Nové recenzie - Nováčikovia

Most do Krajiny Terabithia

AdamVesMost do Krajiny Terabithia(2007)

Dielo, ktorého opätovné pozretie som odkladal vyše 10 rokov. Nebolo to kvalitou filmu, ale kvôli tomu čo nás vo filme čaká. "Útek" pred realitou do vysnívaného sveta je podaný nenáročne, no to nie je nosným prvkom filmu. Tým je vyobrazenie priatelstva dvoch mladých ludi, ktorí sú obaja tak trochu odstrkovaní na okraji - Jess v rodine a Leslie celkovo v živote. Chválim vynikajúci výkon AnnySophie, Leslie v jej podaní si skrátka zamiluje podla mňa naozaj každý. "SPOILER" - taký emočný zásah, aký sa odohral v záverečnej časti filmu, hlavne pre neznalcov knižnej predlohy, som už dlho vo filme nezažil. Film dopozeraný v slzách, hlavne keď si predstavite, že by ste mali vo svojom živote kamarátku ako Leslie a z ničoho nič o ňu prídete.

Cesta do fantázie

AdamVesCesta do fantázie(2001)

Vrchol tvorby režiséra Hajao Mijazaki. A to aj s prihliadnutím na jeho klenoty ako Princezná Mononoke, Môj sused Totoro či Laputa nebeský zámok. Rozprávka, ktorá chytí za srdce nielen detského diváka. Práve naopak, naplno ju pravdepodobne ocení až staršie publikum. Cesta do fantázie je dôkazom, že ľudská predstavivosť naozaj nepozná hranice, stačí si otvoriť myseľ. Celý film navyše podčiarknutý úžasnými soundtrackmi, pri ktorých naskakuje až husia koža. A vrchol filmu - tichá cesta vlakom, je niečo čo ostane v mysli ešte dlhú dobu.

Vianočné prianie

AdamVesVianočné prianie(2012)

Pohodový romantický vianočný film, keď neočakávate nejaké extra veľdielo, iba skrátka chcete vypnúť a naladiť sa na vianočné obdobie. Hlavné postavy sú sympatické, je medzi nimi dobrá chémia. Veľmi milým prínosom je postava Santu - Chrisa. Presne takto nejako by som si predstavil aj skutočného Santa Clausa, milý deduško už na prvý pohľad a jeho mierne magické zásahy do príbehu častokrát úprimne pobavili. Skrátka ideálny film na predvianočné adventné obdobie.

Gentleman v Moskve

AhsokaGentleman v Moskve(2024)

Ryba smrdí od hlavy a inak tomu nie je ani v tomto prípade. Už samotný nápad (pochádzajúci z predlohy) väznenia v hoteli je ABSURDNÝ! Je to síce fikcia, ale taká ktorá by sa nikdy v spojení s porevolučným Ruskom nemohla stať. V seriálovom spracovaní ešte do toho pridajme tie k Rusku "úplne autentické" postavy... Veľmi som sa premáhala k dopozeraniu seriálu a vpred ma poháňala túžba odhaliť záver s naivným očakávaním, že sa snáď dozvieme, aký reálny dôvod by mali boľševici k tomu, že nechali aristokrata Alexandra Rostova toľké roky nažive v luxusnom "väzení", ktoré vlastne ani nikto nestrážil. Kvôli jednej revolučnej básni? A na to si boľševici vynaložili takú námahu, že si ju vôbec čítali? A aký mal pre nich počas 30 rokov prínos? Že poznal víno a etiketu? Zaporák úplne absentoval a režim ako taký bol viditeľný minimalisticky. Vyzeralo to nádejne, no skutek utek. McGregor sa snažil a dodal Rostovovi potrebnú charizmu, a síce bol gentleman, ale skôr londýnsky ako moskovský, ale už čerttovem, a tiež chválim príjemnú hudbu, aj keď tá mi občas pripomína hudbu z iného filmu. Z Ameriky sme sa východnejšie ako do Británie určite nedostali a nad tým sa zatvárať oči nedajú.

