Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Príbeh odohrávajúci sa na slovenskom vidieku strhujúcim spôsobom rozpráva o generačnom strete tínedžerky Evy a jej despotického otca Imricha.Keď nečakané tajomstvá všetkých zúčastnených vyplávajú na povrch, donútia ich dramatickým spôsobom zmeniť svoje životné postoje.
Dom je príbeh o dramatickom strete dvoch generácii a o túžbe po slobode. Eva je 18-ročné dievča žijúce na vidieku blízko malého mesta. Neznáša svojho otca Imricha, ktorý ju núti denne pracovať na stavbe domu - " daru". Ten je v skutočnosti zhmotnením vlastných Imrichových túžob a ambícií. Eva otcovej ambícii vybudovať "perfektný domov" nerozumie. Zvlášť odvtedy, čo vyhnal jej tehotnú staršiu sestru Janu v 17tich z ich spoločného domu a jej "dom" ostal nedokončený. Sklamaný Imrich odvtedy sústreďuje všetku silu a pozornosť na kontrolu Evinho života. A hlavne na stavbu druhého domu...Pre Evu je otcova predstava "perfektného domova" väzením. Tajne chodí poza školu, aby si zarobila peniaze na svoj vlastný únik - cestu do Londýna. Všetko naberie nečakaný obrat, keď sa zamiluje do učiteľa angličtiny Jakuba. Svoju novú lásku pred otcom tají...To všetko do momentu, kedy ich životy dostanú nečakaný zvrat, pri ktorom vyplávajú na povrch nečakané tajomstvá. Všetci zúčastnení budú musieť svoje postoje drasticky prehodnotiť. V roku 2007 získal scenár v Cannes Cenu Krzyzstofa Kieslowskeho TVP AWARD 2007 – za najlepší stredoeurópsky scenár. (STV)

(viac)

Videá (3)

Trailer

Recenzie (290)

hygienik 

všetky recenzie používateľa

Prídem do kina na x-tú reprízu "slovenského" filmu a tam plná sála. Môj šok zdieľala aj uvádzačka, ktorá si tú u nás nevídanú vec musela odfotiť. Čakal som nudný dej, ale dostal som civilnú drámu. Dobre zahratú, potešila ma Judit Bárdos a kvalitne napísanú, ako vystrihnutú z reálu slovenských zápecníckych pomerov. Liová od filmu Ticho http://www.csfd.cz/film/221279-ticho/ , urobila scenáristicky i režijne obrovský progres. Myslím, že som videl najlepší hraný film zo slovenskej kuchyne od čias Šulíkovej Záhrady http://www.csfd.cz/film/24894-zahrada/. ()

