Réžia:
Peter BebjakScenár:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrajú:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (viac)VOD (4)
Obsahy(1)
Adam Krajňák (T.Maštalír) je otcom rodiny i hlavou kriminálnej skupiny, ktorá pašuje cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších zohráva nenahraditeľnú rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému ani v rozhodujúcich okamihoch nechýba temperament. Pokojné spolužitie dvoch prelínajúcich sa svetov sa však začne otriasať, keď novovybudovaná hranica Schengenského priestoru spôsobí nárast nervozity z nejasnej budúcnosti. A keď jedna z pašeráckych zásielok stroskotá, spustí sa nezastaviteľná lavína udalostí, počas ktorých bude musieť Krajňák spochybniť svoje vlastné hranice, ktoré doteraz odmietal prekročiť. Réžia Petra Bebjaka vnáša do kriminálneho námetu s prvkami trileru nákazlivú iskru, ktorá ho na míle vzďaľuje od obyčajnej žánrovej zábavy, a odhaľuje univerzálny ľudský príbeh zasadený do prostredia, v ktorom sa prelínajú kultúry, zvyky i životy... (Continental film)
(viac)Videá (2)
Recenzie (317)
O tom, že ide o slovenský film vás uistí hneď prvých päť minút, kedy zaznejú všetky možné nadávky nášho národa - anglické titulky k tomuto filmu musia byť veľmi nezáživné. Ťažkú, temnú atmosféru veľmi rafinovane, zľahka prelína humor - no naozaj iba na chvíľku, aby vás nasledujúca scéna prudko schladila (niekedy doslova). Všetko podporuje fakt, že reálie sú bezchybné (možno až na ružový mercedes... i keď, ktovie.) Bebjak sa nevyhýba brutalite - no nestavia na nej. Mala by som pár výhrad k vlažnému záveru a práve preto nemôžem dať plné hodnotenie. Možno stačilo vymedziť trošku viac priestoru aj psychológii postáv. Veľká škoda, pretože si oň film naozaj kričal. Keď sa Slováci nesnažia zo slovenskej kinematografie spraviť niečo, čo nie je, sú naozaj výborní. Nie som hrdá na to, o čom Čiara hlavne prostredníctvom postavy Andyho Hryca hovorí - o tom, že sa v tejto krajine dá za peniaze kúpiť všetko a každý - no za to, že na Slovensku vznikol takýto film sa rozhodne nehanbím. Spolu s Únosom plnia aj inú úlohu než len zábavu - pripomínajú, čo sa tu neustále deje. PS: Neodpustím si to, som predsa iba žena - Maštalírovi to v tých obtiahnutých tričkách naozaj seklo! ()
,,LUCIA POVEDALA 4 KRÁT DO R*TI A 1 KRÁT DO P*ČE." __ ,,Čiara" sa dostala do môjho povedomia ešte v čase jej nakrúcania, keď o tom informovala v správach RTVS a už vtedy som si vravel, že na poli súčasnej prevažne komornej kinematografie by mohlo ísť o ojedinelý počin s nevšedným, dosiaľ nespracovaným námetom. Keď sa ,,Čiara" na slovenské pomery stala v kinách kasovým trhákom, dostal som sa k nej aj ja, ale ku jej sledovaniu som sa nevedel dokopať až do vyhlasovania ,,Sĺnk v sieti", kde bola jednoznačným favoritom. (Osobne mňa mrzí neúspech ,,Špiny".) Aj tento komentár píšem až mesiac po jej pozretí a jednotlivé kľúčové scény dlhšie lovím v pamäti. Keďže už bolo napísané mnohé, žiada sa mi - najmä pre seba samého - poznamenať, že herecké výkony Maštalíra a Hryca boli veľmi uspokojivé, dialógy sa pokúsili krotiť vulgarizmy a prišlo aj na zbytočné zábery nahoty, ktoré z môjho pohľadu nepomohli ku väčšej reálnosti rozprávania. Zvláštnu kapitolu potom tvorí pieseň ,,Hej Sokoly", ktorá pomohla ku masívnej propagácii filmu. Tá pre mňa nebola žiadnou novinkou, keďže ju poznám z rôznych, aj pôvodných ľudových verzií; o to viac k nej cítim averziu keď viem, že nejde o nič nové pod slnkom, ako by sa mohlo zdať. Nahliadnutie do slovensko-ukrajinského pohraničia však bolo sondou do absurdne bizarného sveta pripomínajúcim skôr Balkán ako našu vlasť, ktorú poznám z pohľadu Bratislavčana. Predovšetkým zo dve nepodstatné scény s ružovým mercedesom potrhujú mentálnu inakosť a svojráz kraja, ktorý ma už dlhšie láka navštíviť. Dielo svojím spracovaním nekomerčne divácke. (3386. hodnotenie, 209. komentár k filmu) ()
Pašerácký krimi-thriller, který obstojí i v širším evropském kotnextu, což je v rámci žánru v českých a slovenských podmínkách ojedinělý jev. Bebjak si sem tam vypomohl klasickým motivem z mafiánských filmů, takže tu máme třeba vařícího gangstera, ale není tu nic, co by působilo jako laciná kopírka. Naopak film se může spolehnout na specifičnost prostředí na slovensko-ukrajinské hranici krátce před vstupem do Schengenského prostoru, syrovou atmosféru a velmi solidní kameru. Mimochodem přirovnání k Balkánu tu není tak úplně od věci. Obstáli i herci. Maštalír má správnou postavu i odpovídající charisma a Emília Vašáryová i tady dokazuje, že je tou talentovanější sestrou. Výhrady mám jen k samotnému konci, který měl přijít o pět minut dřív. Všechno ostatní už bylo navíc. Ale to je jen drobná vada na kráse. Bebjak prostě umí. 85% ()
Syrové drama ze slovensko-ukrajinského pomezí o zřejmě nepřikrášleném východňárském světě, který tíží korupce a pašeráctví, a který ukazuje dobu před vstupem Slovenska do schengenského prostoru deset let zpátky. Atmosféru téhle oblasti jsem sám trochu poznal, teda víc o ní slyšel, takže ta se povedla, to samé platí o technické stránce a řadě hereckých výkonů, jen zamrzí, že scénář není z nejpevnějších a nejzajímavějších, což je při snaze o reálné postavy umístěné v reálně ponurém prostředí škoda. ()
Film, ktorý Slovensko potrebuje ako soľ - kvalitne natočený, 100% autenticita, skvelý scenár, herci... navyše sa mi veľmi páči lokácia, tá špina a mafiánske praktiky pretrvajú dodnes, kto vyrastal a býva blízko ukrajinských hraníc (ako ja) to pociťuje doslova. Bebjak sa každým rokom zlepšuje, v socialno-reflexívnych vodách je ako doma. ()
Galéria (67)
Zaujímavosti (23)
- Emília Vášáryová (Anna Krajňáková) a Andy Hryc (Peter Bernard) boli tvorcami filmu oslovení a obsadení priamo, všetky ostatné postavy sa obsadzovali na základe castingov. Castingy na ukrajinských hercov prebehli v Kyjeve. (Karamanlis)
- Film sa umiestnil na 39. mieste v rebríčku 50 najnavštevovanejších európskych filmov roka 2017. (Raccoon.city)
Reklama