Kuriér

Cerna_kosileKuriér(2002)

"Hledám kurýra". Takového, který přepraví mladou Asiatku do svého vztahu, nebo-li, jak jedna náhodná ženská dokáže zničit chlapovi jeho klidný a úspěšný život. Když posadíté bývalého vojáka za volant, který může mít jakékoliv úmysly, nedivte se komisaři, že proti němu nemůžete získat žádné důkazy. Nadupaný akčňák, který tkví v automobilových honičkách s někým, kdo řídí jako Dominic Toretto a v tvrdých bitkách s využitím všeho možného. Jasonova první filmová solo role, od které se dále v podobném duchu odvíjí celá jeho kariéra, i s jeho věčně kamennou tváří a třemi pravidly, nasadila laťku tentokráte hodně vysoko. Vojenský důchod zřejmě nebude nejhorší, když se po ulicích proháníte v BMW 750i E38..

Tajemství: Odvaha snít

DanielaaaTajemství: Odvaha snít(2020)

Tohle je taková Rosamunde po americku, plná rekordního množství nelogických věcí (namátkou vybírám: Bray nááhodou zahlídne ze střechy vlnitou plastovou desku skrytou ve vodě za rákosím, pak jí zahlídne syn už jako okno a jediné, co ho zajímá, je kde ji Bray vzal, pak tentýž syn nááhodou zahlídne z auta napůl utopenou schránku ve vodě, ve které je úplně nerozmočené lejstro. Miranda svým výstupem zkazí narozeninovou oslavu dcery, místo aby si to vyříkala někde v ústraní atd. atd.). Nejlepší moment celého filmu je hláška starší dcery. "To ty s ním budeš muset spát!" Je to první film, kterému dávám pouhé 2 hvězdy a ani nevím, proč jsem ho dokoukala.

Kráľovstvo planéty opíc

Talita1Kráľovstvo planéty opíc(2024)

Jednotlivé postavy boli zaujímavé: opičí vodca, ženská postava Mae, ktorá často prekvapí, kladný hrdina opičiak Noe. Milé mi prišli tie udivené pohľady opíc na zebry aj listovanie v detských knižkách. Nádherná príroda, dobre riešený vizuál s pozostatkami ľudskej civilizácie a skvelé efekty. Miestami bolo tempo pomalé a vadila mi dlhá stopáž. Ale snímka priniesla aj napätie a emócie. A tie nudné miesta zachránil strhujúci záver s hektolitrami vody a scéna opičiakov s orlami.

K zemi hleď!

Adamos__K zemi hleď!(2021)

Upřímně k tomuhle snímku mne s prvu táhli pouze herci a nevěnoval jsem mu zase až tak velké očekávaní, no díky tomu jsem byl ale neskutečně překvapen a jsem rád že jsem se nakonec rozhodl snímek shlédnou. Don't look up je výbornou satirou na lidskou společnost, zejména pak na ovlivnitelnost lidí skrze média a politiku. Výborné vyobrazení přehnaných a archetipických postav, který ale přesto působí netradičně, kdo by třeba řekl že největší hajzl filmu bude president spojených států. Je až neuvěřitelné si uvědomit že tyto věci na které film poukazuje se ve světě neustále dějí jen v né až tak přehnaném měřítku. Humor perfektně sedí na danou situaci a neřušivím způsobem se třída s dramatickými scénami. Don't look up je jeden z mála filmu poslední doby kterým jsem schopen s klidným svědomím naprat nejvyšší hodnocení.

