Réžia:
Woody AllenScenár:
Woody AllenKamera:
Darius KhondjiHrajú:
Joaquin Phoenix, Emma Stone, Nancy Carroll, Allison Gallerani, Brigette Lundy-Paine, Katelyn Semer, Betsy Aidem, Ethan Phillips, Jamie Blackley (viac)Obsahy(2)
Profesor filozofie Abe (Joaquin Phoenix) je na dne. Nevie nájsť zmysel svojho života a už dlhý čas nevie čo je radosť. Má pocit, že všetko čo sa snažil naučiť svojich študentov nemalo žiaden význam. V tomto rozpoložení urobí veľkú životnú zmenu. Začne učiť na univerzite v malom meste. Krátko po svojom príchode sa zapletie nie s jednou ale dvoma ženami. Ritu (Parker Posey) sa snaží oslobodiť z podľa neho chorého manželstva a Jill (Emma Stone) odlákať od priateľa, ktorého miluje a ktorý miluje ju. Sled bizarných udalostí, ktoré vo väčšine spôsobí Abe zmenia navždy životy oboch žien. (Magic Box)
(viac)Videá (3)
Recenzie (306)
Woodyho mám rád...a nikdy som nechcel, aby akýkoľvek jeho príbeh bol najhorší. Boli slabé, slabšie, boli a sú navždy nadčasové, skvelé, geniálne. Tento je ale racionálne najhorší. Dej posúvaný vpred hlasom Jill, keby sme náhodou mali po lobotómii a nemali predstavivosť ani maestrove filmy napozerané. Základnému dejovému zvratu chýba akékoľvek opodstatnenie, je to len kus papiera, ktorý mal ostať čierny na bielom a nebyť prenesený do pohyblivých obrázkov...a Joaquin, tak to ma dostalo totálne, vykastrovaný na nielen iracionálneho, ale totálne necharizmatického patróna. Že toto kedy napíšem o Woodym, ach jaj...(a Coca Cola product placement, zlo !!!). ()
Kríza stredného veku plus vyhorenie doženie učiteľa filozofie k apatickému popíjaniu a strate libida. Chuť do života mu dodá možnosť vykonať čosi, čo ešte neskúsil: dokonalý zločin. Nabudí ho to a získa stratenú vitalitu i sex. Plus mladú milenku ako bonus. Chytré dialógy, skvelá pointa. ďalší výborný Woody Allen, ktorý je osobne tvorbou oveľa pútavejší po roku 2010, ako v časoch, kedy údajne režíroval podľa umelecko-kritickej aj diváckej väčšiny najzaujímavejšie (no pre mňa zväčša len tuho priemerné) filmy. ()
Jako pro učitele filosofie je pro mě tenhle film povinnost. Je to chytré, je to poutavé, je to svěží. Nakonec nezbývá než přiznat si, že když se má člověk rozhodnout, jestli se půjde udat, jsou všechny kategorické imperativy a závratě ze svobody volby jen intelektuální masturbace. Ne proto, že začal žít naplno, ale aby si zachránil krk. (1 177.) ()
Tak tie monológy by mi Woody pri pive asi ničím neobhájil. To, na čo by sme mali prichádzať ako diváci sami, nám režisér servíruje na zlatom podnose, pretože jednoducho napísal na papier nejaké myšlienky a nedá mu, aby ich nepovedal aj svetu. Pričom stačí jeden pohľad na Phoenixov výraz, aby sme tušili, čo sa deje v jeho vnútri, ale ihneď nasleduje monológ. Námet sa mi páčil, aj kamera, ale jednoducho tento film filmovým v tom pravom slova zmysle nie je a nechápem prečo ho tak Allen musel koncipovať. Osobne ho beriem ako filozofujúcu čiernu komédiu o hľadaní zmyslu života, niektoré Abeove poznámky o zbytočnosti filozofie a tým pádom aj celej univerzity ma bavili, len okrem spomínanej výčitky sa dosť ťažko dá veriť tomu, že z pupkatého štridsiatnika budú hneď všetky ženy hotové. ()
Iracionálny film. Woodyho Allena mám rád, dokonca ako scenáristu veľmi rád, ale s jeho tvorbou to je hlavne v novom miléniu kolísavejšie ako na horskej dráhe. Na jedno Užívaj si, ako sa len dá! pripadá jeden Poznáš muža svojich snov, na jednu Polnoc v Paríži pripadá jedno Kúzlo mesačného svitu a na jedny Jasmínine slzy pripadá jeden Iracionálny muž. Oceňujem, že Allen dlhé roky točí jeden film ročne, ale v poslednom čase to je už skôr kvantita na úkor kvality a druhý ničím výrazný kúsok v poradí. Kde som nie tak dávno žasol na scenáristickou, aj režijnou prepracovanosťou Jasmíniných sĺz, tu len zalamujem rukami nad scenáristickou, aj režijnou neschopnosťou Iracionálneho muža. To, že to už nie je vôbec nič nové a všetci tu hovoria to isté a o tom istom ako v jeho predošlých filmoch by mi možno ani tak nevadilo. Vadí mi skôr, že Woody Allen je už natoľko zahladený do seba, že si nie je vedomý, že vyslovene filozofuje o nič a nad ničím a ešte sa celé to (naoko) snobské filozofovanie pre intelektuálov snaží predať akoby idiotom, kde každú situáciu, myšlienku nechá postavy vysvetliť, namiesto toho, aby diváka nechal aspoň nachvíľu vyložiť si ich pohnútky vlastným spôsobom. A vlastne ani neviem, či to bolo tentoraz možné v takto banálnom príbehu a s takto jednorozmernými postavami, ktoré sa síce snažia filozofovať nad životom čo to scenár povoľuje, ale inak konajú v rámci svojej jednej vykreslenej povahovej črty bez akejkoľvek zmeny. Nie je nič horšie, než sa tváriť takto snobsky a pritom točiť takú banalitu. Ešte raz opakuje, že Woodyho mám rád, ale na mňa tu nefungovalo takmer nič. Nezáživný dej, zbytočné dialógy, žiaden intelektuálnejší humor, ani chémia medzi postavami (popravde Joaquin Phoenix sa mi po skvelej Her skôr sprotivil), žiadna dráma a aj tie dve situácie, ktoré asi mali byť aspoň trochu napínavejšie boli natočené tak ledabolo až beda. A ja k tomu nemienim byť zhovievavý iba preto „lebo Allen“. Jedna z najhorších Allenoviek za jeho kariéru. CELKOVO: 2* (4/10) ()
Galéria (56)
Zaujímavosti (8)
- Natáčelo se v Newportu na Rhode Islandu. (Terva)
- Na Rhode Islandu se natáčelo na těchto místech: Salve Regina University na 52 Ochre Point Avenue Newport, Portsmouth, Cranston, Jamestown, Chez Pascal na 960 Hope Street v Providence, Lippitt Park na 1015 Hope Street v Providence, Pawtucke, West Side Diner na1380 Westminster Street v Providence, před Island Books bookshop na 135 Spring Street Newport, Federal Building na Kennedy Plaza v Providence, Beavertail National Park v Jamestownu, Providence Athenaeum na Benefit Street v Providence, Loie Fuller's na 1455 Westminster St. v Providence. Natáčet se začalo v červenci 2014. (noelcoward73)
- Joaquin Phoenix (Abe) kvůli postavě přibral 15 kilo, což se projevilo zejména na jeho břichu. (T081)
Reklama