Nové recenzie - Nováčikovia

Deň vďakyvzdania

FiliBauchmaDeň vďakyvzdania(2023)

There will be no leftovers!                                                                                                                         Eli Roth a jeho slasher, ktorým vzdáva poctu tomuto hororovému podžánru dôb dávno minulých. Už úvodná scéna z pohľadu prvej osoby v nás evokuje pocity z Carpenterova Halloweenu a nasledujúci dej nás len utvrdí v presvedčení, že sa dočkáme tej správnej starej hororovej školy slasherového sub-žánru. Tu však pozitíva asi končia nakoľko ani scenárista Rendell a ani Eli nie sú rozhodnutí poskytnúť nám niečo naviac (čo pri pohľade na ich minulú filmografiu vlastne nie je nič nečakané, veď ani pri The Green Inferno sme toho nedostali viac než len ďalšieho zástupcu podžánru kanibalského hororu), než len príjemnú retro atmosféru. Dej je jednoduchý, zvraty odhadnuteľné (aj keď nie najhoršie), čo by som ešte mohol spomenúť je hudba, ktorá mi z neznámych dôvodov pripomínala skladbu The Beast od Jóhanna Johannsona zo Sicaria. Avšak, na strane druhej čo treba pochváliť, sú mordy, ktoré obsahujú viac než len slušné gore scény, (aspoň vidno kde je Eli doma:), ktoré mi v niektorých prípadoch (mrazák a rúra) spôsobili pocity pripomínajúce fyzickú bolesť (pri tom druhom som od bolesti aj sykol). A na čo nesmiem zabudnúť je scéna do ktorej som sa ihneď zamiloval. Tajomný vrah v Pilgrimovskej maske zavraždí ďalšiu zo svojich obetí, pričom jeden svedok, ktorým je kocúr nebohého majiteľa, všetko videl. Vrah sa na kocúra pozrie a vám hlavou preletí, že pokade dokáže chorá myseľ Eli Rotha zájsť a do akej miery je schopná nevinnému tvorovi ublížiť. Pre ľudí ktorí nevideli nebudem ďalej prezrádzať, nech trpnú v danej scéne napätím tak ako som trpol ja. Pre ostatných, ktorí to videli, už asi vedia aký mám vzťah k mačkám:)

Blade Runner 2049

MatevojBlade Runner 2049(2017)

Klenot. Klenot kinematografie. Beznaděj, frustraci, smutek, radost, naději, ba i zklamání. Tohle vše je Blade Runner 2049. Snímek mými slovy poukazuje na to, že každý může mít naději, někdy se to holt zkrátka nepodaří. Ale právě to vás nesmí odradit od toho, abyste konali dobro. Z vizuálního hlediska nic nemá chybu, vždy mě nadchne cokoli, co má Neonový nápis, což nemusíte mít strach, že se ve filmu neobjeví. Prostředí je uděláno až smrtelně dobře. Potěšilo mě, že to hlavně není nějaká přehnaná budoucnost, naopak mě dost vyděsilo, že přesně tohle se může stát, kdykoli i nám. Dovolil bych si říct, že tohle je další mistrovský kousek od Denise Vileneuva. Jestli si myslíte, že váš život nemá smysl... Podívejte se na tenhle film. Otevře vám oči a dost možná změní celý váš pohled na svět. Od srdíčka doporučuji zhlédnout, dlouho jsem nic takového neviděl.

Collateral

Harding164Collateral(2004)

Film má dvě hlavní dějové linky. V té první sledujeme taxikáře kterého unesl nájemný vrah a v té druhé detektiva vyšetřující sérii vražd. Detektivova linka je totální ztráta času, protože akorát opakuje věci, které už jsme viděli u taxikáře. Když se linky propojily tak jsem čekal, že detektiv konečně něco udělá ale ne, ani ne minutu na to ho zastřelí. Přiznám se, že vůbec nechápu, o co se s touhle postavou snažili. Kdyby ho kompletně vystřihly z filmu tak se nic nezmění. Taxikářova linka je naprostý průměr s dementním koncem a příběhem děravým jak ementál. Cruise je fajn ale role je na něj moc statická a té akce je tu pro něj málo.  Dávám ještě dvě hvězdičky, ale je to dost na pomezí.

Volanie divočiny

diax3Volanie divočiny(2020)

Z knižní předlohy si to vzalo tak zrnko toho drsnýho zlata, co se z ní dá vyrejžovat. Některý postavy jsou tu jen pro to, aby byly obsazený příčky korektního žebříku. A CGI je špatný. Ale když se s těmito fakty smíříte, než si to pustíte, tak je to ok. Vlastně mě až překvapilo, jak měkkoušsky a family-friendlyovsky se to dalo zpracovat.