Na hrane zajtrajška

Adamos__Na hrane zajtrajška(2014)

Co si budem nalhávat scifi žánr dostal díky tomuhle filmu tak trochu obrození. Na hraně zítřka ukázalo že i v dnešní době může do kin přijít originální, ryze akční snímek se zajímavou premisou, který je, (a to se dnes cení), jednoduchou zábavou která vám neskutečně rychle uteče protože vás prostě bude bavit. Tom Cruise zde prožívá jeden a ten stejný den ve válce s emzáky pořád a pořád dokola a přitom se neustále zlepšuje a i když to může znít sebevíc tupě film to dokáže hezky odůvodnit a díky tomu tu máme smyčku ve které sledujeme umírání našeho hlavního hrdiny na sto různých způsobů což se váže i s humorem který si zakládá hlavně na perfektním střihu a nahodilosti jednotlivých scén. Pokud tedy máte náladu se z jakéhokoliv důvodu podívat na neustále umírajícího Toma Cruise tenhle film bude zajisté pro vás.

Súperi

BeyoungSúperi(2024)

Jestli chcete zažít, jak hravě se dá uchopit sportovní tématika, vřele doporučuju. Zápletka se 'švédskou trojkou' mě prostě bavila a v momentě, kdy jsem si říkala, že už nic lepšího asi nepřijde, tvůrci vytasili další překvapení. Film vystupuje z řady, aniž by ztratil lehkost. Kamera úspěšně cílí na stěžejní momenty, které si máte vychutnat, a elektronický soundtrack Nine Inch Nails prožitek ještě zesílí. Tuhle svižnou dvouhodinovku Guadagnino namíchal jen s minimem herců a se skromnými kulisami. Když ke konci závěrečných titulků čtete 'Challengers', nechce se vám z kina.

Godzilla a Kong: Nová Ríša

MamanzelkaGodzilla a Kong: Nová Ríša(2024)

Upřímně jsem po shlédnutí netušila jak se jmenovaly hlavní postavy, teda ty lidské … CGI hlavní postavy byly jasné - Kong, Godzilla, Yetti a Zrzoun 😂 A jak si Kong Godzillu osedlal! Hustý 🙃 Ale to je tak vše - um na počítačové animace už tvůrci v této sérii ukázali, teď jsem čekala trochu víc “příběhu” a ono se mi zase dostalo jen plkání o fyzice, vymyšlené mytologii a taky napínaní z mega nabíjení Godzilly na úplný prdlajz, protože ve finále to vlastně skoro nepotřebovala … Celkový dojem? S manželem určitě jo, s malým dítětem ne a s puberťákem taky ne (ten se na to podívá s kámošema 😂)

Temná hmota - Ten nejlepší výlet

AhsokaTemná hmota - Ten nejlepší výlet(2024)

Narozdiel od iných som presne naopak prekvapená, že sa dozvedáme podstatu už tak skoro, napriek tomu, že sme k tomu smerovali od prvých scén na univerzite v prvej epizóde. Prečo by mal Jason očakávať, že sa stal obeťou kvatového previazania, niečoho, čo funguje pre najmenšie častice, ktoré poznáme a nie pre makrosvet a ľudí? Zrejme sa tvorcovia rozhodli zamerať viac na riešenie danej situácie ako na hľadanie príčiny, preto ju odhaľujeme hneď. Snáď si ale pre nás ešte niečo nechali, čo dokáže dej správne vygradovať. Za mňa zatiaľ spokojnosť.

The Ministry of Ungentlemanly Warfare

MB612The Ministry of Ungentlemanly Warfare(2024)

Guy Ritchie, Henry Cavill a banda dalších fajn herců, zasazeno v době 2. světové války, špionážní zápletka. Prostě sázka na jistotu. A ono ne. Bohužel pro mě těžké zklamání. Přišlo mi, že Guy Ritchie vykrádá sám sebe. Stylizace se nedá upřít, ale děj fakt marný. Měla jsem pocit, že spousta scén už tu tisíckrát byla. Něco málo fungovalo, ale jinak to prostě nemělo drive. K žádné postavě si člověk nevytvoří vztah, hlavní záporák je sice hajzlík, ale je to spíš karikatura německého oficíra. 5 hlavních hrdinů na člunu je nadupaná potenciálem, ale nějak mi přišlo, že tahle linka byla hodně nevyužitá. Ani akční scény to nezachránily. Druhá linka s Eiza González byla o špetku lepší, nicméně i tak je to celé takové sterilní, bez nápadu. Je to škoda, mohla to být fakt pecka.

