Réžia:
Peter BebjakScenár:
Peter BalkoKamera:
Martin RauHudba:
Juraj DobrakovHrajú:
Aňa Geislerová, Tomáš Maštalír, Éva Bandor, Michal Režný, Ladislav Bédi, Adrian Jastraban, Ivan Letko, Marek Geišberg, Eva MázikováObsahy(2)
Hlavným hrdinom filmového príbehu je forenzný psychológ Martin Lang (Tomáš Maštalír), ktorý prichádza spolu s manželkou Pawlou (Anna Geislerová) do kúpeľov v horách. Ďaleko od civilizácie si chcú oddýchnuť a pokúšajú sa zachrániť vzťah. Prechádzajú vážnou partnerskou krízou, ktorá pramení z hlboko ukrytej traumy, a tento pobyt je pre nich ultimátom – buď svoje problémy prekonajú, alebo sa každý vyberie vlastnou cestou. Kolobeh rutinných dní však naruší príchod tajomnej zásielky – balíka s dôkazovým materiálom z vyšetrovania tragického prípadu. Odosielateľom je Langov kolega, psychológ. Ten od neho potrebuje pomoc v prípade známom ako „jazda smrti“, na konci ktorého boli štyria mŕtvi. Lang sa spočiatku zdráha, ale postupne podľahne neznámej sile, ktorá ho k prípadu priťahuje. (Bontonfilm SK)
(viac)Videá (3)
Recenzie (154)
(56/2024) / Slovenským filmom sa vždy snažím prihodiť tú hviezdičku navyše, ale v tomto prípade budem naopak tvrdší, keďže sa jedná o Bebjaka. Výsledok je hrozne rozpačitý a pritom kopa vecí tu aj funguje. Mohol to byť nadpriemerný psychologicky ladený film rozpade jedného manželstva aby sa z toho po pridaní žánru 'horor' stala podpriemerná bizarnosť. Chápem, je to podľa knihy v ktorej táto línia možno fungovala, ale použitý hororový filmový jazyk je na úrovni študentského filmu. Všetko milión krát videné a len okopirované. Snáď to aspoň pritiahlo divákov. Mimochodom, Maštalír je v tej roli super. (4/10) ()
Slovenské Shining. Plusy sú pôsobivé prostredie socialistických kúpeľov, kvalitné herecké duo Maštalír a Geislerová a hutná atmosféra. Je to minimalistické, tempom pomalé, scény sú dlhé a už od úvodu je film surreálny (realita sa zdá akási divná, s náznakmi že v niečo nie je v poriadku). Vlastne je to typický slow burn, ktorých nie som zrovna fanúšikom, ale Smršť ma bavila. Iba dve ľakačky sa môžu zdať málo, no ako som spomínal: tu šlo hlavne o atmosféru, ktorá funguje: už dlho sa mi nestalo, aby som mal v kine zimomriavky. Dej je dávkovaný opatrne a celý čas vystupuje len akosi v pozadí, v centre je rozbitý vzťah ústredného dua a ich snaha o nápravu. Natočené je to na slovenské pomery výborne (Bebjak je v tomto záruka kvality), s blížiacim sa záverom atmosféra graduje a je to solídne psycho. Film však celkovo nie je dokonalý a má chyby. Najvýraznejšou je v mojich očiach samotný záver, ktorý poskytne twist, ktorý v základe dáva zmysel, no spätne po ňom dve ďalšie línie (vyšetrovanie, Veternica a vietor) nedávajú príliš logiku a zostáva po nich veľa otáznikov. Obvykle takéto závery nemusím, tu mi to však znova sadlo. No a potom je tu Eva Máziková, ktorej výstup síce plne zapadá do konceptu surreálnosti, ale za mňa boli jej scény cringe a pripomenuli mi, že stále je to "slovenský" film. Podobne ako vygradovaná scéna v ktorej Maštalír zrazu zahlási: Mám v piči, ideme preč a film sa v momente zmení na komédiu. I tak však za mňa najlepší slovenský triler/horor, ktorým Bebjak u mňa prekonal svoje Zlo, či Trhlinu. 80% ()
Druhý pokus Bebjaka o zfilmování Kariky dopadl mnohem lépe, než Trhlina. Především proto, že vsadil na Geislerku, která už spoustu let patří mezi ty výjimečné talenty a absolutní profesionály, kteří s naprostým přehledem zvládnou utáhnout celý film na svých ramenou. Maštalír za těch pět let (a po boku Geislerové) neskutečně vyzrál a dohromady tak tvoří pár, na který je radost pohledět a není problém s nimi prožít celé to partnerské drama. Atmosféra by se dala krájet, prostředí slovenské retro ozdravovny slouží jako ideální kulisa a nechybí několik povedených lekaček. Vedlejším produktem by mohl být větší zájem o pobyty ve Sliači. ()
Velké zklamání. Na filmu mi vadila nejvíc celková rozháranost - je to tajemný thriller, psychologické manželské drama nebo horor? Vždycky, když jsem si jakž takž zvykla na styl vyprávění, hned mi ho změnili. Vždycky, když jsem se v ději zorientovala, zase změna. Ten konec jsem vůbec nestihla a celkově tápu, co jsem si z toho měla vlastně odnést. Chabý pokus o Osvícení.. Jen teda 40 let s křížkem po funus. Tehdy by to bylo asi v ČR wow, ale dnes už to neprojde. ()
Sila Smršte spočíva vo vizuáli. Inšpirácia slovenskou maľbou aj horrorovými klasikami, ktorá dokáže výborne abstrahovať lokálne špecifiká a genius loci kúpeľov v Sliači. Martin Rau skvelo pracuje s plánmi obrazu - rozostrenými pozadiami a druhými plánmi, odkiaľ sa vynárajú postavy, motívy a alegórie o čosi funkčnejšie než v samotnom rozprávaní. Mysteriózna thrillerovosť sa dostáva až do roviny štrukturálneho filmu v momentoch, keď cez masívne zapršané sklá auta sledujeme rozpitú asfaltku a husté tatranské lesy. Smršť dokáže opakovane prekvapiť kompozíciou a riešeniami zobrazenia. A nejako mi to stačilo. Suchoňova noc čarodejníc tiež potešila. ()
Galéria (73)
Zaujímavosti (5)
- Anna Geislerová sa o svojej role vyjadrila: "Tam to bolo veľmi jednoduché, všetko je v scenári. Jej sa stali hrozné veci, film je taký súčet všetkých zúfalstiev, zlyhaní v rôznych rovinách jej ženstva, materstva a tak ďalej. Niekedy naozaj nie je potrebné pri postave veľmi hľadať, iba vojsť do všetkého, čo v scenári je. Hovorila som si, že je až neuveriteľné, čím všetkým si prešla, no neskôr ako diváci pochopíme, čo všetko sa tam objavuje, akú symboliku majú jednotlivé momenty a prečo sa symbolika objavuje. Prepojí sa to spätne." (Arsenal83)
- Natáčalo sa v kúpeľoch Sliač. (matobystro)
- Sám spisovateľ Karika sa o filme vyjadril: „Treba ho vidieť, nič podobné na Slovensku ešte nevzniklo. Ak Trhlinu označovali ako slovenský Blair Witch, tak Smršť bude slovenský Shining.“ (Arsenal83)
Reklama