Réžia:
Stanley KubrickKamera:
Russell MettyHudba:
Alex NorthHrajú:
Kirk Douglas, Laurence Olivier, Jean Simmons, Charles Laughton, Peter Ustinov, John Gavin, Nina Foch, John Ireland, Herbert Lom, John Dall, Harold J. Stone (viac)VOD (4)
Obsahy(2)
Kirk Douglas, Laurence Olivier, Jean Simmons, Charles Laughton a Peter Ustinov v americkém velkofilmu o vzpouře otroků ve starém Římě, oceněném čtyřmi Oscary... Historický velkofilm vyprávějící o vzpouře římských otroků, vedené v letech 74–71 před naším letopočtem, byl natočen podle stejnojmenného románu amerického spisovatele Howarda Fasta. Sledujeme v něm osudy vzpurného otroka Spartaka, od jeho osvobození z libyjských dolů, kdy je prodán trenérovi gladiátorů Batiatovi, za něhož musí bojovat v římské aréně. Tady se zamiluje do otrokyně Varinie. Jednou se ale Spartakus proti svému pánovi vzbouří a s družinou dalších gladiátorů prochází městy, hledají svobodu. Jeho armáda je stále silnější a postupně se přesouvá až na jih Itálie, kde chce překročit moře a vrátit se domů. V samotném Římě se zatím povstání otroků stane rozhodujícím prvkem v politickém boji mezi senátory, kteří chtějí využít situace ke zvýšení vlastní moci. Vítězné boje Spartaka nad početnějšími vojsky Římanů musí jednoho dne zákonitě vystřídat porážka... (Česká televize)
(viac)Videá (2)
Recenzie (365)
Spartacus je medzník filmovej tvorby režiséra Stanleyho Kubricka. Na jednej strane je tu vidieť, že nemal až takú voľnú ruku ako pri iných filmoch, čo možno súvisí aj s tým, že svojich zaužívaných spolupracovníkov zamenil za úplne nových a konečne mal dosť peňazí na to, aby natočil to čo chce, aj keď sa to tak zoberie tak ruky mu poriadne zviazalo štúdio universal a kirk dauglas. A aj napriek tomu sa Kubrick nedal odradiť a natočil pôsobivý historický spektákel, ktorý síce postráda Kubrickovú originalitu a jeho prítomnosť v každom políčku filmového materiálu, ale zase na druhú stranu sa vôbec nehanbím priradiť Spartakusa k takým historickým skvostom ako sú Wylerov Ben- Hur a Kurosawoví Siedmi Samurajovia. Tri hodiny doslova ubehli ako voda a je tu veľa pôsobivých scén, ktoré sú len podčiarknuté kvalitnou hudbou a prvotriednym herectvom. Davové scény sú fenomenálne a vy doslova cítite každého jedného komparzistu, ktorý sa objavil na scéne. Herecké výkony sú dych berúce. Či už sa jedná o famózny herecký koncert Kirka Douglasa, alebo o chladný a sebaistý prejav Laurencea Oliviera. Títo dvaja sa doslova bijú o vašu priazeň. A rovnako ich postavy zaberajú väčšinu stopáže tohoto filmu, preto je celkom vtipné, že sa našiel niekto kto ich svojim spôsobom prečúral a to Peter Ustinov, ktorého môžem bezkonkurenčne vyhlásiť najlepšie za hranou postavou v tomto filme a ktorý si právom došiel po oscara. Po tomto filme, si Kubrick začal točiť po svojom a už bez Ameriky, aj keď rozhodne jeho posledný americký film nie je zlý. Aj keď mi nedá podotknúť, že film je scénaristický podaný tak, že by sa kľudne mohol volať " Panic Spartakus sa zamiluje, vzbúri sa, stane sa mužom a tiahne do Ríma aby tam bol ukrižovaný" ale to sa zdalo producentom asi príliš dlhé. Ale vzhľadom na to, že celé dianie trojhodinového filmu sa dá zhrnúť do jednej vety, len dokazuje aký je Kubrick umelec, pretože bez tých troch hodín, ktoré by ste strávili pozeraním, vám tá veta nebude znieť tak ako teraz mne. ()
,,JA SOM SPARTAKUS!..." __ Vo svojej dobe jeden z najdrahších filmov tých čias s Kirkom Douglasom, pre ktorého je postava vodcu otrokov bezpochyby najslávnejšou a najikonickejšou rolou v kariére a ktorá je pre mňa synonymom pri vybavení si mena tohto herca. Následne treba vyzdvihnúť svižnú úlohu Petera Ustinova ako Lentula Batiata, ktorého prerod z pohŕdavého majiteľa gladiátorskej školy na pomáhajúceho neškodného dobráka mu zaslúžene priniesla Oscara. Súboj s Drabom, útek gladiátorov a predchádzajúcu scénu, kedy Spartakus utopí Marcelussa (Charles McGraw) v hrnci s gulášom rafinovane zaváňajúcu čiernym humorom môžem vidieť kedykoľvek bez straty záujmu. Davové scény sú doteraz veľkolepé a oscarová kamera Russella Mettyho (neoficiálne však samotného Kubricka) vie skvelo umocniť viacero obrazov, vrátane ústrednej bitky medzi otrokmi a rímskymi légiami, ktorou sa dokonca inšpiroval aj Gibson pri realizácii ,,Statočného srdca". Trocha neortodoxná hudba jazzmana Alexa Northa patrí medzi moje najobľúbenejšie soundtracky. ()