Dannyho jedenástka

Harding164Dannyho jedenástka(2001)

Legendární král všech heist filmů, který silně ovlivnil celou řadu knih, filmů, a dokonce i videoher. Když jsem Dannyho parťáky viděl poprvé, líbili se mi o dost víc a považoval jsem je za jeden z nejlepších filmů vůbec. Dnes už jsem o něco starší, a tak mi to celé přišlo docela dost přitažené za vlasy. Je to pořád velmi dobrá oddechovka, u které se rozhodně nudit nebudete ale na plný počet to asi úplně nemá.

Stopárov sprievodca po Galaxii

diax3Stopárov sprievodca po Galaxii(2005)

Martin Freeman je ideální Artur. Trillian, Ford i Zafod (kterej si z jedný hlavy měl na maškarním udělat papouška, takže nechápu, jak se s jeho krky stalo to, co se ve filmu stalo...) taky hodí, Marvin byl depresivní pěkně. Tam to ovšem končí snad pro každýho, kdo to čet. Nedokážu se nijak přemluvit, aby se mi to líbilo, nekonečný potenciál byl dle mého zalit do levný sádry.

Tajuplný ostrov

GnomoTajuplný ostrov(1941)

Sovětský film z roku 1941 - originální verze bez titulků.Ze všech filmových verzí Tajuplného ostrova se film asi nejpřesněji drží děje knížky, i když i tady jsou některé nešikovné zkratky.Pozor-malý spoiler: Například když se najednou v Žulovém paláci objeví funkční telegraf, aniž je sebeméně zmíněno, kde se tam vzal.Způsob herectví je sice ještě hodně poplatný předchozí němé éře (gestikulace atp.), ale nemění to nic na celkovém vyznění filmu.Stejně jako v románu je tady důležité, aby lidé drželi pohromadě, aby spolupracovali. Ne dobrodružství, ale soudržnost či sounáležitost lidí je hlavním poselstvím filmu i románu. To dobrodružství je jen obálka, do které to je zabalené.Co mne dostalo, to byla obrazová citace z knihy - Nautilus vysílající dva paprsky světla, když se k němu blíží člun s hrdiny.Pokud někdo nenatočí další verzi Tajuplného ostrova, která by byla ještě blíže předloze, má za mne tato verze z roku 1941 jasnou jedničku - a to přes všechny nedokonalosti, dané dobou vzniku.Za mne 4 * a možná by byla i pátá, kdybych viděl kvalitnější kopii.

Tajomný ostrov

GnomoTajomný ostrov(1973)

Velmi vděčný námět podle románu p. Verna. Filmové zpracování bohužel nemá tu sílu, kterou má knížka.Děj je místy zbytečně rozvláčný, místy zase jsou tam podivné dějové "skoky". Občas se objeví nějaká ta chybka. Podle mého by seriálu prospělo, kdyby byl zhuštěn do tří dílů.Úchylky od díla pana Verna bych tomu odpustil, ale celkově to hodnotím na průměr.Původně jsem čtvrtou hvězdu přidal v podstatě z nostalgie - viděl jsem to kdysi dávno, když to k nám přišlo, a pamatuji se, že jsem to sice odkoukal, ale byl jsem z toho poněkud otrávený. Hlavně proto, že jsem se nemohl ubránit neustálému srovnávání s románem, který mám rád dodnes. Například mi značně vadily ty podivné skafandry a pozorovací a obranná zařízení na kopci - přehnaná snaha o něco podivného a záhadného.Někdy méně znamená více. Rovněž jsem nechápal, proč je jako hlavní postava uváděn kapitán Nemo, který podle mého je sice důležitou, ale nikoliv hlavní postavou románu. Možná to udělali proto, že Omar Sharif byl hvězda.Také Pencroftových zpěvánek mohlo být méně. Ale to je pochopitelně věc názoru.Dnes jsem se na to po mnoha letech díval ze zvědavosti - jak se mi to po tolika letech bude jevit.Není to taková slátanina, jako některé jiné verze Tajuplného ostrova, které jsem mezitím měl také možnost vidět (a které raději ani nebudu hodnotit), ale bohužel, na knížku to nemá.Když jsem shlédl sovětskou verzi z roku 1941, byl jsem nucen se vrátit sem a hodnocení opravit.Takže 3 hvězdy.