Deň pred krízou

Harding164Deň pred krízou(2011)

Naprosto neskutečně pomalý a nudný film. Bude krize a banka chce aby to odsral někdo jinej. Tohle by šlo sfouknout za patnáct minut. Jestli se zajímáte o krizi roku 2008 tak to máte blbí, protože se o ní ve filmu vlastně nic nedozvíte, no a jestli ne tak nevidím důvod se na tenhle film dívat. Dvě hvězdičky čistě za herecké obsazení.

Sliedič

Harding164Sliedič(2014)

Takhle dobře zahraného magora jsme tu už dlouho neměli. Gyllenhaal podává skutečně životní výkon a jde z něj strach. Příběh o kompletním sociopatovy, který konečně najde branži, ve které svůj talent dokáže na plno využít. Slídil ukazuje novinářský hyenismus ve své nejčistší podobě. Pravda, rozjezd byl trochu pomalejší ale dá se to přežít a ten konec byl teda fakt něco. Doporučuju.

Trainspotting

Harding164Trainspotting(1996)

Nechápu vysoké hodnocení. Je tu pár povedených vtipů, a to je tak vše. Hlavní myšlenka na mě působila dost směšně a debaty o tématech typu hypotéka z pohledu feťáků snad nelze brát vážně. Scény s dítětem mě málem donutily to vypnout. I Requiem za sen věděl že tahat do tohohle děti není zrovna nejlepší nápad. Fakt nechápu.

Requiem za sen

Harding164Requiem za sen(2000)

Příběhy čtyř lidí, kterým zničily život drogy. Solidně natočené, dobře sehrané s naprosto geniálním soundtrackem a zatraceně silným příběhem. Opravdu tady není co vytýkat. Pravda, tohle rozhodně není žádná oddechovka na večer s rodinou ale i tak bych řekl že je to jeden z těch filmů které by měl každý alespoň jednou vidět.

Utečenec

Harding164Utečenec(1993)

Učebnicový příklad akčních filmů devadesátých let se vším, co k tomu patří. Směšný příběh, zakončený naprosto neskutečně dementní akční sekvencí a plný postav které se chovají přesně tak jak scénárista potřeboval a působí proto značně schizofrenicky. Nejlepší příklad tohohle jevu je hlavní hrdina. V jedné scéně se vás snaží přesvědčit, jak geniální je Kimbl borec a ani ne pět minut na to sledujete, jak ten debil zavolá svého právníka. Celý film na mě navíc působil strašně americky. Vlak nemůže jenom vykolejit, musí při tom explodovat. Ne, tohle fakt není pro mě. Ford a Jones jsou fajn takže dávám ještě tři hvězdičky, ale je to škoda.

Nekonečný príbeh

JimmyBookNekonečný príbeh(1984)

Tady nezáleží za efektech, mezerách v příběhu nebo odlišnostech od původní knihy. Tady jde o to, že tenhle film je prostě srdcovka a příběh mého (a nejspíš i Vašeho) dětství.

Bad Boys: Na život a na smrť

Talita1Bad Boys: Na život a na smrť(2024)

Akčná záležitosť, ktorá odľahčuje dej svojím humorom. Will Smith a Martin Lawrence si dobre rozumejú, hláškujú, ale zároveň bojujú proti zlu. Miestami to bolo nudné, miestami až priveľmi akčné s častým strihom a trasúcou sa kamerou. Mňa osobne potešil Ioan Gruffudd, ktorého som po dlhšej dobe opäť videla. Emócie vyvolal aj dobrý záver, keď dcéra policajtky prehlási "He saved my life!" Zachránil mi život!

Franta mimozemšťan

Film_fandaFranta mimozemšťan(2024)

Celkem pohodička, taková příjemná taškařice. Umím si představit jak si to herci během natáčení užívali.

Smrtonosná zbraň

Harding164Smrtonosná zbraň(1987)

Pravda, už to není taková sranda jako dřív ale i tak jsem se nenudil. Dost solidní buddy movie s celou řadou povedených vtipů, rychlé akce a hlavně pekelně silnou dvojicí hlavních hrdinů. Gibson sice s dlouhými vlasy vypadá jako debil, ale hrát umí a s Gloverem si vyloženě sedli. Jediné, co to trochu kazí je ten dost jednoduchý příběh, který sice neurazí, ale na pět hvězdiček asi není. Dávám teda jenom čtyři, ale jsou to zatraceně silné čtyři hvězdičky.

Krvavý obchod

atomic1Krvavý obchod(2015)

Moje oblíbená vandamovka.Nejdřív jsem se na to bál podívat.Myslel jsem , že to bude levný béčko kde se Van Damme ukáže jen aby ho mohly dát na plakát.Ale příjemně mě to překvapilo.Van Damme tu hraje poctivě.Děj zajímavej akce slušná.Závěr filmu mě překvapil a dojal.