„Spartakus” bol rímsky otrok, ktorého (od)kúpil "prevádzkovateľ" gladiátorskej školy v Capui, Lentulus Batiatus, odkiaľ roku 73 pred našim letopočtom ubzikol, t. j. „vzal nohy na plecia” , samozrejme, že pri počiatočnej vzbure nebol úplne sám (to by sa ani vôbec nedalo), totiž, na samý úvod ho nasledovala desiatka ďalších a ďalších sympatizantov, a tak na začiatok vzniká akási mikro-armádička, ktorá sa čochvíľa rozrastie do tisícov a tisícov poriadnej armády, čo dá extrémne zabrať aj takým «populárnym» rímskym légiam, že zároveň vstupuje do dejín, ako "Spartakovo povstanie" - najväčšia revolúcia otrokov v staroveku, kedy sa pridávajú ďalšie zaujímavé postavy, a to buď naprosto reálne - Marcus Licinius Crassus, Gaius Julius Caesar, či ešte aj gladiátor Crixus, alebo vo väčšine, samé fikčné, trebárs: Varinia (Spartakova frajerka), Gracchus (senátor), Glabrus, Antoninus (básnik), Tigranes Levantus (pirát), Marcellus a Draba, čo už ďalej výhradne závisí iba od voľnej predstavivosti renomovaného scenáristu DALTONA TRUMBA, a už nakoľko čerpal z knižnej predlohy Howarda Fasta, to vonkoncom netuším, viac-menej, je to aj tak jedno, filmový počin musel skrátka aj tak prispôsobiť premaznanému, hollywoodskému publiku... ? Obsadenie veľkofilmu panoramatických rozmerov, je vskutku - ideálne, už nikdy viac nemal Stano Kubrick toľko zvučných hereckých kapacít pod jednou strechou, veď skúste teraz počítať so mnou: K. Douglas (ikonická, životná rola), L. Olivier, J. Simmons, Ch. Laughton, P. Ustinov (oscar za h. výkon vo vedľajšej úlohe), J. Gavin, N. Foch, J. Ireland, H. Lom, J. Dall, W. Strode a T. Curtis = 12 ! Ansámbel nemá hluché miesta. Majestátna hudba Alexa Northa, mi ešte práve v tejto chvíli rezonuje v ušiach, lebo počúvam soundtrack pri písaní review. Kamera Russella Mettyho je tiež geniálna, ale počul som, že pri komponovaní obrazu sedel kameraman v kúte, kde ho väčšinou zastupoval tvrdošijný puntičkár Kubrick, a tak výsledná cena Akadémie po práve patrí iba režisérovi, ktorú nakoniec obdržal práve odstrkovaný Metty ?! Je to strašne divné ! Špičková výprava výpravného kvarteta a extra vierohodné kostýmy Vallesa a Billa Thomasa, len podtrhujú a zdôrazňujú celkovú historickú atmosféru, dávnu dobu. I napriek všetkým pozitívnym aspektom, som snímku ubral jednu hviezdičku, lebo sa miestami dosť vlečie, zbytočne je natiahnutý do viac, ako 3. hodín, čiže disponuje niekoľkými nudnými pasážami, no z režiséra/mladého ucha, sa stal naprostý perfekcionista, ktorý bude neustále prekonávať hranice svojich možností... PS: V zobrazení 4K ULTRA HD som sa priblížil k samotnému kino-zážitku, čo bolo inak veľmi fajn ! ()
Kubricka mám rád (2001: Vesmírna odysea, Osvietenie, Olovená vesta), ale Spartakus ma nebavil. Jasné, treba brať do úvahy dávny rok výroby 1960. V tej dobe museli byť neuveriteľné hlavne masové bojové scény. Tie zaujmú ešte i v roku 2017, pretože je jasné, že nevznikali v počítačoch, ale že ten šialený magor naozaj pred kameru nahnal stovky a stovky štatistov. Pri scéne so zapálenými stohmi slamy som len krútil hlavou a hovoril som si, že musel byť zázrak, keď pri nakrúcaní nezomrel žiadny kaskadér. Každopádne, čo sa príbehu týka, bol som prekvapený, že je pod tým podpísaný niekto tak neortodoxný, ako Kubrick. Nie je to totiž nijako šokujúce, poburujúce, škandalózne, ani kontroverzné. Vlastne mi to prišlo ako veľmi konzervatívny, miestami až zaliečavý film. Čo je u Kubricka v podstate až abnormálne. Kirk Douglas sa mi v úlohe nepáčil. A je to dlhé ako krava v harmonike. ()
Nejlepší části filmu kupodivu nejsou scény se Spartakem (kterého ovšem Kirk Douglas zahrál více než dobře), ale ty, ve kterých se vyskytuje někdo z famózní trojice Olivier-Laughton-Ustinov a v nichž dochází převážně k mocenským hrátkám, což je mi rozhodně sympatičtější než patetické a leckdy nudné scény se Spartakem a jeho ženou. Od Kubricka bych čekal mnohem více (ale zase je pravda, že mu do toho kecalo víc lidí, než je zdrávo). ()
Galéria (158)
Zaujímavosti (70)
- Piráta Tigrana Levanta měl původně hrát Orson Welles. Nakonec ho hrál rodilý Pražák Herbert Lom. (Kulmon)
- Závěrečná bitva otroků byla původně prokládána scénami porodu Variniina (Jean Simmons) dítěte, aby vznikl kontrast zániku a zrodu. Později pro větší plynulost děje bylo od nápadu upuštěno. (gogos)
- Roli Varinie mohla hrát Ingrid Bergman. (Kulmon)
Reklama