Hledání opravdového boha

GnomoHledání opravdového boha(2017)

Film je výborný. Přesně vystižená atmosféra tropického pralesa je přímo sugestivní, člověk cítí tu vlhkost a čvachtání pod nohami - i když se kvůli tomu většina filmu odehrává ve značném šeru.Ale takový je tropický prales.Vzájemná řevnivost vojáků/hrdlořezů je vykreslena velmi realisticky (jak nás historie učí, mnozí z nich by možná v civilizovaných končinách skončili na popravišti a výprava do neznáma ve jménu krále a zlatého telete byla tím jediným, co je před oprátkou či sekerou uchránilo).Touha po zlatě jen přilévá oleje do ohně.Ženu bych na takovouhle výpravu nebral, ale také nejsem španělský conquistador a bůh ví, co se jim honilo v hlavách.Většinou neviditelní indiáni, šípy přilétající odněkud z temnoty pralesa, aniž nepřítele zahlédnete třeba jen na mžiknutí oka - opravdu se jim to povedlo.Celkově působí film velmi realisticky, ale nepřehání to (i když tam jsou momenty, kdy by to šlo úplně samo).Poněkud rozpačitě na mne působil konec. Zabrání Tichého oceánu a zemí kolem jménem španělského krále chápu, ale co dál?Ten konec je takový nijaký - a to je důvod, proč nedávám plný počet.Vůbec nechápu potřebu kohosi z české distribuce vymýšlet pro tento film nový název. Lze ho sice brát v tom smyslu, že se pro původní katolické křesťany postupně tím hlavním a jediným bohem stává vidina zlata, ale připadá mi to zbytečné.Původní název Oro/Zlato je naprosto přesný a výstižný.Za mne 4 * (o tu jednu připravuje film rovným dílem ten zmíněný rozpačitý konec a podivnost českého názvu).

Rudý přízrak

GnomoRudý přízrak(2020)

Rusové umí dělat válečné filmy. Pokud to myslí vážně, je to bez diskuse.Poněkud se jim to nedaří, když se snaží o něco ve stylu hollywoodských blockbusterů nebo když zkusí nějaký experiment.Což je podle mého případ Rudého přízraku. Je to směs klasického ruského/sovětského válečného filmu, westernu, komedie a já nevím čeho ještě - a právě to ten film sráží.To, že je to taková směsice, je možná dáno tím, že se na scénáři podílelo 5 lidí a každý si tam chtěl dát to svoje.Samozřejmě každý to může vidět jinak, někomu se to bude líbit, někdo na tom bude hledat vši.Dobře se na to koukalo, ale neskončí to mezi filmy, ke kterým se vracím.(Pozor - malý spoiler)Trochu mi tam přišla zbytečná ta komplikace s těhotnou a porod, ale život někdy tropí divné věci.Musel jsem přimhouřit obě oči, abych zkousnul toho německého oficíra s rozbitou hubou, který tam hodiny leží na sněhu v mrazu a ne a ne zmrznout. Tady ta básnická licence scénáristického týmu a pana režiséra přestřelila.Jako v mnoha zimních filmech tvůrci trochu nedomysleli, že pečlivě prohrnuté cesty nemohly vést všude, ke každému stavení.Za mne poněkud rozpačité 3 *