HareS 

všetky recenzie používateľa

Generačná dráma skrížená s filmom o zakázanom vzťahu učiteľa a jeho žiačky v stopovom množstve obsahujúca čiernohumorné dialógy dosahujúce najčastejší výskyt v postave otca stelesnenom Miroslavom Krobotom. Zvláštna to kombinácia, no natočená spôsobom, ktorý je určite hodný stominútového času z vášho života. Spôsob je to zaujímavý, obzvlášť keď vezmeme do úvahy silenosť a ostentatívnosť valnej časti slovenskej hranej kinodistribúcie ostatnej dvojdekády (o produkcii našich televízií radšej pomlčím). Zuzana Liová pojala svoj Dom z mierne odlišného uhla, z uhla artovky európskeho charakteru a natočila film nepodobný bezmála všetkej tuzemskej súčasnej hranej tvorbe (Martin Šulík a jeho rané filmy sú samostatnou jednotkou a Juraj Nvota mi to iste odpustí). Komorný, citlivý, neokázalý, s množstvom intímnych okamihov sú charakteristiky Dom celkom presne vystihujúce. Režisérka nás uvádza priamo do centra diania prostredníctvom vynechaného uvádzacieho záberu, obvykle nastoľujúceho miesto, náladu alebo informáciu, záberu, ktorý zvyčajne otvára úvodnú sekvenciu veľkej časti natáčaných filmov vôbec (na spočítanie uvádzacích záberov vo zvyšku filmu, by nám však bolo päť prstov asi málo). Podtrhuje tým realistickosť a uveriteľnosť svojej snímky v duchu dokumentárneho filmu, ale aj európskych moderných kinematografií. Film tak začína ručne snímaným záberom na detail otcových rúk budujúcich príbytok svojej mladšej dcére, ktorý navodí nikam sa neponáhľajúci temporytmus rozprávania, akým pokračuje celé dielo až do svojho záverečného záberu, z ktorého je, taktiež po vzore starších režisérov, bez použitia zatmievačky, „predčasne“ odstrihnuté. Takmer neustále prítomný kontaktný zvuk, statickejšie zábery než je vo filmoch slovenskej proveniencie bežným zvykom nasnímané ručnou kamerou, pseudopoetizujúcich momentov nájdeme pomenej, absencia zatmievačiek, rezignácia hudby (lež nie tak celkom, klavír znie celým filmom, ovšem prvý spev sa ohlási až počas záverečných titulkov, v skladbe, ktorú má na svedomí zakladajúca bunka českej alternatívnej skupiny Ecstasy of Saint Theresa, uznávaný Jan P. Muchow), skrátene povedané, funkčným minimalizmom k čo najhodnovernejšiemu zobrazeniu prezentovanej témy. Dom však ani zďaleka nie je geniálnym dielom. Povestná fragmentárnosť nedovoľujúca sa naplno vžiť do tej-ktorej postavy a filmu ako celku sa síce Liovej celovečernému debutu pre kiná vyhýba, samozrejme nie až tak dokonale a do bodky sa jej to darí napĺňať. Otvorený koniec (otvorený nie v zmysle diváci domyslite si!, ale miernou unavenosťou tvorcov ku koncu filmu) Mitašovej postavy (podľa mňa dosť kostrbatá časť príbehu) tiež na atraktívnosti nepridáva. Línia so staršou dcérou možno bola nevyhnutnosťou v zmysle predostrenia sociálneho statusu ľudí na dedine, ale práve situácie v ktorých sa vyskytuje ona a jej rodina (bývanie u svokry, traktor, krčma...) sa svojou okatou frajerskosťou zaraďujú skôr do opomínanej väčšiny filmov. Televízne seriály nepripomínajú, to nie, ale narúšajú celkové civilné poňatie príbehu. Najväčšie emócie Dom z diváka doluje zábermi, v ktorých sa zdanlivo nič veľké nedeje. Oči Judit Bárdos sledujúce prázdny priestor a divák v kinosále je vo vytržení podobne ako v prítomnosti večne zarmúteného Miroslava Krobota. Podprahové stoické hranie, ktoré len prehlbuje priepastný rozdiel medzi dvoma generáciami prezentovanými otcom a dcérou. Snímka sa sústreďuje najmä na príbeh otca a mladšej dcéry, matka plní len funkciu akéhosi doplňujúceho elementu, v príbehu nie celkom podstatného, avšak pre celistvosť rodiny potrebného a dôležitého (superlatívov na herectvo Taťjany Medveckej bolo už popísaných hodne). Strohosť dialógov (Dom na nich svoje základy nestavia), sivá a chladná mizanscéna, paradokumentárna autentickosť (ručná kamera je síce neustále v miernom pohybe, avšak surovosť a naliehavosť od filmu nečakajte) a Liovej úsporná réžia sú ďalšími nespochybniteľnými kladmi filmu. Kladom najväčším však po odmyslení slovenčiny v dialógoch zostáva pocit, že v určitých sekvenciách Dom napĺňa pojem „svetový európsky film" viditeľne viac než pojem „slovenský film". A to už je čo povedať. 75% () (menej) (viac)

