• Horor
  • Krátkometrážny

Recenzie (3 567)

Nafukovacia panna (2009)

Adaptace mangy asi nemohla vypadat a hlavně dopadnout jinak. Šílené japonské komiksy sice znám jen z rychlíku, ale jejich podstata, kde se jemná poetika střídá s až neuvěřitelnou krutostí tak trochu odpovídá japonskému naturelu.  Přesto mi to vyústění tady  tak úplně nesedlo, protože mi to celé  přišlo podobně prázdné jako stín nafukovací panenky. A to jsem si při básni, která  nejprve vtipně (a chytře)  začala i skončila větou "Život je.." opravdu plesal a Nozomi jsem celou dobu fandil. Nejdojemnější pak byla scéna s osamělým starcem toužícím po lidském dotyku...Přesné pokračování básně "Život je" mi vypadlo, a to jsem si jej chtěl zapamatovat, ale tak snad mi odpustíte parafrázi : Život je příběh, který nikdo nenapíše sám..

Soukromá vichřice (1967)

V krátké době opět motiv partnerského stereotypu ve filmu,  povídka z Tváre v okne  byla o stupeň hořčejší, ale ani Bočanova adaptace Párala se s partnerským soužitím nepárá a jako stereotyp rovnou  ukazuje celé to naše snažení na tomhle světě.  Nesympatické postavy, tedy kromě lehce natvrdlého  a naivního Landovského dodávají onu hořkost,  originalitu pak odlehčení v podobě pokusů o vraždy s vlastně dnes už legendární scénou kyseliny ve vaně a dojem kazí jen stydlivá kamera, kterou bych na sklonku šedesátých let v tak přísné podobě zase nečekal. Aneb trocha nahoty by Páralově adaptaci rozhodně prospěla. Pěkné (asi) čtyřky Míly Myslíkové tedy nevidno...

Wanted (2008)

Stylová nabušená akční jízda, kde auta vystřihnou i trojitého salchowa, kulky létají za roh a  budoucnost se skrývá v prostěradle.  Svižná zábava pro českého diváka vyšperkovaná českými nápisy, ruským hlášením, Ladou a Václavem Klausem.  K uspokojivé čtyřce tak akorát.

Grék Zorba (1964)

Brát život takový jaký je, to není jen tak. To totiž každý neumí. Řek Zorba vás ale může popostrčit alespoň k zamyšlení se. Krutý obraz venkovského života chudých Kréťanů, či chcete-li kreténů, brzy na jedné straně ostře kontrastuje s bezstarostností bodrého Zorby, který se vetře k nesmělému Angličanovi hodlajícímu zde podnikat, ovšem na straně druhé spíš jen dokresluje tu mnohotvárnost lidského bytí, kde ve své podstatě jde jen o to, zda dokážete mít radost z dalšího dne, jenž je nám tu vyměřen.  Pětihvězdičková oslava života.

Dôvod žiť... a zomrieť (1972)

Výborný, leč pro mnohé možná trochu pomalý western na motivy Tuctu špinavců. Zběhlý plukovník Seveřanů dostane druhou šanci a s bandou od oprátky zachráněných grázlů má znovu dobýt pevnost, kterou prakticky odevzdal jižanské armádě.  Grázlové nejsou kromě Buda Spencera nijak sympatičtí a napětí mezi nimi a plukovníkem Coburnem bylo fajn sledovat.  Testosteron totiž stříká proudem a kdo je špagetami políbený, bude spokojen. Tohle drsňačení má prostě své kouzlo. Valerii si pak občas odskočí i do komedie,  překvapí i scénkou která by se neztratila v nějakém tom vidláckém hororu a na závěr nabídne slušnou bitvu plnou diska a la kulomet.  A taky bych chtěl jednou umřít jako Kojak! Někde mezi silnou trojkou a slabší čtyřkou...

