.05.2024

Fialkový parfém (2001)

07.05.2024

Návrat (2021)

05.05.2024

Srdce je osamělý lovec (1968)

03.05.2024

Reklama

Posledný denníček (1)

Moje hodnotenia

STRUČNÝ PREHĽAD MÔJHO SYSTÉMU HODNOTENIA

5 = VYNIKAJÚCE = najskvelejšie diela kinematografie, ktoré ma zakaždým silne zasiahnu.

4 = VÝBORNÉ = výnimočné diela, ktoré môžem pozerať aj opakovane.

3 = DOBRÉ = filmy, ktoré sa oplatí vidieť, ale stačí raz (príp. znovu až po dlhom čase).

2 = ŠEDIVÝ PRIEMER = tuctové filmy, ktorých sledovanie považujem za stratu času.

1 = ZLÉ = vyslovene zlé filmy, kde tvorcovia predvádzajú svoju neschopnosť.

0 = ODPAD = hodnotenie, ktoré je pre mňa zbytočné a nikdy ho neudeľujem.

 

NEDOKONALOSŤ 5-STUPŇOVÉHO HODNOTIACEHO SYSTÉMU

V prvom rade musím zdôrazniť, že 5-stupňové hodnotenie považujem za veľkú slabinu ČSFD. Neviem, či tvorcovia chceli byť originálni, ale prakticky nepoznám ďalšie seriózne hodnotiace weby, ktoré by nemali 10-stupňové hodnotenie (e-shopy do toho samozrejme nepočítam). Mám potom z toho dosť často hlavybôľ, keď sa v prípade jasne "pol-hviezdičkového" hodnotenia (napr. 3,5) musím ťažko rozhodovať, či to hodnotenie zaokrúhlim nahor, alebo nadol (rozdiel medzi 3 a 4 hviezdičkami je pre mňa dosť zásadný). Domnievam sa, že kvôli takejto hrubej stupnici hodnotenia musí nutne prichádzať k istému skresleniu celkových hodnotení filmov. Ak sa totiž väčšina používateľov pri hraničnom hodnotení prikloní k vyššiemu počtu hviezdičiek (to je môj osobný predpoklad), celkové hodnotenie bude oproti realite posunuté smerom nahor. Pre názornosť ešte jedna malá ukážka. Mám dva filmy, ktoré hodnotím na 2,5 a 3,5. Pri nutnosti zaokrúhľovať potom tie isté dva filmy môžu skončiť s rovnakým hodnotením 3, ale trebárs aj s diametrálne odlišnými hodnoteniami 2 a 4. Keď sa tak nad tým človek zamyslí, ide o veľmi významné skreslenie.

 

DOPAD 5-STUPŇOVÉHO SYSTÉMU NA MOJE HODNOTENIA

Keďže v 5-stupňovom systéme nedokážem spraviť ani tak triviálny úkon, ako je priradenie čisto priemerného hodnotenia (to je 50%, čo by znamenalo 2,5 hviezdičky), musel som si stanoviť, ktoré hodnotenie bude tomu priemeru zodpovedať. A stanovil som si ho na 2 hviezdičky, s tým, že slovo priemer ešte dostalo prívlastok "šedivý". Dôsledok je potom aj ten, že moje hodnotenia sú mierne posunuté nadol a budú sa javiť ako prísnejšie oproti hodnoteniam väčšiny ostatných používateľov (používatelia väčšinou pridelia filmu 3 hviezdičky, ak ho považujú za čisto priemerný). V konečnom dôsledku mi ale nevadí zaujať takýto kritický postoj, aj vzhľadom na to, že na ČSFD je tendencia filmy skôr nadhodnocovať. Ďalším dôsledkom je potom to, že mi tak vznikla široká škála pre hodnotenie "dobrých" filmov (3 až 5), ale iba obmedzená škála pre "zlé" filmy. Pre "zlé" filmy si ale osobne úplne vystačím aj s jedinou hodnotou (1) - ak je totiž niečo žumpa, nepotrebujem sa do nej ponárať, aby som zistil, aká je hlboká. Bez môjho interného 10-stupňového systému sa ale napokon zaobísť nedokážem, takže moje skutočné hodnotenia (v prípade tých "pol-hviezdičkových") píšem na začiatok svojho komentára ("3,5" v mojom komentári má pre mňa väčšiu výpovednú hodnotu než to, či som sa nakoniec priklonil k 3 alebo 4 hviezdičkám).

