Réžia:
Kathryn BigelowScenár:
W. Peter IliffKamera:
Donald PetermanHudba:
Mark IshamHrajú:
Patrick Swayze, Keanu Reeves, Gary Busey, Lori Petty, John C. McGinley, James Le Gros, Bojesse Christopher, Julian Reyes, Daniel Beer, Vincent Klyn (viac)Obsahy(2)
Začínajúci federálny agent Johnny Utah (Keanu Reeves) je pridelený k skúsenému Angelovi Pappasovi (Gary Busey) na prípad štvorice bankových zlodejov, ktorí v maskách amerických exprezidentov Nixona, Reagana, Cartera a Johnsona prepadli už dvadsaťsedem bánk. Jediná a ešte navyše trochu chatrná stopa vedie ku komunite surfistov, kam sa Johnny rozhodne preniknúť. Pred utopením pri jeho prvom pokuse ho zachráni pôvabná Tyler (Lori Petty), ktorá ho začne učiť surfovať a tiež ho uvedie do spoločnosti, ktorej „vládne“ priateľský a všetkými obdivovaný Bodhi (Patrick Swayze). Po ďalšom prepadnutí kriminalisti získajú ďalšiu stopu, ktorá ich zavedie na pláž Latigo... Tu se Johnny vzápätí dostane do sporu s agresívnou partiou surfistov. Pomôže mu Bodhi, ktorý mu tiež venuje nový surf. Johnny sa zblíži s Tyler a po čase zistí, že zlodeji, po ktorých pátra, sú Bodhi a jeho priatelia Roach (James LeGros), Nathaniel (John Philbin) a Grommet (Bojesse Christopher). Počas naháňačky po nasledujúcom prepadnutí môže Johnny dostať Bodhiho, nedokáže však vystreliť na priateľa. Zatiaľ čo sa Bodhi s ostatnými rozhoduje, čo ďalej, Tyler zistí, že Johnny je agent FBI a opustí ho... (TV Markíza)
(viac)Videá (2)
Recenzie (466)
Pokud člověk někoho nebo něco miluje je vždy nesmírně těžké tyto pocity vyjádřit slovy. Ne, že by nebyla snaha, ale je otázka zda existují vůbec ty správný slova. Mohl bych tady psát desítky řádků o důvodech, proč je Bod zlomu moje srdeční záležitost, ale má to vůbec cenu ? Podle mě nemá a tak se o to ani snažit nebudu. V Bodu zlomu je strašně krásně zachycena podstata svobody ducha. Žádný film nikdy nedokázal vyjádřit mé vnitřní já, žádný, až na jeden........Bod zlomu. ()
Osobitý thrillerový biják silno poznačený zeitgeistom 90's a hollywoodskym znovuvzkriesením - za každú cenu - senzačných produkcií. Tie sa priam dožadovali po eye-candy charakteroch prednášajúcich sladkasté fráze, kde tu i patetické rozpravy, išlo buď o (anti)hrdinov bojujúcich za spravedlnosť alebo ich revolutujúci protipól. Dvojica Keanu Reeves/Patrick Swayze do tohto vzorca sedí presne na mieru a ich kriminálne pletky na pozadí milostného laškovania majú onu divotvornú auru, ten správne excesívny náboj. Klišé, ktoré s ohľadom na danú dobu, na vtedy takmer neregulovateľný smer mainstreamového prúdu má u mňa pochopenie, je to klišé poľahčujúce, to na ktorom sa rád pobavím a poslušne sa nechám opájať extrovertnými hereckými výkonmi, adrenalínovou akciou a odvahou mrštne sa pohybovať po škále žánrových zákonitostí. Z dnešného pohľadu je potom zaujímavé sledovať, akým autorským vývojom za tie roky prešla Kathryn Bigelow, symbol obávaného nežného pohlavia, ktoré tie gule - na rozdiel od iných pseudo chlapáckych tvrďákov - naozaj má. Zatiaľ čo v "Point Break" sa k problematickým postavám a ustanovenému filmovému štýlu stavia idealisticky, pomáha im v dosahovaní vytýčených cieľov, tak v "Hurt Locker" sú jedinci samostatné individua, ktorým sa síce dostáva autorkinej empatie, ale jej prvú pomoc už nepotrebujú, sú tam vonku sami za seba a stávajú sa (aj za prispenia radikálnej reformy vyjadrovacích prostriedkov) platným nositeľom sebareflexívneho komentára. Túto mini evolúciu momentálne završuje režisérkin posledný počin "Zero Dark Thirty", ktorý predstavuje dokonale chladný, odosobnený a chirurgicky presný rez čo by jedno veľké, procedurálne peklo…tam kde neexistujú víťazi, úmorné focus on je nadovšetko a hlavný predstavitelia sú len ďalšou ihlou v kope sena. Veru zriedkavá metamorfóza. Avšak svedomitú prácu s napätím, ležérne obohacovanie všedných motívov o príbehy nevšedné a neoblomnú istotu v účinnom budovaní akčných sekvencií možno pozorovať už tu a preto sa domnievam, že K.B. síce ide s dobou, ale na bruckheimerovské pätolízačstvo z vysoka sere a ide si tvrdohlavo svoje. Schvaľujem. ()