Tvár v okne (1963)

Tři hořké povídky, přičemž hořkost nabývá s každou další na intenzitě. Žalobce, kde se střetává ani ne tak maloměšťáctví, ale obyčejná lidská malost (scéna s udavačským dopisem na vyšší místa je nejsilnější) s lidskou touhou po svobodě. Pěkné.  V druhé mne mrzelo jen to, že Solan ani jednou nedal do společné scény pana Högera s panem Štěpánkem, to by byl doslova velký třesk. Obhájcův příběh graduje při setkání s vypečenou rodinou, které by se zjevně ulevilo jeho smrtí. Hořké ještě o stupínek víc, nicméně pro mne nakonec z celého triptychu nejslabší. Účinkem, nikoliv kvalitou. Poslední povídka pak nejsilnější, jak účinkem, tak kvalitou. Stereotypem postižený pár, kde na jedné straně stojí rozvodový Soudce, který se rozhodl, že je šťastný a jeho dlouho pasivní žena, jejíž chvilková vzpoura ale nikam nevede.. Autentické, nadčasové  a ďábelsky nepříjemné a symbolicky až orgastické. Neřešený ale stálepřítomný zvuk tekoucí vody, stejné večery i rána..brr.  A Pešek před svým "pádem" do přeslazených dědečků vynikající! Celkově velmi silná čtyřka, kterou rád zaokrouhluji právě za tu poslední povídku směrem nahoru.

Smyk (1960)

Nikoliv naivní agitka, jejíž nebezpečenství se změnilo v tréninkový snímek kritického myšlení. Formálně rozhodně zajímavý film s neotřelou kamerou i režií nesráží jen propagandistický hnůj o špinavosti a dekadenci Západu a čistotě a mravní síle Východu, ale i vcelku mdlé herecké výkony a nepříliš zvládnuté tempo, které je pohříchu právě nahrazeno oněmi formálními kouzly, na která bych za jiných okolností i bral. Za nejnapínavější scénu pak považuji očekávání striptýzu Jiřiny Švorcové, na nějž tedy SPOILER  nedojde a nejzajímavější byl agentův výcvik a la Návštěvníci.

Náhlý strach (1952)

Film postavený na herectví Joan Crawford a je to prakticky bez chybičky. Dokonale využitá krása a přednosti (oči) hlavní představitelky.  Klasický milostný pravoúhlý trojúhelník, kde se dva, ty podřadnější, vrcholy spiknou proti tomu, který svírá pravý úhel.   Hra na kočku  a myš začíná a kdo někdy viděl Toma a Jerryho tak ví, že si právě přečetl spoiler. Závěr je napínací delikatesa, kterou mi lehce pokazila jen lehce hysterická scéna u zrcadla, na druhou stranu dala dalšímu dění jiné grády. Není to čistých pět, ale to nehraje roli.

Háveď (2023)

Těšil jsem se na plíživé šustění pavoučích nohou a pomalu tkanou pavučinu strachu, hnusu, plnou kokonů a možná i hnisu, vředů, krve....  a  dostal zběsilý, uřvaný  útok na věžák, kde mi pavouci místy přišli stejně děsiví jako rekvizity z krámku pro vtipálky. Arachnofobie se vůbec nedostavila, a to ani když pavoučci začali v sebeobraně (bože!) nekontrolovatelně růst. Hloupé to tedy bylo jako mnoho jiných snímků podobného ražení, zejména závěrečná přestřelka s bandou obrněných a zřejmě nesvéprávných policajtů už mne vyloženě rozesmála, ale to se pochopitelně dalo předpokládat.  Za neodpustitelné pak ale považuju to, že Vaníček nenechal sežrat celou tu smečku idiotů v hlavních rolích.

Úžasná událost (1936)

Ach, tak tohle bylo vynikající! Funkční jako romantická komedie i lehce mravokárné drama, které však přes prsty ničemníkům nedává nějak velkolepě ani srdceryvně, ale vtipně a chytře, Závěrečná obhajoba páně Coopera u soudu dodala poslední cípek do pětihvězdičkového zážitku.  Hlavní hrdina s defacto švejkovským šmrncem nádherně proplouvá světem pokrytců, lhářů a hamounů, aby nakonec skončil v náruči jen zdánlivě cynické Jean Arthur a vůbec se  mu nedivím.