Psí vojaci

atomic1Psí vojaci(2002)

Film měl od začátku do konce úžasnou strašidelnou atmosféru (les a mlha).Jsem rád , že zde vlkodlaci nebyli ztvárněny pomocí digitálních efektů.Díky tomu , že jsou to kostýmy to vypadá realnějc než kdyby byli digitální.Je to něco jako Critters nebo Gremlins.Z hlediska hororu jsem se bál dostatečně.Z hlediska akce jsem také nebyl zklamaný a z hlediska thrilleru to bylo napínavé až dost.Tento film hodně připomínal Predátora , který je jeden z mých nejoblíbenějších akčních hororů takže jsem spokojený.Myslím , že kdyby tento film byl natočen v 80 letech bylo by to NĚCO.

Máme prachy!

TavprvniradeMáme prachy!(2024)

Miluju povídkové knihy. Včera jsem zjistila, že ne až tak filmy. Zatímco u knihy si kočírujete, kolik času si po konkrétním příběhu vezmete na jeho uležení, rozjímání nad ním, aby vám ho ten další nerozředil, u filmu postaveném na několika nepropojených příbězích je to mimo vaši moc a než rozdýcháte jeden, už dojem z něj rozpouští ten následující... / Chvíli vám připadá, že to určitě točil Woody, pak zase čicháte inspiraci v Nezvratném osudu, následně nechtíc srovnáváte s Trojúhelníkem smutku... / S jakou až velkolepostí honiček jak z Bonda v mini pařížských uličkách film nastoupil, tak s podobnou intenzitou pak vadl. Za mě asi jo. A soudě i dle zvuků v sále - zatímco v první třetině jsme svorně hýkali jako jeden muž, postupně to sláblo... Mě osobně rušila jistá předvídatelnost, stejně jako dlouhá doba, která uplynula mezi tím, kdy mi jako divákovi docvaklo, kam příběh směřuje, a než se tam skutečně dokodrcal. / V pro mě nenakoukané francouzské kinematografii jsem si ale opět užila pro mě neokoukané tváře, díky kterým to koukání nabíralo na pocitu autentičnosti. / Vyústění teroristů si zaslouží speciální půlbodík. :) / Proč ne, hele.

Chiméra

JohnnyKladnoChiméra(2023)

Pěkně natočený film, promyšlený, ale také dlouhý a místy nudný. Arthur, chudý Brit žijící v „chatrči“ za zdmi malého Toskánského městečka v 80. letech. S partičkou podobných zoufalců se živí jako vykradači hrobů Etrusků, přičemž Arthur zde využívá svou schopnost staré hrobky „vycítit“. Když zrovna nekrade, dochází k matce své zmizelé přítelkyně, o které se mu stále zdají sny. Zde potká Itálii, mladou chudou ženu s dětmi. Ta je s ním a jeho partou zrovna ve chvíli, kdy naleznou dosud největší úlovek. Itálii se činnost Arthura velmi nelíbí a děj se konečně malinko rozjede. Má to mnohem více vrstev, než se z popisku zdá, ale na mě to nějak celkově nefungovalo a první polovinu filmu jsem bojoval s nudou i mikrospánkem. Není to film pro mě, ale uznávám jeho řemeslné i jiné kvality. 60%

Vyšší princip

JohnnyKladnoVyšší princip(1960)

Silné emoce ve mně vyvolal film Jiřího Krejčíka. Pan režisér si se mnou pěkně pohrál. Atentát na Heydricha měl na většinově protiněmecky smýšlející společnost ohromný vliv. Dětinský žert, pomstychtivý spolužák a to s přimícháním doby, napětí, touhy Němců o pocit nadřazenosti/moci ve společnosti, to vše dělá nebezpečný koktejl. Strach, lámání charakterů, hrdinství, vyšší princip mravní ( z jehož hlediska, vražda na tyranu, není zločinem ) a nádherná a fantastická Jana Brejchová, abych to trochu odlehčil, dávají dohromady strhující dílo, o kterém budu ještě dlouho přemýšlet. František Smolík? Geniální, Pan herec mě regulérně dojal. Film velmi stojí na hereckých výkonech a ty jsou... Skvělí Mistrík, Šmíd, Kostka, Postler. Rudolf Hrušínský jako nechutný prospěchář, Radovan Lukavský má nádhernou roli a třeba ještě Hannjo Hasse, který je správně nechutný a zlý. No mohl bych se dlouho vypisovat. Nádhera a asi nenajdu důvod, proč nedat 100%. Takže 100%

Mníchov

Adamos__Mníchov(2005)

Steven Spielberg prostě ví jak dělat kvalitní blockbustery, no a jak jinak zaujmout diváka než pořádaným dramatem podle skutečných událostí. Super napínavý film, který mě dokázal konstantně bavit po celou dobu, a to i přes jeho strašlivou, tří hodinovou stopáž, která se sice táhne ale nenudí. Po stránce režie Mnichov rozhodně nezaostává za jinými Spielbergovými filmy a může se v klidu zapsat mezi jeho nejprominentnější díla.

Časové pásmo bolo zmenené