Skvělí herci v hlavních rolích vyzvedli tenhle film z průměru a vytvořili tak nezapomenutelnou dvojici se surfovacími prkny. Role Reevese o agentu FBI, který se pomalu vmísí mezi gang, byla nadmíru dobře pojatá. Nakonec kdo by nesympatizoval s kladným záporákem Swayzym. Prostě akční krimi nabušené adrenalinem. 80% ()
„Bod zlomu” v surferskej terminológii označuje miesto, kde vlny narážajú o výbežok alebo skalu, čoho si je agent FBI Johnny Utah i veľmi dobre vedomý, keďže sa potrebuje dostať na stopu štyrom ozbrojeným páchateľom, ktorí jednak nielenže používajú masky bývalých amerických prezidentov Ronalda Reagana, Richarda Nixona, Lyndona B. Johnsona a Jimmyho Cartera, kedy ich »JOB« spočíva v zameriavaní sa na pravidelné vykrádania los-angeleských bánk, ktorých majú na konte vyše dobrej dvadsiatky, a tak ich musí vari konečne niekto natrvalo zastaviť, že tým pádom ani na sekundu (ne)zaváha, len aby sa votrel do priazne šéfovi bandy Bodhimu, pričom sprvoti musí ísť na vec menšou okľukou, a to prostredníctvom kočky Tyler Endicott, ktorej najprv natlačí niekoľko kalerábov do hlavičky, čím bude pre ňu oveľa viac zaujímavejším, kde sa vskutku jedná v podstate iba o to, aby sa naučil poriadne surfovať, čo je vôbec úvodnou a úplne tou najdôležitejšou vstupenkou medzi túto skupinu surferov, čo milujú totálny adrenalín, ktorý im snáď navždy prúdi v žilách, skrátka, musia mať ozaj pevné nervy, keď po každej, úspešnej akcii, sa idú následne vyventilovať na Latigo pláž. Čo ale v takom prípade, ak ich ktokoľvek "vyruší" pri predposlednom záťahu, kto sa volá Johnny Utah... ? Odteraz už nemá žiadnu istotu, ako sa budú udalosti vyvíjať ďalej, ktoré sú buď v jeho prospech, čo asi vonkoncom (zatiaľ) nehrozí, alebo bude musieť kývnuť na požiadavky nepredvídateľného Bodhiho, ktorý ho momentálne drží pevne vo zveráku ? Hrať dvojitého agenta, sa zrejme vždy nevypláca, čiže dosť riskuje kvôli ťažkej úlohe, ktorá mu už takpovediac prerástla cez hlavu, kedy stojí na tenkom ľade, ktorý sa môže pod ním kedykoľvek prelomiť, no i napriek tomu, ešte nehádže flintu do žita, aj keď jednoduché to mať určite nebude, pretože Bodhi a Utah, sú neuveriteľne tvrdohlaví rivali, ktorí si nekompromisne idú za svojím cieľom... / Point Break, režisérky K. Bigelow a výkonného producenta J. Camerona, je vôbec jedným z najlepších akčných filmov, ktoré som v živote videl, teda aspoň do prvej polovice som to tak i pociťoval. Dovtedy to na mňa pôsobilo extrémne realisticky, že trebárs prestrelka so surfermi/narkomanmi, je priam strhujúcou, a to ani nehovoriac o naháňačke s jedným z nepolapiteľných prezidentov. Psychológia postáv funguje na výbornú, obalená rúškom tajomstva. Akonáhle sa ale odhalí identita agenta Utaha, film ide z kopca nekontrolovateľnou (hollywoodskou) rýchlosťou, čím sa uberali body smerom nadol, i keď si filmová kinetika udržovala vysokú kondíciu. Scenár je potom popretkávaný samým klišé, čo taktiež nie je nič príjemné, vtedy idú postavy hlavou proti múru. Prejdem k hercom. P. Swayze a K. Reeves, sú excelentní, najmä večný sympaťák Keanu hrá ako o preteky ! Dobrý bol tiež aj Gary Busey. Páčila sa mi i dynamická kamera Donalda Petermana. Výborný snímok, ktorý mohol byť aj vynikajúcim, čo je vlastne veľká škoda !? PS: Klobúk dolu pred tým, že tento filmový počin nakrútila žena, lebo to na to ani nevyzerá, skôr na režiséra medzi 30-50 rokov, ktorý si potrebuje namastiť svoje ego ! () (menej) (viac)
Před coolovostí Patricka Swayzeyho v Bodu zlomu by blednul závistí i Dylen McKay. Je zajímavé, jak zprvu policejní zápletka se ubírá poněkud odvázanějším směrem, i čistokrevný polda nakonec pochopí, že není nic lepšího než sjíždět rozbouřené vlny na prkně, ha! Příběh ustrnul kdesi v osmdesátkách a to odnesly především dialogy. Jinak ale klobouk dolů za režii (a kameru), v protikladu ke scénáři je film natočen velmi pěkně. 7/10 ()
Galéria (56)
Fotka © 1991 Twentieth Century Fox
Zaujímavosti (38)
- Původně měl být film nazván Riders on the Storm, uvažovalo se také o názvu Johnny Utah. (Tygrys)
- Když se Johny Utah (Keanu Reeves) zmiňuje o podniku Patrick's Roadhouse, je to narážka na Swayzeho film Road House (1989). (Fenk)
- Keanu Reeves pozoroval skutečné agenty FBI v Los Angeles, aby nastudoval roli. Také cvičil s trenéry UCLA (University of California, Los Angeles), kteří mu pomohli s fotbalovou scénou. (c.tucker)
Reklama