 

ROZŠÍRENÝ SYSTÉM MÔJHO HODNOTENIA

5 = DOKONALÉ

4,5 = VYNIKAJÚCE

4 = VÝBORNÉ

3,5 = VEĽMI DOBRÉ

3 = DOBRÉ

2,5 = LEPŠÍ PRIEMER

2 = PRIEMER

1,5 = SLABÝ PRIEMER

1 = ZLÉ

0,5 = VEĽMI ZLÉ

0 = ODPAD

 

RÔZNE NEDUHY HODNOTENIA NA ČSFD

Snáď najhoršie, čo môže používateľ spraviť, je hodnotiť film, ktorý nevidel. Na ČSFD je za to síce tvrdý postih, ale ako také niečo dokázať? Podobne vnímam aj hodnotenie filmov videných niekedy v dávnych časoch (pochybujem o tak skvelej pamäti a navyše kritéria sa časom nutne menia). No a tiež ma vyslovene iritujú niektorí používatelia, ktorí si pozreli len prvých 10 minút filmu (dokonca sa tým aj chvália) a film suverénne šupli do odpadu. To je akoby som hodnotil nejakú maľbu tak, že si odokryjem len jej pravý dolný roh. Prekáža mi aj istá stádovitosť pri hodnotení. Hoci je z komentára používateľa zrejmé, že sa mu film nepáčil, napriek tomu mu dal vysoké hodnotenie, veď všetci tomu dávajú vysoké hodnotenia a je to predsa kult. Akoby sa hanbil za to, že má iný názor a považoval to za svoje zlyhanie. Úplne samostatná kapitola je hodnotenie 0 (odpad). Mnohí "machri" toto hodnotenie zneužívajú na to, aby sa robili zaujímavými - dám nejakému slávnemu filmu (napr. Titanic) odpad a teraz som veľký "king". Takže celé to hodnotenie považujem skôr len za také pozérstvo a osobne som ho ešte nikdy nepoužil. Neviem si totiž predstaviť, aký by to musel byť film, aby som mu udelil menej ako 10 percent (to by snáď muselo byť nejaké domáce video). Predsa len, skôr než sa film dostane k divákovi (napr. prostredníctvom TV), musí prejsť nejakým sitom, ktoré tie totálne nepodarky väčšinou zachytí. A ak by sa aj napriek tomu nejaký nepodarok ku mne dostal, prečo by som sa preboha naň dobrovoľne pozeral?

 

MOJA TEÓRIA PROPORČNÉHO ROZLOŽENIA FILMOV V HODNOTIACEJ STUPNICI

Na záver ešte predstavím jednu moju teóriu ohľadom kvality filmov. Uvedené čísla prosím nebrať doslovne, majú skôr dokumentačný charakter. Za celú históriu kinematografie bolo nakrútených odhadom 500 000 filmov určených pre kino. Môj súkromný odhad je taký, že asi polovica z toho je vyslovene zlých filmov (*), takže ostáva zhruba 250 000 aspoň priemerných filmov (**+). Z toho je potom asi tretina aspoň dobrých filmov (***+), čo je zhruba 80 000 filmov. Z toho je asi štvrtina aspoň výborných filmov (****+), čo je zhruba 20 000 filmov. A napokon z toho je asi pätina vynikajúcich filmov (*****), čo je okolo 4000 filmov. Na jednej strane takýto odhad u mňa vzbudzuje nadšenie, že môžem do konca života pozerať iba skvelé filmy (tie nestačí vidieť len raz), na druhej strane to ale u mňa vyvoláva aj zdesenie, že ako mám takéto filmy nájsť v záplave státisícov tuctových filmov. No a tu nastupuje asi najdôležitejšia schopnosť milovníka filmov a tou je schopnosť výberu kvalitného filmu. Kritérií pre výber je síce dosť, ale ani jedno nie je úplne spoľahlivé. Ak ale používateľ skombinuje viaceré kritéria do jedného výsledného, je jeho vytúžený cieľ (odfiltrovanie slabých filmov) výrazne bližšie. Tu je niekoľko kritérií, ktoré používam ja osobne: hodnotenie na ČSFD/IMDb, zaradenie medzi "1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete" (hodnotenia kritikov), získané ceny (Oscary, filmové festivaly), hodnotenia obľúbených používateľov, meno režiséra. Napriek všetkým tým kritériám by bolo ale utópiou si myslieť, že občas na nejaký slabý film nenaďabím, ale aspoň do istej miery zredukujem pravdepodobnosť takejto mrzutosti.