Reklama

rakovnik 

všetky recenzie používateľa

Rozmýšlel jsem se, zda film hodnotit 3 nebo 4 *. Tři hvězdičky proto, že působil velmi televizním dojmem a byl předabován, což u mnohých herců zní příšerně. Také mi vadila neustále se pohybující kamera. Nevím, zda to bylo proto, že děj se tolik nehýbal a spíše jste ho cítili, než viděli, ale právě proto se mi roztřesené obrazy líbily o to méně. Čtyři hvězdičky proto, že děj působí syrově, realisticky, prostředí je stejně mrazivé a nevlídné jako vztahy v rodině a také za krásné oči Judit Bárdos. Takže asi 3,5. ()

TheSame 

všetky recenzie používateľa

Co říct... už od prvních minut, kdy začala hrát primitivní "hudba" ve stylu klavírního jednoprstového vymačkávání tónů s marnou snahou o dramatičnost jsem si říkal, něco je špatně... Neříkám, že začátek byl uplně strašnej, ale kvůli zbytečnému přhrávání tragických scén(zvlášťe Judit Bárdos, i když, ona je to zatím jen amatérská herečka, takže jako debut se to asi dá i odpustit, ona to zase divákovi vynahradí jinak) proto, abysme na diváka udělali co největší "dojem" pak začnete všude hledat sebemenší chyby. A kdo hledá, ten najde, že... Ani nebudu zmiňovat množství tradičních klišé, která v dramatech nesmí chybět(např. černá plachta přes nebožtíka - to mě opravdu vytočilo, už vidím, jak se někdo snaží člověku dávat umělé dýchání, masáž srdce a když přijedou zdravotníci se sanitkou, tak jen zkonstatujou smrt, hoděj plachtu a konec a o nic se ani nepokusej, ale což...). Ještě víc mě naštvala divákovi servírovaná "náhoda za náhodou", kdy uplně omylem tatínek najde dceřiny peníze, manželka při praní v kapse zatajovanou lékařskou zprávu, atd. atd... Navíc, když zmíním množství zbytečných scén(např. ta Eva+Jakub v kabinetě), říkal jsem si, jestli jsem nešel náhodou na nějaký jiný žánr... Všechno to pak ještě pohřbil, v drama opravdu netradiční, happy-end. Abych to ukončil, za herecký výkon Miroslava Krobota(on a jeho manželka byli asi jediní opravdu uvěřitelní herci) jedna hvězda, a za pár celkem i vtipných scén ta druhá. Spíš 30 než 40% ()

Malarkey 

všetky recenzie používateľa

Nechápu, proč musí být film, jako je Dům, předabovaný. Jsme snad natolik negramotní, že bychom jim nedokázali porozumět? Pochybuju. Přitom kdyby film nebyl předabovaný, mohlo by to všechno být tak nádherně přirozené. I když nemůžu říct, že by to i tak nebylo. Na tenhle film by se povinně měli podívat všichni otcové z dědin a vesnic, kteří se snaží svým dcerám zruinovat život, protože paní režisérka to s tímto příběhem naprosto perfektně vystihla. Celkově ale film má takový ten přirozený nádech, který si drží v překrásné krajině, kde to skutečně hyzdí jenom samotný dům. Herci taktéž nezklamali a pan Miroslav Krobot opět ukázal, jak skvělý herec je. Výborně mu ale sekundoval snad každý, kdo se ve filmu objevil. A po Poupatech jsem se tak setkal s dalším filmem o současné době a lidech v ní, který stojí za to vidět, protože je jiný, než současná, hlavně česká tvorba, a přesto mě dokázal maximálně zaujmout. ()

Galéria (22)

Zaujímavosti (13)

  • Český herec Miroslav Krobot získal ocenenie Modrý anjel za najlepší mužský herecký výkon na 19. MFF Art Film Fest (Trenčianske Teplice, Trenčín). (rudeboy)
  • Miesto, kam sa vybrali milenci na výlet, je Krakow, (mikinko51)
  • Presné umiestnenie domov je v obci Malá Lehota v časti Blažkov štál. (mikinko51)

Reklama

Reklama